Evenimentul Zilei > Social > Italia a inventat, din greșeală, hotelurile perfecte pentru perioada COVID-19. „Mult spațiu și distanță”. Cererile de cazare se înmulțesc. Cum arată camerele. FOTO
Italia a inventat, din greșeală, hotelurile perfecte pentru perioada COVID-19. „Mult spațiu și distanță”. Cererile de cazare se înmulțesc. Cum arată camerele. FOTO

Italia a inventat, din greșeală, hotelurile perfecte pentru perioada COVID-19. „Mult spațiu și distanță”. Cererile de cazare se înmulțesc. Cum arată camerele. FOTO

Arhitecți medievali, orașe pustii și peisaje izolate - ceea ce par a fi ingredientele unui film de groază ar putea fi, de fapt, rețeta pentru un hotel perfect din epoca COVID-19. Începând cu anii 1990, Italia a fost pionierul unui model turistic cunoscut sub numele de „albergo diffuso” - sau hotel împrăștiat. Acestea presupun instalarea unui hotel, integral, în diverse clădiri ale unui sat în mare parte abandonat, relatează CNN. 

Cele mai multe dintre aceste sate vechi de secole au suferit din cauza depopulării, deoarece locuitorii se mută în orașe mai mari în căutarea unui loc de muncă – aceeași problemă care a provocat mulți locuitori din sate italiene să vândă casele pe aproape nimic.

Hotelierii întreprinzători au preluat aceste orașe fantomă și le-au transformat în locuri de cazare adesea luxoase, oaspeții având posibilitatea de a se caza în clădirea proprie, individuală, iar apoi să mănânce la un restaurant sau să viziteze un centru spa instalat în altă parte a satului.

Pe măsură ce călătoriile încep să revină la normalitate datorită vaccinului, probabil mulți turiști vor prefera, în continuare, să se cazeze din perspectiva unei distanțări sociale – iar aici, hotelurile împrăștiate devin din ce în ce mai populare.

Satul italian salvat chiar prin abandon. „Am petrecut ani de zile căutând locuri ca acestea”

În anii 1990, antreprenorul Daniele Kihlgren a descoperit orașul-cetate medieval Santo Stefano di Sessanio, din regiunea Abruzzo, centrul Italiei, unde munții Campo Imperatore sunt cunoscuți sub numele de „Micul Tibet” datorită priveliștilor spectaculoase.

Antreprenorul Daniele Kihlgren a descoperit orașul-cetate medieval Santo Stefano di Sessanio în anii 1990.

Kihlgren, care a crescut în nordul Italiei, a „aterizat aproape din întâmplare” în acest sat. „Mă rătăcisem pe drumurile de pământ care șerpuiesc în jurul unui castel medieval”, spune el.

„Am petrecut ani de zile căutând locuri ca acestea, unde peisajul nu fusese «corupt». După ce am găsit locul perfect, am început să lucrez la obiectivul meu. M-am întâlnit cu contabilul și i-am explicat potențialul pe care îl prezintă acest sat” a explicat el.

„I-am spus cum, în mod paradoxal, a fost salvat prin faptul că a fost abandonat. Cum migrația dramatică secătuise sudul Italiei. I-am explicat cum mi-am imaginat o posibilă reconversie a acestor terenuri intense și dezolante”, a precizat Kihlgren.

150 de hoteluri „albergo diffuso” se deschid publicului în Italia. Toate camerele sunt distanțate; nu au schimbat nimic în perioada COVID-19

A fost primul pas în crearea Sextantio, un brand hotelier dispersat care, pe lângă Santo Stefano di Sessanio, are o locație în Matera, orașul din sudul Italiei sculptat în stâncă solidă.

Multe aspecte ale vieții în Santo Stefano di Sessanio par încremenite în timp.

În Santo Stefano di Sessanio, un sat parcă încremenit în timp, Sextantio oferă picnicuri pe vârful muntelui cu pâine locală, brânzeturi, vinuri, fructe și mezeluri. Satul în sine seamănă cu un cadru tradițional – o cafenea într-o piață, localnici care realizează produse artizanale și un chelner care, la servirea delicatesei locale, explică modalitatea prin care o prepară.

Alte „albergo diffuso” au urmat același model. În prezent, se deschid publicului 150 de hoteluri dispersate în toată Italia. În urma impactului devastator al pandemiei asupra economiei turistice italiene – care reprezintă 13% din PIB-ul țării -, acestea vor juca probabil un rol vital pentru a ajuta la revigorarea sectorului, în condițiile în care hotelurile mai tradiționale se confruntă încă cu provocări în ceea ce privește adaptarea la COVID-19.

Nunzia Taraschi, directorul Sextantio Albergo Diffuso, spune că „nu au schimbat nimic în timpul Covid”. „Deoarece acest concept nu este foarte comercial, nu avem multe camere. Camerele care se află în interiorul micilor case sunt distanțate. Acesta este un proiect născut ca o restaurare mai mult decât drept un model economic; acum acest lucru este un avantaj, deoarece există mult spațiu și distanță”.

„Au spus că s-au simțit mai în siguranță aici decât acasă, în oraș”

Capacitatea modelului „albergo diffuso” de a satisface nevoile turiștilor din era Covid, fără a fi nevoie de schimbări semnificative, a fost recent evidențiată într-o lucrare publicată de Centrul Canadian de Știință și Educație de Antonietta Cosentino de la Universitatea Sapienza din Roma și Barbara Iannone de la Universitatea G. D’Annunzio din Chieti-Pescara.

La începutul acestei luni, Abruzzo a intrat oficial în zona roșie COVID-19, ceea ce înseamnă că turiștilor le este interzis să intre în regiune. Taraschi spune că hotelul a găzduit oaspeți până la impunerea noilor restricții.

„Avem deja cereri pentru camere în decembrie”, spune ea. „Am avut clienți care, cu doar câteva săptămâni în urmă, stăteau la Sextantio și au spus că s-au simțit mai în siguranță aici decât acasă, în oraș”.

Publicat in categoriile: Social
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: