Mai puţini aleşi, mai mulţi bani pentru softul electoral

AEP ar da şi un milion de euro să schimbe sistemul informatic pentru alegeri, „investiţia” fiind justificată de scăderea numărului europarlamentarilor.

Scăderea numărului europarlamentarilor români ar putea scumpi softul electoral. Cel puţin asta reiese din anunţul Autorităţii Electorale Permanente (AEP), care a declanşat procedurile pentru achiziţionarea unui nou program informatic pentru euroalegeri, care ar putea fi de patru ori mai scump decât cel folosit la scrutinul din 2007.

Astfel, AEP are la dispoziţie între 200.000 şi 800.000 de euro fără TVA, adică aproape un milion cu TVA, pentru softul care se va folosi la scrutinul din 7 iunie.

Asta în condiţiile în care în urmă cu doi ani fusese achiziţionat un program similar, al cărui cost a fost de aproape 250.000 de euro. Noua „investiţie” e justificată de AEP prin faptul că numărul eurodeputaţilor români este acum mai mic, 33 în loc de 35, dar şi că legea s-a mai schimbat între timp. Vechiul soft, oferit cadou Deşi e dispusă să dea mai mulţi bani, Autoritatea va pune vechia platformă informatică la dispoziţia furnizorului pe care îl va alege, nu prin licitaţie, ci prin negociere accelerată. Cei interesaţi de ofertă trebuie să dea dovada realizării unei cifre medii de afaceri mai mare sau egală cu 600.000 de euro fără TVA, pe ultimii trei ani. Buget de aproape 1,3 milioane de euro

Pentru organizarea euroalegerilor din 2009, Autoritatea Electorală Permanentă a primit de la guvern 5.447.000 lei, adică aproape 1.300.000 de euro, dar nu s-a stabilit încă definitiv cât din aceşti bani vor fi alocaţi softului pentru alegeri.

SPECIALIŞTI Preţul este cam piperat, dar firma costă Părerile specialiştilor sunt împărţite. Unii dintre cei consultaţi de EVZ susţin că preţul este destul de piperat, alţii însă spun că este posibil ca o soluţie destinată gestionării alegerilor să coste mai mult. „E cam mult. Softul folosit în 2007 ar fi putut fi updatat”, ne-a declarat un specialist IT. „Depinde. Este ca şi la ceasuri. Poţi lua unul care să arate doar ora şi să fie foarte ieftin şi unul, care deşi face acelaşi lucru, costă foarte mult prin prisma mărcii pe care o reprezintă, a tehnicii şi a preciziei oferite. Aşa e şi în software. Dacă vrei un soft care să fie de încredere şi îl iei de la o firmă cunoscută şi respectată, şi preţurile sunt pe măsură”, este de părere însă un alt specialist dintr-o multinaţională IT, doctor în evaluarea de soluţii software. De altfel, în cazul softului pentru alegerile parlamentare de anul trecut valoarea estimată iniţial a fost de 650.000 de euro, ca în final să se ajungă la un preţ de trei ori mai mare. (Adrian Popa)