Companiile aeriene încearcă să găsească soluţii pentru a-şi rotunji profiturile afectate de creşterea preţului la petrol.
Operatori mari precum Ryanair sau easyJet au raportat în perioada octombrie-decembrie anul trecut profituri în scădere faţă de perioadele anterioare.
Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, susţine că profiturile în scădere ar putea prevesti „o furtună“ pe piaţa companiilor aeriene în perioada următoare. Potrivit BBC, compania ia în calcul introducerea unor curse suplimentare pe rute noi pentru a suplini încasările mai mici înregistrate la sfârşitul anului trecut. Dacă preţul unui baril de petrol va rămâne la peste 85 de dolari, aceste măsuri ar putea fi însă insuficiente, iar veniturile companiei s-ar putea înjumătăţi.
Companii low cost precum Ryanair sau easyJet nu pot profita de soluţia creşterii preţurilor la bilete, mai ales că politica lor de piaţă a fost construită pe ideea oferirii unor tarife pe bilete mai mici decât taxele de aeroport. Singurele variante rămân creş- terea numărului de zboruri şi taxarea clienţilor pentru aproape orice serviciu, chiar şi pentru înregistrarea bagajelor.
Preţuri mai mari
Companiile clasice care operează pe piaţa din România susţin însă că iau în calcul varianta majorării tarifelor la bilete pentru a recupera din pierderi. Oficialii Tarom au anunţat că analizează majorarea preţurilor la bilete cu peste 10%, dacă şi competitorii vor face acelaşi lucru. Şi alţi jucători mari pe piaţă îşi pândesc competitorii pentru a face aceeaşi mişcare. „Preţurile sunt dictate de piaţă şi nu excludem varianta majorării acestora în perioada următoare“, ne-a declarat Alexandru Dobrescu, country manager KLM. Scumpirile vor apărea însă abia din martie, din cauză că februarie este o lună în care gradul de ocupare a curselor este sub medie, iar o majorare a pre- ţurilor ar duce la scăderea numă rului de călători.