Marinari români, răpiţi de piraţi

Unsprezece marinari români au fost capturaţi aseară de piraţii somalezi în apele Gofului Aden. Românii se aflau la bordul cargoului Victoria, care naviga sub pavilion libanez şi transporta 10.000 de tone de orez.

"Nava era pe culoarul de securitate, era în convoi, şi a fost luată chiar de sub nasul navelor de război care asigură securitatea navelor în acea zonă", a declarat Adrian Mihălcioiu,  liderul Federaţiei Naţionale a Transportatorilor din România. Nava plecase din India şi făcea parte dintr-un convoi cu destinaţia Arabia Saudită.

Armatorul navei este firma germană Intersee Schiffahrts Gmb H & Co. Mihălcioiu a precizat că marinarii români nu au fost răpiţi în timpul deturnării navei şi că familiile acestora au fost anunţate. "Piraţii au pus tăpânire pe comanda navei şi se îndreaptă acum către coasta Somaliei. Opt piraţi, care s-au desprins dintr-un număr mai mare de bărcuţe care pescuiau în zonă, au urcat la bord. Nava era pe culoarul de securitate, era în convoi, şi a fost luată chiar de sub nasul navelor de război care asigură securitatea navelor în acea zonă", a declarat Mihălcioiu.

Alţi şase români, încă prizonieri

De la începutul anului, au mai fost răpiţi zece mateloţi români, cinci dintre ei fiind deja eliberaţi.

La începutul mijlocul lunii februarie, doi români au fost printre cei 22 de marinari răpiţi de pe un vas sub pavilion grecesc. Cei doi, braşoveanul Adrian Hududui şi constănţeanul Marian Trîmbeanu, nu au fost încă eliberaţi. Alţi trei români au fost capturaţi de piraţi, în 20 martie, când nava grecească Titan a fost deturnată de răufăcătorii somalezi. Un alt matelot român este, de asemenea, captiv în Nigeria.

Atacuri dese

Din 1991, Somalia nu are un guvern funcţional. Noul preşedintele statului, Sheikh Sharif Ahmed, a declarat că are un plan pentru a restabili ordinea în Golful Aden, importantă rută de comerţ maritim. Mai multe state nu au aşteptat însă setul de măsuri anunţat de liderul somalez, astfel încât au trimis vase de luptă în zonă, pentru a împiedica acţiunile piraţilor.

Aceştia folosesc bărci mici şi rapide, înconjoară ambarcaţiunea vizată şi îi ameninţă cu arma pe membrii echipajului. De cele mai multe ori, navele capturate sunt eliberate peste câteva săptămâni, după ce proprietarii plătesc o recompensă bănească.