Sondajele de opinie arată: un italian din doi este convins că ONG-urile care „salvează” imigranți în Mediterana operează în complicitate cu rețelele de traficanți.
Refuzul ONG-urilor ale căror vase se ocupă cu transportul de imigranți din nordul Africii în sudul Italiei de a semna un cod de conduită cerut de Ministerul de Interne italian nu face decât să confirme bănuielile unei complicități cu traficanții de persoane.
Din cele zece ONG-uri invitate la discuții de către Ministerul italian de Interne, jumătate nu au catadicsit să se prezinte, doar două au acceptat condițiile (MOAS – Migrant Offshore Aid Station și Save the Children) iar o a treia (Proactiva Open Arms) a anunțat printr-un mesaj electronic că va reveni asupra refuzului său inițial.
Textul codului de conduită este alcătuit din 13 puncte, aproape toate elementare, stabilind normele pe care ONG-urile care doresc să salveze imigranți ar trebui să le respecte.
Conținutul celor 13 puncte spune multe despre ONG-urile care refuză să le respecte:
1. Interdicția de a intra în apele libiene cu excepția „cazurilor de pericol grav și iminent”.
2. Interdicția de a incomoda activitatea gărzii de coastă italiene.
3. Interdicția de a se face invizibili pentru radare.
4. Interdicția de a stabili comunicații cu ambarcațiunile aflate pe traseu.
5. Certificarea aptitudinilor tehnice de a îndeplini operațiuni de salvare.
6. Informarea Statului de pavilion despre operațiunile de salvare efectuate în afara zonei de căutare.
7. Ținerea la curent a Centrului de Coordonare maritimă în legătură cu evoluția operațiunii de salvare.
8. Să nu transfere persoane salvate pe alte vase decât „la solicitarea Centrului de Coordonare maritimă” competent.
9. Informarea Statului de pavilion despre acțiunile întreprinse de vas.
10. Permisiunea de a sui la bord, la cererea autorităților competente și pentru „perioade de timp strict necesare” a funcțonarilor poliției judiciare angajați în anchetarea traficului cu ființe umane.
11. Declararea surselor de finanțare autorităților din țara de origine a ONG-ului.
12. O cooperare corectă cu autoritatea de securitate internă din locul de debarcare.
13. Recuperarea, „după salvarea imigranților și în limita posibilului”, a ambarcațiunilor și motoarelor utilizate de traficanți.
În fața refuzului majoritar al ONG-urilor, reacția Ministerului de Interne nu s-a lăsat așteptată: „Refuzul de a semna codul de conduită plasează aceste organizații non-guvernamentale în afara sistemului de salvare de pe mare”, a informat presa italiană.
Codul de conduită a fost pus în aplicare imediat: vasul Iuventa al ONG-ului german Jugend Rettet a fost escortat de garda de coastă și blocat joi dimineață în portul Lampedusa. A fost deschis de asemenea un dosar penal pentru infracțiunea de complicitate la imigrația clandestină.
Vasul Iuventa (plan îndepărtat) încearcă să împiedice intervenția vaselor pazei de coastă italiene la ambarcațiunea plină cu imigranți