Constructorul italian a lansat Delta 200 HP, model pe care l-am testat, în premieră, la Torino.
În noul film „Îngeri şi demoni”, profesorul Langdon, jucat de un Tom Hanks aproape din nou fermecător, se înscrie într-o cursă contracronometru, prin Roma, pentru salvarea unor cardinali aflaţi în mâinile unui călău tocmit chiar de o faţă bisericească. În multe scene, americanul poate fi văzut deplasându- se, în mare viteză, pe străduţele aglomerate ale Cetăţii Eterne, în noua Lancia Delta 200 HP.
Spre deosebire de Langdon, care nu a condus nicio clipă frumoasa maşină, ziariştii invitaţi la evenimentul comun „avanpremiera «Îngeri şi demoni» - lansarea Lancia Delta 200 HP”, între care s-a aflat şi reprezentantul „Evenimentului zilei”, au condus-o. E drept, nu la Roma, ci la Torino, dar în condiţii de trafic real, nu într-un perimetru pregătit pentru filmare.
Cutie automată şi suspensii adaptive
Vedeta incontestabilă a celei mai puternice versiuni Lancia Delta este noul motor 1.8 Turbojet produs de „Fiat Powertrain Technologies”. Unitatea pe benzină, cu patru cilindri şi o capacitate de 1.742 cmc, dezvoltă 200 de caiputere la 5.500 rpm şi îndeplineşte normele de poluare Euro 5.
Motorul dispune de injecţie directă de combustibil şi de un sistem de supraalimentare, care asigură scăderea consumului, dar şi prezenţa unui cuplu generos, disponibil aproape instantaneu.
Inginerii Lancia au dotat Delta 200 HP cu o nouă cutie de viteze automată Sportronic, cu 6+1 rapoarte şi padele pentru selectarea treptelor montate pe volan.
O altă premieră absolută este reprezentată de sistemul de suspensii adaptive - Reactive Suspension System, dezvoltat îm preu nă cu specialistul Magneti Marelli -, care, în funcţie de stilul de condus şi calitatea drumului, reduc oscilaţiile caroseriei sau sporesc confortul oferit pasagerilor.
Din păcate, pentru cei care aşteptau „marea veste”, noua Delta nu a primit - şi este foarte puţin probabil să primească în viitorul apropiat - un sistem de tracţiune integrală.
Oficial, Delta 200 HP acce lerează de la zero la 100 km/h în 7,4 secunde, are o viteză maximă de 230 km/h şi este creditată cu un consum mediu mixt de 7,8 l/100 km.
Sprintenă şi liniştitoare
După efectuarea unui traseu de peste 200 de kilometri, care a cuprins şi autostrăzi, şi drumuri urbane, şi porţiuni virajate, cu diferenţe de nivel, suntem în măsură să spunem că noua Delta este o maşină pe cât de sprintenă, pe atât de liniştitoare.
Ţinuta de drum, impecabilă pe sectoarele de viteză, e completată de un confort acustic suprem. Suspensiile adaptive şi direcţia precisă au un rol revigorant pe viraje. Maşina subvirează la limită, dar traiectoria poate fi „strânsă” din nou, prin slăbirea presiunii pe pedala de acceleraţie.
Cutia de viteze răspunde aproape atât de repede pe cât ar trebui în modul automat. Când se alege schimbarea manuală a treptelor, situaţia se îmbunătăţeşte, dar un delay parazit rămâne, atunci când se retrogradează.
Consumul s-a situat departe de cifra oficială. Computerul de bord a indicat o medie de 12,4 l/100 km, e drept, la finele unui test neiertător.
Ca să nu încheiem pe o notă dezamăgitoare, să spunem că, la turaţii ridicate, evacuarea oferă un spectacol sonor delicios, iar habitaclul, cu tot cu poziţia la volan mult prea înaltă pentru un model sportiv, este un exemplu de bungust italian.
Ca să-l parafrazăm pe Mark Twain, veştile despre dispariţia măr cii Lancia - care s-au insinuat insistent în ultima vreme - par profund exagerate. Delta 200 HP ar trebui să ajungă şi în România în a doua jumătate a anului. Preţul urmează a fi anunţat. CASETA TEHNICĂ
Lancia Delta 200 HP