A doua generaţie a modelului compact japonez este chiar mai bună decât prima, care nu de calităţi a dus lipsă, ci de clienţi.
Clasa compactă nu duce lipsă de modele remarcabile. Cea mai recentă generaţie a clasicului Volkswagen Golf se distinge prin eleganţa sobră şi excelenţa execuţiei (de la calitatea materialelor, până la silenţiozitatea supremă, ambele specifice unor segmente superioare). Kia ceed impresionează prin garanţia oferită (şapte ani sau 150.000 de kilometri), competenţa surprinzătoare pentru un produs sud-coreean, dar şi printr-un raport preţ-dotări aproape imbatabil. Citroen C4, care tocmai a primit un facelift, atrage atenţia asupra sa graţie designului aparte, mai ales în varianta coupe, cu trei uşi.
Deşi, cu o prezenţă mai discretă în România (care poate fi pusă pe seama notorietăţii scăzute şi a preţurilor mai ridicate), Mazda3 este, oricât ar părea de surprinzător, cel mai de succes model din portofoliul constructorului japonez. Prima generaţie a adus vânzări de două milioane de unităţi la nivel global şi, implicit, o angoasă pe măsură pricinuită de trecerea, inerentă, la nivelul următor. A doua întruchipare a compactei nipone, lansată zilele trecute la Lisabona, are greaua sarcină de a înlocui un produs vandabil, pe care se sprijină în bună măsură, afacerea Mazda.
De dragul imaginii
Noua Mazda3 a păstrat, practic, dimensiunile şi profilul, vechii generaţii, adoptând, în plus, limbajul de design care poate fi admirat la Mazda6 şi Mazda2. Există, în continuare, două versiuni de caroserie - hatchback şi sedan - prima rămânând cu aproximativ 20 de centimetri mai lungă (4,46 metri) decât o compactă obişnuită.
Ca şi cu partea frontală, responsabilii de proiect au riscat cu un bord agresiv, care nu este neapărat plăcut ochiu lui sau ergonomic. Materialele folosite, pe de altă parte, sunt superioare calitativ. Îmbunătăţită este şi antifonarea. La acest capitol, Mazda3 poate fi comparat cu noul etalon în domeniu, VW Golf.
Pe drumurile impecabile din Portugalia, Mazda3 a etalat o ţinută de drum sigură şi matură. Pe autostradă, la viteze de croazieră, acest lucru se traduce printr-un confort total, iar pe pasajele virajate – printr-o încredere suplimentară insinuată celui de la volan. Direcţia răspunde cu o promtitudine voioasă celui mai mic impuls transmis prin intermediul volanului, care ar fi devenit un instrument de înaltă precizie cu condiţia ca sistemul de asistare să nu exagereze cu sprijinul oferit.
1.6, mai bun pe motorină
Am testat versiunile de motorizare care, mai mult ca sigur, vor reprezenta grosul vânzărilor noii Mazda3, după lansarea din România, programată pentru luna iunie. „Benzinarul” de 1.6 litri şi 105 cai-putere nu face cinste imaginii sportive pe care o promovează construc torul japonez, dar este îndeajuns de vânjos pentru a evita situaţiile penibile. Oricum, depăşirile trebuie pregătite cu multă grijă.
Cel mai mic diesel, tot de 1.6, are doar cinci cai-putere în plus, dar, graţie cuplului maxim superior disponibil ”de jos” pare mult mai forţos. În timpul testului, cele două propulsoa re au consumat, în medie, 8,4 l/100 km (cel pe benzină), respectiv, 6,5 l/100 km. O cutie de viteze cu şase rapoarte ar fi ajutat la obţinerea unor cifre mai mici.
În echiparea de bază, noua Mazda3 va dispune de ABS şi DSC (echivalentul ESP-ul), şase airbaguri, aer condiţionat, radio-CD (MP3), geamuri faţă acţionate elctric, computer de bord şi cotieră faţă. Cea mai accesibilă versiune, 1.6 CE, va costa, în România, 15.690 de euro cu TVA inclus.
CASETA TEHNICĂ
Mazda3