Licitaţii controversate la podul Calafat-Vidin

Deşi bulgarii au început deja construcţia, infrastructura de acces la podul de peste Dunăre pe partea românească ar putea rămâne în aer

Podul peste Dunăre care leagă Calafatul de localitatea bulgărească Vidin va fi ridicat de spaniolii de la FCC, care au câştigat licitaţia pentru construcţia celor circa 1,9 kilometri. Însă, pentru infrastructura de acces la pod, partea românească a amânat alegerea constructorului şi a consultantului din varii motive.

Noul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a cerut deja de la Direc- ţia de credite externe, care se ocupă de desfăşurarea proiectului, lămuriri privind licitaţiile de selectare a consultantului şi a constructorului. „I-am cerut doamnei Teodorovici (şefa Direcţiei de credite externe şi soţia fostului secretar de stat de la finanţe, Eugen Teodorovici - n.r.), lămuriri privind acest proiect. Probleme ştiu că există şi în ceea ce priveşte selectarea constructorului şi a consultantului. Pentru a nu pierde bani europeni, Direcţia a decis continuarea negocierilor cu primele două firme clasate“, a declarat Berceanu. Negocierile continuă În prezent, ministerul continuă discuţiile cu asocierea Azvi şi Vimac - care s-a prezentat la licitaţie cu un preţ de dumping, conform unor surse apropiate negocierilor - şi cu asocierea Astaldi, Swietelsky, Euroconstruct şi Ansaldo. Azvi şi Vimac au cerut pe lucrarea evaluată de proiectant circa 82,3 milioane de euro, cu 20 de milioane de euro mai puţin. Potrivit surselor, suma nu acoperă nici măcar preţul materialelor.

În urma clarificărilor cerute de cele două firme, ministerul a acceptat ca asocierea Azvi-Vimac să-şi ia un subcontractor pentru realizarea celor 3,3 kilometri de cale ferată cu tot ce înseamnă suprastructură şi infrastructură feroviară, lucrări de semnalizare şi telecomunicaţii. Probleme şi la consultant

Probleme au apărut şi la licitaţia pentru desemnarea consultantului. În urma descalificării primelor cinci consorţii în ordinea ofertelor financiare, câştigător a fost desemnat consorţiul format din Italfer, Diwi Consult International şi Tecnic Consulting Engineering. Lider de consorţiu, Italfer şi-a asigurat contractul de consultanţă pentru circa 2,8 milioane de euro, cu un milion de euro mai mult decât prima firmă clasată.

Singurii care au contestat licitaţia au fost cei de la Hill Internaţional, compania însă şi-a retras contestaţia pe 24 decembrie 2008.