Legea „Anticorupție” este cheia pentru miliardele de la UE

Bulgaria, cea mai mare pondere a economiei subterane din UE / Sursa: Arhiva EVZ

Adoptarea legislației anticorupție este cheia pentru îndeplinirea angajamentelor Bulgariei față de UE în acest an. Face parte din condițiile de acces la primele două plăți din cadrul Planului de Redresare și Reziliență, care are o valoare totală de aproape 13 miliarde de leva, a aflat Mediapool.

Bulgaria a promis partenerilor săi europeni să creeze un organism anticorupție independent din punct de vedere politic și financiar, care va duce o luptă reală împotriva corupției. După cum a scris deja Mediapool, proiectul de lege al formațiunii „Continuăm Schimbarea”(PP) include crearea unui organism complet nou, care să aibă dreptul de a efectua investigații la fel ca organele de poliție, scrie Krasen Nikolov de la Mediapool.

Actuala Comisie pentru Combaterea Corupției și Confiscarea Bunurilor Dobândite Ilicit (KPCONPI) nu are competențe de anchetă. Comisia, condusă până de curând de Sotir Țațarov, poate asculta telefoane și poate verifica semnale de corupție, dar datele obținute nu pot fi folosite în instanță.

Împreună cu noul organ de anchetă va fi creată încă o comisie independentă, care va avea ca sarcină confiscarea bunurilor dobândite ilegal, verificarea conflictelor de interese și verificarea integrității funcționarilor de stat și municipali. În prezent, această sarcină a fost încredințată din nou Comisiei pentru Combaterea Corupției și Confiscarea Bunurilor Dobândite Ilicit.

Bulgaria s-a angajat să pună în aplicare reforma anticorupție până la sfârșitul lunii septembrie. Premierul demisionar Kiril Petkov dorește ca actualul ministru bulgar de interne, Boiko Rașkov, să fie numit în funcția de șef al noii comisii. Același lucru a fost confirmat de Asen Vasilev, care a fost nominalizat vineri ca premier în locul lui Petkov.

Reformarea KPCONPI a fost principala promisiune electorală a formațiunilor „Continuăm Schimbarea”, „Există un Astfel de Popor”, Partidului Socialist Bulgar și al „Bulgariei Democrate”. Formațiunea lui Kiril Petkov a întârziat însă cu elaborarea proiectului, prezentat de ministrul bulgar al justiției, Nadejda Iordanova. Proiectul de lege trebuia să fie gata cel târziu până la sfârșitul lunii martie. Apoi, până de curând partenerul de coaliție al guvernanților - „Există un astfel de popor” - a cerut introducerea unor mecanisme interne de blocare a anchetelor comisiei, pe care partenerii de coaliție nu au vrut să le accepte.

Judecătorul de instrucție

Parlamentul mai are puțin timp să adopte o altă reformă deosebit de importantă în sistemul judiciar, care a fost promisă cetățenilor bulgari și instituțiilor europene – introducerea unui mecanism de transparență și investigare a procurorului general.

Conform planului, proiectul Ministerului Justiției trebuie mai întâi trimis spre verificare la organismul de experți în drept constituțional al Consiliului Europei - așa-numita Comisie de la Veneția. Acest lucru trebuia să se întâmple la sfârșitul lunii iunie.

Noul mecanism de verificare a procurorului general trebuie să fie adoptat la începutul anului viitor și nu este inclus în pachetul de 22 de legi care trebuie schimbate urgent. Guvernul bulgar și-a anunțat deja ideea de a introduce judecătorul de instrucție independent, care va fi ales dintre judecătorii Curții Supreme de Casație.

Semnale de abuz

Până în prezent, inspectoratele administrației de stat au vorbit despre o serie de minusuri în activitatea de raportare a încălcărilor. Planurile guvernului includ modificări în lege, prin care se introduc canale confidențiale interne și externe pentru raportarea neregulilor și corupției. Trebuie construite mecanisme de verificare imparțială și obiectivă a semnalelor transmise și de protecție a celor care le depun.

În acest moment, acest lucru este practic imposibil, deoarece inspectoratele ministeriale, precum și cele din municipii, sunt subordonate direct miniștrilor și primarilor. Problema este că împotriva acestor oameni se depun de fapt cele mai importante semnale privind nereguli. Probabilitatea ca inspectorii subordonați să-și verifice în mod obiectiv superiorii este deosebit de mică. Termenul limită pentru introducerea acestor modificări este până la sfârșitul lunii septembrie a acestui an.

Mediere

O altă parte importantă a reformei judiciare este introducerea mai largă a medierii. Soluționarea extrajudiciară a litigiilor este utilizată pe scară largă în țările occidentale dezvoltate și este un mecanism princial de detensionare a litigiilor, găsirea rapidă a soluțiilor acceptabile și eliberarea sistemului judiciar de multe cauze. Medierea este deosebit de eficientă în litigiile de proprietate între rude și vecini, cauze comerciale și de divorț.

Guvernul a promis modificări în Codul de Procedură Civilă care vor introduce medierea obligatorie în instanță într-o serie de litigii civile și comerciale. Medierea se va desfășura în centrele de mediere ale instanțelor și în secțiile teritoriale ale acestora. Modificările reglementează organizarea și funcționarea acestor centre și statutul angajaților acestora, astfel încât aceștia să lucreze în mod uniform, precum și procedura de selecție a mediatorilor. Acest lucru ar trebui să se întâmple până la sfârșitul acestui an. (Traducerea: Mirela Petrescu, RADOR)