Mergeţi la şcoală, veţi învăţa mai puţin!

Oficialii din Ministerul Educaţiei vor ca elevii să nu mai înveţe până la epuizare în anul şcolar 2008-2009.

Peste 3.300.000 de elevi din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, precum şi copii de grădiniţă şi 260.000 de cadre didactice (titulari, suplinitori şi necalificaţi) vor începe mâine noul an şcolar.

Un „sezon“ care debutează în aceeaşi notă blestemată a tuturor celor care s-au scurs din 1989 încoace: 39% din unităţile şcolare (9.000 din totalul de 23.000) nu au primit până la această dată autorizaţie sanitară de funcţionare. Învăţământul românesc e mai apropiat de Evul Mediu decât de secolul XXI: 70% din unităţile de învăţământ din ţară sunt şcoli cu toalete în curte.

Dacă infrastructura e, la propriu, la pământ, se fac paşi înainte în ceea ce priveşte calitatea programelor şcolare. „E un nou început, prin varietatea opţionalelor, prin faptul că am reuşit descongestionarea materiei pentru ciclul gimnazial. La noi e prea multă materie şi la ciclul primar. Sunt cazuri de copii care au plecat cu părinţii în Spania şi au trecut din clasa a IV-a direct în clasa a VII-a. Trebuie să găsim o cale de mijloc. Nu vrem să mai creăm mici genii obosite“, explică Svetlana Preoteasa, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.

Lucurile inutile din şcoală

Preoteasa mai are o dorinţă: „După alegerile din această toamnă să se continue reformele începute în minister, să încercăm să adaptăm şcoala la nevoile vieţii. Acum copiii învaţă multe lucruri inutile“. Cristian Mirescu, directorul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare din Învăţământul Preuniversitar, plusează pe linia realizărilor.

S-au investit 25.300 de lei pentru înnoirea stocului de manuale, s-au descongestionat programele, s-au revizuit manualele de religie pentru toate cultele. Religia rămâne opţională (se poate renunţa la ea cu o simplă cerere scrisă la conducerea şcolii). În privinţa religiei în şcoli, discuţia e departe de a se fi consumat.

„Aţi văzut că Papa a vizitat Franţa, unde e o laiciziare extremă a învăţă- mântului, şi vor porni şi ei pe o laicizare mai moderată. Asta vom încerca şi noi“, a preconizat Mirescu.

Liceenii şi istoria comunismului din România

Pentru prima dată după 1989, în şcoli se va preda cursul opţional „O istorie a comunismului“ (pentru clasele a IX-a şi a X-a). Manualul a fost redactat de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului (IICR), iar pentru a putea preda această materie, mai mulţi profesori de istorie au fost instruiţi la IICR, urmând ca la rândul lor ei să instruiască alţii.

Manualul a fost realizat de şase cercetători din cadrul IICR şi îi are ca referenţi pe Stelian Tănase şi pe Neagu Djuvara. Profesorii şi elevii care au participat în acest an la Şcoala de Vară de la Sighet au cerut ministerului ca studiul represiunii comuniste să devină obligatoriu în liceu. Şi, mai mult, ca Istoria României să fie inclusă, iar, ca probă impusă la Bacalaureat.