Lipsa de dotări „topeşte“ taxa auto

De astăzi, taxa auto nu va mai avea o valoare fixă care să depindă numai de specificaţiile tehnice ale maşinii. Valoarea ar putea fi redusă, ţinând cont de gradul de rulare şi de dotări.

Proprietarii maşinilor noi sau second-hand care îşi vor înmatricula pentru prima dată autovehiculul vor putea să-şi „personalizeze“ taxa auto în funcţie de dotările maşinii, de gradul de utilizare a acesteia sau în funcţie de nivelul de emisii. Reducerea taxei nu va fi însă un lucru simplu. Mai mulţi kilometri, mai puţini bani Potrivit normelor de aplicare a noii taxe, numită de această dată „de poluare“, autovehicule second- hand vor beneficia de o reducere suplimentară dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al maşinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului.

Pentru un autoturism, rulajul mediu luat în calcul este de 15.000 de km pe an. Cota de reducere suplimentară a taxei de poluare va creşte de la 0 la 3,5% din sumă, în raport direct proporţional cu diferenţa dintre rulajul mediu anual real şi cel standard, exprimată în număr de kilometri. Pentru a beneficia de reducerea suplimentară a taxei de poluare, proprietarii de autovehicule trebuie să completeze la administraţia fiscală o declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii din Codul Penal. RAR nu a stabilit tariful de evaluare O altă variantă pentru a obţine o reducere este solicitarea unei revizii tehnice pentru a fi determinat nivelul de emisii al unei maşini, astfel încât taxa să fie calculată şi în funcţie de acest criteriu. Chiar dacă noua formulă de calcul intră astăzi în vigoare, oficialii Registrului Auto Român, cei care vor face aceste inspecţii, au declarat ieri că nu a fost încă stabilit tariful pentru o astfel de evaluare a maşinii.

O revizie tehnică periodică costă, în funcţie de modelul şi caracteristicile autovehiculului, de la 40 de lei la 150 de lei. O astfel de reevaluare a vehiculului ar putea fi nerentabilă, în condiţiile în care prin această metodă s-ar putea obţine o reducere de 30-50 de euro la taxă, potrivit datelor oficialilor din Ministerul Economiei şi Finanţelor. Coeficienţi de reducere se vor aplica şi în cazul în care maşina nu este dotată cu aer condiţionat, ABS şi airbag. Pentru autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei va fi redus cu 25%. Start la returnarea banilor

Tot de astăzi, cei care au plătit deja taxa şi vor să primească înapoi o parte din bani în cazul în care suma achitată este mai mare decât cea din noua formulă de calcul vor putea depune cereri. Banii nu vor veni imediat, ci în 45 de zile, însă doar în cazul în care proprietarul nu are alte datorii la stat.

La cererea de restituire trebuie anexate, în original sau în copie, chitanţa fiscală sau ordinul de plată şi extrasul de cont care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, precum şi copia cărţii de identitate şi a certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original a acestora.

Aceleaşi documente trebuie prezentate şi în cazul autovehiculelor achiziţionate printr-un contract de leasing. MODIFICARE

Avantaj pentru maşinile second-hand

În prima variantă a taxei auto sumele plătite erau mai mari pentru maşinile vechi, mai poluante. Speriaţi de avertismentele Comisiei Europene, guvernanţii au schimbat raţionamentul. În noua formă, indicii care atârnă greu sunt cei care corespund vechimii şi valorii maşinii. Cu cât o maşină are mai puţine dotări şi cu cât este mai veche, cu atât taxa scade. Anul trecut, românii au preferat maşinile noi. Cele mai vândute modele au fost Dacia Logan, Renault Clio, Renault Megane, Skoda Octavia, Opel Astra, Skoda Fabia. La capitolul maşini second- hand, românii au preferat maşinile nemţeşti - de la Opel, la Mercedes şi BMW, potrivit dealerului de maşini second-hand AAA Auto. Noua taxă de poluare va fi calculată printr-o formulă care include coeficienţi stabiliţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro) şi emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea maşinii. Comisia Europeană va opri procedura de infrigement declanşată în urmă cu câteva luni în privinţa taxei, atunci când noua formulă va trece şi de parlament.

Calculaţi-vă taxa auto AICI!!!