MIHAI COSMA: Spectacol-soc la Opera Nationala

Sambata seara, in fata unui numeros public, a avut loc la Bucuresti premiera operei "Trubadurul" de Giuseppe Verdi, in regia lui Alexander Hausvater.

Este un spectacol radical diferit de montarile de opera cu care publicul romanesc este obisnuit. De un extrem modernism, punerea in scena devine principala atractie a unui titlu care, timp de peste 150 de ani, a avut succes exclusiv datorita muzicii lui Verdi.

Spectacolul merita vazut, el este un eveniment si temporar este un succes. Intrebarea care se pune este daca aceasta ar fi directia de urmat de-acum inainte. Afirmatia regizorului apare regretabila: "Daca opera nu se reformeaza, moare". Daca promovam asemenea montari pe scena Operei Nationale cu credinta ca opera trebuie transformata in altceva este o grava greseala.

Opera este mai vie ca niciodata si nu numai ca nu are nevoie de montari socante ca sa nu moara, dar ramane fascinanta atunci cand poate fi vazuta prin "Faustul" lui Tocilescu sau prin "Don Giovanni" montat de Alexandru Darie, unde vedem un tip de modernism ce pleaca din interiorul creatiei, si nu in sens opus acesteia.

Actuala montare vine la aproape o jumatate de secol distanta de la precedenta versiune, semnata de Jean Ranzescu. In acel spectacol, din 18 aprilie 1958, sub bagheta lui Egizio Massini evoluau artisti precum  Dinu Badescu, Ana Talmaceanu, Zenaida Pally si Serban Tassian. Un spectacol memorabil, care punea in valoare o capodopera.

Operele lui Verdi sunt nemuritoare, iar "Trubadurul" pare a fi una dintre cele mai autentice capodopere ale sale, care, din 1853, se bucura de un constant succes.

Este laudabila energia dovedita de actuala conducere a Operei Nationale, care a reusit in  doua stagiuni un numar-record de premiere si o schimbare de imagine a institutiei.

Ramane insa in atentie ca aceasta schimbare sa nu reprezinte o alungare a valorilor traditiei - valori autentice si de necontestat -  in favoarea unui efemer succes al unor montari ce fac spectacol, dar un alt spectacol decat cel imaginat de autor si dorit de iubitorii operei.