Laura Vasiliu, o "Anonimă" celebră

Actriţa din filmul lui Mungiu, care face parte din juriul festivalului de la Sfântu Gheorghe, spune că poliţia italiană nu a explicat niciodată incidentul din Torino.

Actriţa Laura Vasiliu (32 de ani) se află în aceste zile la Sf. Gheorghe (Delta Dunării), în calitate de membru al juriului de lungmetraj al Festivalului Internaţional de Film Anonimul, care se încheie azi. Într-un interviu acordat EVZ, interpreta Găbiţei din „432“ povesteşte cum i s-a schimbat viaţa de la marele succes de la Cannes, din 2007, cu filmul lui Cristian Mungiu. În noiembrie anul trecut, Laura Vasiliu a fost din nou pe prima pagină a ziarelor, de data aceasta cu un incident neplăcut, petrecut în Italia: carabinierii au confundat-o cu o persoană urmărită de poliţie şi au dat buzna peste ea în timpul nopţii. Ironia face că actriţa filma pentru „Il Resto della Notte“, în care primise rolul unei imigrante românce. EVZ: Cum ai ajuns „jurată“ la Sfântu Gheorghe? Laura Vasiliu: Prima oară trebuia să ajung aici anul trecut, când a fost prezentat în festival filmul „432“. Însă atunci nu am putut veni, pentru că eram plecată în Franţa. Colegii mă sunau de aici să-mi spună cât de minunat e şi cât de bine se distrează, iar eu muream de ciudă. Aşa că, atunci când am fost solicitată de Miruna Berescu (directorul festivalului - n.r.) să fac parte din juriu, am acceptat cu mare plăcere. Mă consider onorată să fiu alături de oameni atât de importanţi din lumea filmului, cum ar fi preşedintele juriului, Krzysztof Zanussi. „Nu am aflat niciodată adevărul“  Cum priveşti incidentul din Italia după aproape un an, ţinând cont că relaţiile acestei ţări cu România sunt din nou tensionate? Într-adevăr, problema românilor există şi acum, şi situaţia e la fel de tensionată. Am încercat să uit cât de repede posibil, de fapt a trebuit, fiindcă aveam de lucru în acea perioadă, pentru filmul „Il Resto della Notte“ („Restul nopţii“). După un an, pot să spun că am uitat şi am iertat acel incident. Se pare totuşi că, de fapt, poliţia italiană nu m-a confundat cu altă persoană, nu exista o altă Laura Vasiliu cu aceeaşi dată de naştere dată în urmărire. Am aflat ulterior din nişte surse independente, fiindcă poliţia italiană nu a dat niciodată o explicaţie. Atunci când le explicam carabinierilor că trebuie să fie vorba despre o confuzie, se uitau la mine cu nişte feţe din care era clar că nu înţeleg absolut nimic.   Şi atunci, care să fie explicaţia? Ce s-a întâmplat, de fapt?  Nu ştiu, nu am aflat niciodată adevărul a ceea ce s-a întâmplat în hotelul din Torino. În Italia nu au apărut prea multe ştiri despre incidentul acesta, doar presa românească a fost foarte interesată de eveniment.   Succesul din „432“, nereeditat la Cannes După aceea a urmat din nou Festivalul de la Cannes...  Da, unde filmul „Restul nopţii“ a participat în secţiunea „Quinzaine des Realisateurs“. Nu am întâlnit români acolo sau, dacă au fost, eu nu le-am simţit prezenţa. Cei care erau interesaţi erau tot italienii, ei veneau la conferinţele de presă. Niciunul dintre compatrioţ ii care erau acolo nu a venit la mine să-mi spună cum i s-a părut filmul. Nu prea mi-au plăcut, la Cannes, întrebările politice, care veneau din toate părţile. Fusesem avertizată de regizor că aşa o să se întâmple şi am încercat să mă limitez strict la ceea ce făcusem eu în film. Cum a fost receptat, până la urmă, filmul în Europa? Îl vom putea vedea şi noi în România? „Il Resto della Note“ a avut premiera în Italia în luna iunie şi am înţeles că a fost cumpărat şi de un distribuitor român, dar asta nu înseamnă că va fi şi dat până la urmă aici. Filmul este destul de controversat, nu ştiu exact din ce motive. Controversat atât din punct de vedere politic, cât şi artistic. Cronicile de la Cannes au fost bune din punct de vedere artistic: jocul actorilor, decoruri, imagine. În Italia însă, spectatorii nu fac diferenţa între film, ficţiune şi ceea ce se întâmplă în realitate. De exemplu, italienii au fost revoltaţi de ceea ce făceau românii şi alţi imigranţi în film. Dar în film toată lumea face lucruri rele, matrapazlâcuri şi infracţiuni, inclusiv italienii, nu există „răii“ şi „bunii“. Cu siguranţă, filmul este despre victimele lumii de azi, indiferent de naţionalitate. Crezi că te-a schimbat în vreun fel marele succes cu „432“?  Ca om, aş vrea să cred că nu m-am schimbat. Sigur că în mine s-au produs totuşi nişte schimbări importante. Mă gândesc la toţi oamenii pe care i-am întâlnit. Am înţeles mult mai multe lucruri, mi s-au deschis mai multe perspective, sunt lucruri care, altfel, nu ar fi fost posibile. Nu renunţ la teatru. Mă pregătesc să încep „Livada de vişini“ la Teatrul „Tony Bulandra“ din Târgovişte, în regia lui Mc Ranin. Voi juca rolul Varia.

CONTROVERSĂ „Noaptea“ italiană Filmul „Il Resto della Note“/„Restul nopţii“, prezentat anul acesta în secţiunea „Quinzaine des Realisateurs“, la Cannes, este cel de-al doilea regizat de Francesco Munzi. Maria (Laura Vasiliu) e menajera unei familii bogate până într-o zi, când stăpâna casei (Sandra Ceccarelli) descoperă că i-au fost furaţi cerceii cu perle. Concediată, Maria îşi caută un adăpost de ocazie la fostul ei iubit, Ionuţ (Constantin Lupescu), un hoţ mărunt care locuieşte cu fratele minor la periferie. Cei doi, împreună cu un italian dependent de cocaină, pun la cale un jaf la vila pe care Maria o ştia ca-n palmă şi care sfârşeşte cu o tragedie. Filmul a turnat gaz pe foc în Italia, „sursa“ dramei fiind românii imigranţi.