MIHAI COSMA: Vrăjitoarele de la Operă (2)

Unicitatea Concursului şi Festivalului de operă realizat de Armel Productions în colaborare cu Festivalul în aer liber de la Szeged, cu Filarmonica Panonică şi cu MEZZO TV, rezidă în faptul că nu contează doar vocea şi calitatea interpretării unor arii, ci proba de foc este interpretarea scenică, implicarea competitorilor în spectacole noi, în roluri principale.

Cei peste 350 de concurenţi înscrişi au participat la o primă etapă, eliminatorie, în care au avut de interpretat câte 2 arii, la alegere. Această etapă s-a desfăşurat în cinci oraşe din Europa şi din SUA, pentru a uşura participarea candidaţilor, sosiţi din 23 de ţări.

Au fost aleşi pentru etapa a doua 70 de cântăreţi, cărora le-au fost repartizate rolurile principale din cele 5 opere care urmau să fie montate în cadrul festivalului, câte una la fiecare dintre teatrele lirice partenere: DiCapo Opera din New York, Baltic Opera din Gdansk, Opera din Rennes, Teatrul de operă din Bremen şi Szeged Nemzeti Szinhaz. Etapa a doua a constat în workshopuri derulate pe grupuri, conduse de cinci regizori (realizatorii desemnaţi ai premierelor), care au ales dintre concurenţi câte un finalist pentru fiecare rol principal, în total 19 tineri artişti. Având în vedere complexitatea partiturilor şi condiţiile dificile de concurs nu există o limită de vârstă pentru participanţi.

Înainte de finala de la Szeged cântăreţii calificaţi au fost invitaţi de cele cinci teatre de operă pentru un stagiu de pregătire de 30 de zile, după care au evoluat în premierele locale ale spectacolelor participante la festival. Acestea au fost Adriana Lecouvreur de Francesco Cilea (Opera din Szeged), Raoul de  Gershon Kingsley şi Michael Kunze (Opera din Bremen), The Crucible / Vrăjitoarele din Salem de Robert Ward (DiCapo Opera din New York), The Rape of Lucretia de Benjamin Britten (Opera din Gdansk) şi Vampirul de Heinrich Marschner (Opera din Rennes). După cum se poate observa a fost ales un repertoriu axat pe varietate stilistică dar şi pe principiul căutării unor titluri mai puţin jucate.

În luna noiembrie, la Szeged, timp de 2 săptămâni, se desfăşoară un festival internaţional care aduce în prim-plan cele cinci producţii de operă prezentate de companiile partenere, avându-i ca solişti pe finaliştii concursului. Concurenţii sunt evaluaţi de un juriu internaţional din care fac parte regizorul rus Anatoli Vasiliev, soprana şi profesoara maghiară Eva Marton, Philip de la Croix (directorul companiei Mezzo TV), Michael Capasso (managerul DiCapo Opera New York), teatrologul Jerzy Sankowski (secretar literar al Operei din Gdansk) şi muzicologul şi istoricul de artă Alain Surrans, director al Operei din Rennes.

Susţinerea financiară a acestui proiect spectaculos şi inedit este generoasă, ea fiind asigurată de o multitudine de companii maghiare şi internaţionale, care au contribuit la strângerea unui buget de circa 1,2 milioane de euro. Cu aceşti bani sunt asigurate deplasările companiilor de operă vizitatoare dar şi 50% din costurile celor 5 premiere realizate de ele. De asemenea, a fost realizată o bună publicitate, inclusiv prin participarea a numeroşi jurnalişti, din mai multe ţări, la etapa finală, ca şi la premierele locale.

Vor fi desemnaţi doi câştigători ai competiţiei, cel mai bun interpret al unui rol principal masculin şi cea mai bună interpretă a unui rol principal feminin. Aceştia vor evolua în vara anului următor în cadrul Festivalului în aer liber de la Szeged. De fapt, câştigători pot fi numiţi toţi finaliştii, întrucât ei au primit contracte pentru pregătirea spectacolelor şi pentru evoluţiile lor la premieră, şi au beneficiat cu toţii de transmisiile integrale pe Mezzo TV ale operelor în care au jucat, în finală, la Szeged - beneficii materiale şi de imagine deloc de neglijat.

Va mai fi acordat şi un Premiu al publicului, decernat pe baza voturilor exprimate telefonic de telespectatorii din cele 39 de ţări în care emite Mezzo TV.

Corespondenţă din Szeged (2) Citiţi şi: Corespondenţă din Szeged (1)