Principalul constructor de autostrăzi din România a oprit lucrările și a părăsit șantierul autostrăzii A3 Transilvania. Este vorba despre sectorul dintre Nădășelu și Poarta Sălajului. Compania în cauză este UMB, deținută de Dorinel Umbrărescu.
Într-un mesaj postat pe pagina de Facebook a lui Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, el critică cele două partide aflate la guvernare în acest moment pentru situația de pe A3. "Guvernarea incompetentă PNL-PSD a dat de gard cu singurul proiect din PNRR Transporturi pe care se lucrează: A3 Transilvania între Cluj și Zalău. De luni de zile întreaga piață de construcții din România cere Guvernului o soluție decentă pentru creșterea fulminantă a prețurilor materialelor de construcții. Între timp, Ciolacu, Ciucă și Grindeanu fac ce știu cel mai bine: îi duc pe toți cu zăhărelul. Au dat 2 ordonanțe de urgență pentru ajustarea prețurilor care, în loc să rezolve problema, au adâncit-o și mai tare".
El afirmă că guvernanții "nu au bani de dat pentru autostrăzi, căi ferate, spitale și școli, în schimb au pentru pensii speciale, mii de pile de partid angajate la stat sau PNDL-uri de miliarde".
Principalul constructor de autostrăzi din România a oprit lucrările pe A3
Compania lui Dorinel Umbrărescu, UMB, a trimis recent o notificare către CNAIR privind rezilierea tuturor contractelor de construcție de autostrăzi. Acest lucru se întâmplă până când Executivul rezolvă problema actualizării contractelor de lucrări cu ajustarea necesară creșterii prețurilor la materialele de construcții.
În aceeași postare, Drulă a explicat cum vede el situația de pe A3: "Însă astăzi s-a umplut paharul. Principalul constructor de autostrăzi din România a oprit lucrările și a părăsit șantierul autostrăzii A3 Transilvania, sectorul dintre Nădășelu și Poarta Sălajului. Cei 42km în valoare de peste 400 de milioane de euro erau singurii aflați în lucru din întreg PNRR-ul pe Transporturi. Imaginile vorbesc de la sine. Șantierul este înghețat în mijlocul verii, în vârf de sezon de lucrări când sute de muncitori și utilaje ar trebui să atingă vârful de productivitate. PSD și PNL își bat joc cu fiecare ocazie de șansa românilor pentru un trai mai bun. Nu trebuie să uităm asta în 2024 când vor cere din nou votul".
Reacția CNAIR după anunțul UMB
După ce UMB a trimis notificarea către CNAIR, compania nu a așteptat mult și a oferit un răspuns. "UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permanent măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare. În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție."
De asemenea, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a explicat că a adus propuneri către Guvernul României pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. În plus, după publicarea ordonanței de urgență 64/2022, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătățire.
Ce s-a întâmplat după OUG 64/2022
CNAIR a transmis că rezultatul ordonanței este că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene la rândul său a inițiat o Ordonanța de Guvern care va îmbunătăți aplicarea acestor corecții de preț. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare. De asemenea, Compania are încredere că în următoarea perioadă documentul va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile propuse.
A mai fost subliniat faptul că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene. Mai mult decât atât, CNAIR a scos în evidență că: "Este important să precizăm că o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte, reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene.".