Neregulile semnalate, ieri, de foști și actuali angajați CNADNR sunt de natură a asimila iniţialele Companiei cu termenii de corupţie, nepotism, amatorism, siletantism, nelegalitate şi rea-voinţă
Chestiunile penale încep cu modalitatea în care a fost construită autostrada Orăştie-Sibiu, cauză în anchetă la DNA, în care este vizat pentru abuz în serviciu fostul şef al Companiei de Drumuri, Narcis Neaga. Lotul 3 al acestei autostrăzi, inaugurat în noiembrie 2014 între cele două tururi ale alegerilor prezidenţiale a trebuit închisă şi decopertată pe o porţiune de 200 de metri datorită infiltraţiilor de apă, ca urmare a unor nereguli în executarea lucrărilor.
„Este o greşeală să demolezi 200 de metri de autostradă ca să vezi ce e în corpul autostrăzii. Nimeni nu face aşa ceva. Puteau fi făcute sondări pentru asta. Acel tronson putea foarte bine să fie consolidat, pentru că există soluţii
Pericole pe autostrăzi
Numai că autostrada în cauză reprezintă numai vârful iceberg-ului. Membri ai Grupului de iniţiativă pentru restructurarea CNADNR – din care fac parte foşti şi actuali angajaţi ai instituţiei, care şi-au propus să dezvăluie corupţia din Companie – au arătat că nu există autostrăzi în România care să nu aibă „defecte majore de construcţie”.
„Toate autostrăzile sunt şvaiţer, sunt ca Sibiu-Orăştie. Ne-am săturat să spunem tuturor miniştrilor şi primminiştrilor de aceste probleme. Există un raport al Direcţiei de calitate care arată că toate autostrăzile au mari probleme, au defecte majore de construcţie. Deşi le-am plătit, ele au avut probleme la recepţie şi nu au recepţie finală”, a declarat consilierul juridic Alin Goga.
El a dat ca exemple autostrada de la Arad - Timişoara, unde în prezent „se fac studii pentru apele care ţâşnesc” din asfalt, crăpăturile din zona Podului Băneasa, unde fisurile se tot acoperă, covorul de asfalt ajungând la o grosime de 1 metru şi şoseaua Bucureşti – Ploieşti unde între kilometrul 7 şi 62 nici în ziua de azi nu s-au terminat lucrările.
Fostul şef al Companiei, Mihai Băşulescu, a avertizat că şoferii sunt în pericol atunci când conduc pe autostrăzile din România. „Evident că, pentru şoferi, este periculos. Există riscul de accidente, există riscul să mergi cu maşina pe un drum perfect şi să te trezeşti cu maşina în groapă, pentru că apa spală pe dedesubt (n.r. –sub asfalt), dar nu vezi unde spală”, a atenţionat Băşulescu.
Podurile stau să cadă
Şoferii sunt în pericol şi atunci când traversează podurile, potrivit lui Florin Dascălu, director de Întreţinere al Companiei.
„Podul de la Slatina trebuie să fie reabilitat, podul de pe DN 67B, avem nişte poduri pe DN1 la Posada, acolo, sunt mai multe poduri. Trebuie să reabilităm 70 de poduri din programul de întreţinere. Durata de viaţă a unui pod este de 100 de ani, dar noi avem peste 50% din poduri cu durata de serviciu depăşită, adică ele trebuiau demult consolidate sau înlocuite. În ultimii ani s-a dus o politică neglijentă faţă de aceste poduri pentru că au fost tratate numai problemele de drumuri, podurile au rămas în plan secund, dar podul când cade...s-a terminat!”, a avertizat şi Florin Dascălu.
La rândul lor, şi cei de la CNADNR au organizat o conferuinţă de presă, în care i-a acuzat pe „rebelii” Grupului de iniţiativă că duc o campanie de boicotare a Companiei.
Actualul director al CNADNR, succesorul lui Narcis Neaga în funcţie, Cătălin Homor, a declarat că a luat deja o serie de măsuri, care au deranjat. „Am oprit o serie de robineţi prin care se scurgeau resursele companie, am luat măsuri care au deranjat. Am primit mandat să reorganizez şi să restructurez activitatea CNADNR astfel încât să funcţioneze legal. Angajaţi actuali sau foşti ai CNADNR nu au mai avut răbdare şi au început o campanie de sabotare şi boicotare a acestora măsuri”, a reacţionat Cătălin Homor, la câteva ore de la conferinţa de presă a Grupului de iniţiativă din CNADNR.
În ediţia din data de 4 aprilie, EVZ a arătat că CNADNR este o mină de aur pentru orice guvernare pentru că e mult mai avantajos pentru cei aflaţi la putere să nu facă drumuri sau să le facă prost
Un popă și un sportiv au „îngropat” autostrăzile
Potrivit Grupului, în spatele situaţie dezastruoase de la CNADNR stau, între altele, nepotismul şi amatorismul. „Oameni care nu au nicio legătură cu pregătirea în domeniu sunt puşi să conducă în special proiectele de autostrăzi. Avem preoţi (n.r. – cu referire la Marcel Boloş, sectetar de stat în Ministerul Transporturilor), am avut profesori de sport (n.r. – cu referire la Marian Mina, director general adjunct la CNADNR). (...) Persoanele pe care leam identificat delapidând sistemul – mai pe înţelesul tuturor băgând bani în buzunar – au fost protejate de conducere. Vă dau un exemplu: un salariat are soră şefă la Departamentul Juridic în MT, alt salariat are soţie procuror şi aşa mai departe. Persoana care a insistat pe lângă domnul Neaga ca aceste delapidări să fie muşamalizate este respectivul profesor de sport, şef al DRDP Bucureşti, membru marcant al unui partid politic. Din banii delapidaţi – taxa de pod şi alte încasări– ajungeau sume, piramidal, până la partid”, a declarat Ion Slubschi, de la sindicatul drumarilor. Potrivit surselor noastre, Marian Mina ar fi „profesorul de sport”, care este şi vicepreşedintele PSD Giurgiu.
Declaraţii la foc încrucişat
Grupul de iniţiativă a criticat şi faptul că Narcis Neaga este cercetat penal şi nu are voie să comunice cu alte persoane din CNADNR anchetate în dosar. Cu toate acestea, Neaga încă mai deţine o importantă funcţie în Companie şi vine la serviciu, unde, evident, se întâlneşte cu colegii de serviciu şi de dosar. În replică, CNADNR susţine că şi membrii Grupului au avut sau au dosare penale şi au deţinut şi ei funcţii de conducere, lucru contrazis imediat. „Referitor la aşa-zisa cercetare penală a membrilor grupului de intiaţivă, ea se înscrie, ca şi campanie, în continuarea mizeriilor ce erau debitate de aceleaşi persoane şi în cursul anului 2015 şi care s-au dovedit NEREALE! Rămânem absolut stupefiaţi faţă de afirmaţia „au fost/ sunt cercetaţi în diferite dosare penale” atâta timp cât, chiar şi în situaţia în care am admite că susţinerea celor din conducerea actuală şi efemeră a CNADNR ar fi adevarată, nu există NICIO comparaţie cu situaţia fostului director general aflat sub efectele unei ordonanţe a DNA cu interdicţii multiple”, se arată într-o reacţie a Grupului la susţinerile Companiei.