Agenția Internațională a Energiei (IEA) a propus ca limitele de viteză de pe autostrăzi să fie micșorate cu minim 10 km/h pentru a ajuta la economisirea de carburant în contextul crizei declanșată de războiul din Ucraina. În cadrul proiectului se mai doreşte ca duminicile să fie fără mașini în orașe.
În planul recomandat de Agenția Internațională pentru Energie ar fi ca în zilele de sâmbătă şi duminică să se revină la circulația pentru mașinile cu numere pare și impare, ca în vremea comunismului pentru a se face economie la combustibil.
De asemenea, agenția a mai propus ca duminicile să fie considerate zile fără mașini în orașe și ieftinirea transportului public. Toate aceste propuneri sunt pentru încurajarea oamenilor de a se deplasa cu bicicleta sau pe jos, stabilirea unui trafic alternativ pentru mașini în zonele urbane, promovarea serviciului de car sharing, utilizarea trenurilor de mare viteză în loc de mașini și promovarea vehiculelor electrice.
Românii ar putea să se întoarcă la circulația mașinilor cu numere pare și impare
Declanșarea războiului din Ucraina a dus la o nouă criză, din care a rezultat o creștere rapidă a prețurilor de combustibil. În acest context, pentru a încerca să limiteze pagubele și pentru a trece mai ușor prin criză, Agenția Internațională a Energiei a propus ca limitele de viteză de pe autostrăzi să fie micșorate.
Reducerea limitei de viteză cu 10 km pe oră, duminici fără mașini în marile orașe sau chiar circulația în zile diferite pentru mașinile cu numere pare și impare, sunt doar câteva din propunerile agenţiei.
Dacă guvernele lumii ar impune astfel de măsuri, consumul de carburanți la nivel mondial ar scădea considerabil. Dar la noi, deocamdată, Guvernul nu a anunțat un astfel de plan.
Pentru șoferi ar însemna să circule cu cel mult 120 de km/oră
În opinia experților aceste schimbări ar reduce consumul de carburanți și implicit cheltuielile șoferilor deoarece mașinile turate la viteză mare au un consum mult mai mare.
Proprietarul unui service: Orice mașină care trece de o anumită turație sau o anume viteză, consumă mai mult. Mai ales pentru mașinile de capacitate cilindrică mică, unde în momentul în care le forțezi și treci peste 3000-3500 de ture și o viteză de 120, 130 km/h, deja consumă mai mult. Automat în momentul în care mărim viteza se mărește și rezistența la înaintare și implicit consumul crește.
Virgil Popescu, ministrul Energiei: ”Unele dintre ele trebuie să recunosc că îmi aduc aminte de ce s-a întâmplat înainte de 89, numere cu soț, unele fără soț, nu cred că e cazul să ne întoarcem acolo. Unele sigur că pot fi discutate și pot fi implementate”.
Aceste măsuri ar putea reduce consumul cu 2,7 milioane de barili de petrol pe zi
Fatih Birol, directorul Agenției Internaționale de Energie: ”Aceste măsuri nu vin din senin, ele au fost deja testate și folosite în mai multe țări cu succes, fie în crize anterioare de petrol, pentru a reduce poluarea sau în criza Covid. Analiza noastră arată că dacă cele 10 măsuri sunt implementate, de acum și până la vară, putem să reducem consumul cu 2,7 milioane de barili de petrol pe zi, ceea ce ar mai relaxa piețele”.
Fatih Birol, directorul general al agenției: „Lumea s-ar putea confrunta cu cel mai mare șoc în privința ofertei de petrol din ultimele decenii, cu enorme implicații pentru economiile și societățile noastre”.
Între timp, cu prețuri tot mai ridicate la carburanți, bucureștenii au început să meargă mai mult cu metroul. Potrivit Metrorex, traficul de călători a înregistrat pe magistralele 1 şi 3 o creştere de 65% în februarie faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Iar pentru magistrala 2, care face legătura între Berceni şi zona de birouri din Pipera, creşterea este de 77%.
Nu am renunțat la mașină, dar vin cu metroul pentru că e mai ieftin. S-a scumpit acum benzina, motorina, o fi și ăsta un motiv? Da! E un motiv, foarte mare motiv, scumpirea, informează stirileprotv.