Șoferii de microbuze şcolare nu sunt obligaţi să respecte condiţii stricte pentru a-i putea transporta pe copii. Mai precis, oricine are permis de conducere categoria B se poate urca la volan, fără să fie nevoie să aibă certificat profesional sau o evaluare psihologică. Acesta este motivul pentru care un deputat PSD susţine că transportul elevilor este cea mai periculoasă formă de transport din România.
Pentru a conduce un microbuz cu 16 locuri șoferul are nevoie de un carnet de șofer special sub categoria D1, însă, de cele mai multe ori, în comunele din România, transportul spre și dinspre școală se face cu microbuze de 8+1 locuri. Asta înseamnă că șoferul nu are nevoie de niciun fel de atestat profesional special, ci doar de un carnet de categoria B. De multe ori, șoferii acestor microbuze sunt cunoștințe ale celor din administrația publică sau chiar primarii se urcă la volan, așa acum este cazul unui edil din județul Galați.
Un alt caz este cel al unui deputat PSD din Bihor, care de ieri este șoferul microbuzului care transportă elevii la școală în comuna Cefa, pentru că titularul postului și-a dat demisia.
„Autorităţile locale sunt condamnate să rezolve în fiecare zi problema transportului elevilor la şcoli şi vorbim de comunităţile locale izolate, sărace, cărora le e foarte greu să angajeze un şofer care să răspundă standardelor din domeniu şi, pe de altă parte, legislaţia din 2013 cam restricţiona posibilitatea de a angaja astfel de şoferi”, a declarat Lucian Şova, deputat PSD, la Digi24.
În toată ţara sunt 3.492 de microbuze transport elevi, din care 1.254 au fost cumpărate anul trecut. În septembrie, înainte de începerea şcolii, poliţiştii de la Direcţia Rutieră le-au făcut instructaj tuturor şoferilor de microbuz transport elevi. În plus față de permisul de conducere, şoferii de transport elevi trebuie să aibă şi un atestat eliberat de Ministerul Transporturilor, potrivit digi24.ro.
Anul trecut, pe transportul de elevi au fost înregistrate 106 sancţiuni:
-69 dintre ele la regimul circulaţiei.
-37 la legislaţia în domeniul transportului de persoane - multe dintre astea pentru că şoferii nu aveau atestate de la Ministerul Transporturilor.
-în 7 cazuri poliţiştii au reţinut certificatul de înmatriculare al microbuzului pentru deficienţe tehnice
-9 şoferi au rămas fără permis pentru încălcări ale codului rutier, 7 dintre ei pentru alcoolemie.
-3 şoferi s-au ales cu dosar penal, unul pentru 0,82 miligrame de alcool pur în aerul respirat.
-au fost înregistrate 13 accidente în care au fost implicate microbuze şcolare. O persoană şi-a pierdut viaţa, 8 au fost rănite grav şi 10 rănite uşor.
-doar în şapte dintre accidente s-a constatat vinovăţia şoferului microbuzului şcolar - în aceste accidente au fost înregistraţi trei răniţi grav şi cinci răniţi uşor.