Mihai Necolaiciuc, naşul corupţiei din CFR: "Controlorul păstrează cam 30% din şpagă, sistemul este bine pus la punct"

Mihai Necolaiciuc, fost director general al CFR în perioada iulie 2000-octombrie 2003, a declarat că "naşii" de tren păstrau doar 30% din şpaga luată de la călătorii prinşi fără bilet, restul mergând la şefii ierarhici ai controlorilor de tren.

"Controlorul păstrează cam 30%, toată lumea ştie. Sistemul este bine pus la punct", a declarat Mihai Necolaiciuc la România TV. Acesta a arătat că problema şpăgii la CFR este una foarte veche, încă de pe vremea sistemului comunist. Din acea vreme datează introducerea unui sistem de prevenţie prin care controlorii declarau banii pe care îi aveau la ei la urcarea în tren şi apoi trebuiau să prezinte banii la coborâre. Acest sistemul s-a dovedit a fi un eşec. "Trebuie eliminat contactul direct dintre controlori şi cel care urcă în tren. Să fie controlat la coborâre nu a funcţionat nici pe vremea sistemului comunist", a spus Necolaiciuc. Acesta a relatat că, încă de pe vremea când era şef la regionala CFR Iaşi, ştia că unii revizori de secţie aştepau controlorii la terminarea cursei pentru a încasa şpaga colectată de aceştia în tren. "Mita ajunge cel mult la nivelul directorilor adjuncţi din CFR" La rândul lor, aceştia îşi păstrau o cotă, iar alta o dădeau mai departe inspectorilor. Necolaiciuc crede că mita ajunge cel mult la nivelul directorilor adjuncţi din CFR, deoarece directorii plini sunt schimbaţi prea des pe considerente politice. "Directorii se schimbă foarte des. Este imposibil să intre în sistem foarte repede", consideră Necolaiciuc. Pe de altă parte, fostul director general al companiei susţine că nu toţi controlorii de tren iau mită de la pasagerii clandestini. "Sunt şi oameni cinstiţi printre ei", a conchis Necolaiciuc.