Liceul teoretic, prima opţiune a elevilor

Cei care termină în această vară clasa a VIII-a nu s-au hotărât, deocamdată, ce colegiu să aleagă. Părinţii cred însă că ştiu ce vor copiii lor.

Elevii de clasa a VIII-a, care se pregătesc pentru admiterea în clasa a IX-a, nu sunt încă hotărâţi la ce liceu să se înscrie. Cei mai mulţi doresc să urmeze un colegiu teoretic, iar un număr mai mic de adolescenţi s-ar orienta către o şcoală de arte şi meserii sau către un liceu vocaţional, conform unui studiu realizat, luna trecută, de Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti.

Conform datelor furnizate de Centru, unu din şase elevi care termină gimnaziul în acest an nu poate spune dacă doreşte să urmeze cursurile unui liceu teoretic, ale unuia tehnic sau ale şcolilor de arte şi meserii.

Alegerea şcolii, în funcţie de note

Părinţii sunt însă mult mai hotărâţi în privinţa tipului de şcoală pe care şi-l doresc pentru copiii lor după terminarea gimnaziului. Cei care nu s-au decis sau nu se implică în această decizie reprezintă numai 8% dintre părinţii chestionaţi. Asta, în ciuda faptului că numai 15,5% dintre şcolarii intervievaţi au declarat că au luat o anumită hotărâre în privinţa liceului pe care îl vor urma, după sfaturile părinţilor.

Cei mai mulţi adolescenţi, respectiv 48,6% dintre ei, spun că sunt motivaţi să aleagă un anume liceu în funcţie de mediile pe care le obţin. Ei mai sunt interesaţi de calificarea sau specializarea pe care o pot obţine la absolvirea liceului. Prestigiul unităţii şcolare este important doar pentru 6,08% dintre intervievaţi.

Tinerii sunt dezorientaţi

Studiul realizat în luna mai relevă şi faptul că aproximativ 50% dintre elevii din ultimul an de gimnaziu aleg un liceu teoretic, considerând că aşa ar putea avea mai multe opţiuni în viitor, iar 30% dintre ei optează pentru studii postgimnaziale, în funcţie de recomandările cunoscuţilor sau în funcţie de apropierea de casă.

Tinerii vor să meargă spre un colegiu teoretic, considerând că vor avea parte de mai multă cultură generală, acces spre orice facultate, dar, în acelaşi timp, sunt conştienţi că vor avea foarte mult de învăţat.

Totodată, numai jumătate dintre elevii chestionaţi sunt hotărâţi în privinţa carierei pe care şi-o doresc şi, în consecinţă, se pregătesc pentru aceasta. Numărul mare de elevi indecişi este motivat, în studiul menţionat, de lipsa informaţiilor care să-i ajute să stabilească un raport realist între posibilităţile şi aspiraţiile lor şi oferta de pe piaţa muncii. De asemenea, viitorii liceeni se plâng de lipsa unei consilieri avizate în această privinţă.