IRINA: "Moda e schimbatoare, dar face profituri uriase"

Irina Shrotter a visat ca va deschide o casa de moda, iar visul ei a devenit realitate.

Astazi are o afacere profitabila- sase magazine, peste 40 de clienti in tara, vinde in 18 tari de pe patru continente si are peste 1000 de angajati.

Si-a inceput afacerea cand era pe punctul de a pleca definitiv din Romania impreuna cu familia. Nu regreta insa ca si-a convins sotul sa ramana. „Am inceput sa produc haine sub marca „Exclusiv”.

Produceam la domiciliul confectionerilor, caram de la o casa la alta, aduceam acasa, unde mama mea calca, punea nasturi, facea butoniere, punea pe umerase si le ducea in micul magazin de 20 de metri patrati pe care am reusit sa-l deschid in ‘90”.

In prima saptamana a reusit sa vanda de 30 si ceva de mii de lei - pe vremea aceea, echivalentul a jumatate de Dacie. A fost o bucurie pentru toata familia, iar mama ei a avut atata incredere in ea si i-a dat toti banii pe care ii stransese de-a lungul vietii ca sa-si dezvolte afacerea.

„Am crescut incet, dar natural, zic eu, ba extinzand productia, ba deschizand un nou magazin. Asa am ajuns la formula de astazi, cand am sase magazine, peste 40 de clienti in tara, vand in 18 tari de pe patru continente si am peste 1.000 de angajati”, spune Irina Schrotter.

Lohn-ul si problemele sociale Despre industria textila din Romania, Schrotter  spune ca aceasta a evoluat frumos, dar nu foarte repede. „Zbaterile si chinurile cresterii firesti ale acestei zone au fost foarte dificile si se petrec si in zilele noastre. Industria textila a functionat mult timp si functioneaza si astazi ca mana de lucru, ca lohn.

Desi noi de cativa ani atragem atentia ca lohn-ul nu mai rezista foarte mult in Romania, totusi interesul din partea politicienilor n-a fost pe masura importantei gasirii unor solutii care sa permita o viata ceva mai lunga a acestei industrii”, spune designerul. Regretul ei vine din faptul ca disparitia lohn-ului din Romania va afecta sute de mii de femei care lucreaza in aceasta industrie, femei care au familii si copii in intretinere.

Solutia sta in specializare

De cativa ani, proprietarii de fabrici de textile spun ca lohn-ul va mai rezista in Romania inca un an, maximum doi. Schrotter crede ca aceasta este o perspectiva optimista pentru ca estimarile au fost mult mai proaste.

„Guvernul a gestionat bine intrarea in comunitatea europeana, salariile nu au crescut asa cum se astepta populatia, lucru care a fost intelept pentru ca economia noastra nu poate sa suporte o crestere de salarii asa cum ne-o dorim cu totii. Lucrul acesta a mai dat un suflu si cred ca permite lohn-ului sa ramana in Romania inca un an, doi. Mai departe e greu de estimat. Daca ne vom adapta si vom invata sa lucram produse mai sofisticate, in termene foarte scurte si sa avem o calitate pe zona de lux, probabil ca vom rezista, unii dintre noi. Restul probabil ca vor trebui sa se reorienteze spre alte domenii sau sa-si dezvolte colectiile proprii”, crede Irina Schrotter.

Isi caracterizeaza stilul ca fiind unul „feminin si rafinat”, o combinatie de clasic cu avangardist. Este mandra de colaborarile cu Razvan Ciobanu si Andreea Raicu.

Cele mai cunoscute marci ale sale sunt „Irina Schrotter”, „Mellow by Irina Schrotter”, „Irina S”, „Irina Schrotter Kids” si „Coast to Coast”, distribuita prin reteaua Metro. Irina Schrotter spune ca a reusit sa creasca atat de repede pe piata pentru ca femeilor din Romania le place sa arate bine, sa fie elegante si sa se imbrace frumos.

Crede ca expresia „a fi bine imbracat” inseamna sa porti lucruri de calitate, sa stii sa le asortezi, sa ai atitudinea care trebuie pentru o haina si sa se vada ca ai respect pentru propria persoana.

„Sa fii bine imbracat, ca regula simpla, inseamna sa porti lucruri de calitate chiar daca nu iti permiti. Cred ca nu e niciun castig daca iti cumperi un tricou si prima data cand il speli ramai fara el. Mai bine strangi niste bani si iti iei un lucru de calitate pe care o sa-l porti pana o sa-l arunci, desi e bun, pentru ca te-ai saturat de el”, spune designerul.

Avantajele produselor romanesti

Desi e convinsa ca romancele prefera inca marcile straine, spera ca in scurt timp acestea isi vor da seama de avantajele pe care le prezinta achizitionarea unui produs facut la noi in tara.

„N-am inteles niciodata de ce atunci cand avem pe piata un produs romanesc la fel de bun, nu suntem in stare sa intelegem ca a-l alege pe acela aduce mai multe avantaje. E simplu - daca achizitionezi o marca romaneasca, banii aia se duc si la cel care a facut-o si, in cele din urma, se intorc si la tine, cel care ai platit pentru ea”, spune Schrotter. Pentru a-si intari punctul de vedere, ii da ca exemplu pe americani.

„Dupa 11 septembrie, cand guvernul a spus: „Americani, suntem intr-o situatie delicata, ca sa sustineti industria trebuie sa cumparati produse americane”, un procent foarte mare din populatie a cumparat doar acele produse”, explica designerul. Mentioneaza ca atunci vindea si ea pe aceasta piata si ca a fost nevoita sa o inchida pentru ca i s-au anulat comenzile.

Orice tanar creativ are o sansa Schrotter are mare incredere in tinerii designeri romani, acesta fiind si unul din motivele pentru care a initiat Saptamana Modei Romanesti de la Iasi, in care exista o sectiune de debut tineri designeri. „Orice tanar care e creativ si care are idei si dorinta de munca are toate posibilitatile in viata. Eu, de exemplu, lucrez cu trei designeri tineri. I-am vazut la Iasi, mi-au placut, i-am urmarit mai multe sezoane si acum dezvolt colectii cu ei”, spune Irina.

Crede ca este foarte norocoasa pentru ca a prins o perioada in care nu era nimic pe piata, in care un produs bun era dorit de clienti. „Generatia mea a fost norocoasa pentru ca a intrat pe o piata goala. Situatia nu mai e insa la fel. Astazi, ca tanar designer, trebuie sa te adaptezi si sa gasesti alte solutii”.

LECTURA Pe Mircea Eliade l-a descoperit in timpul liceului Una dintre pasiunile Irinei Schrotter este lectura, iar Mircea Eliade (foto) este unul dintre autorii ei preferati. „Exista in viata fiecarui om situatii, momente, carti, idei care ii deschid ferestre catre cunoastere pe care nu si le inchipuise niciodata. Toata opera lui Eliade, pe care il consider unul dintre cei mai mari scriitori romani din toate timpurile, a insemnat pentru mine cea mai mare descoperire de pana acum”, spune Irina. A descoperit operele lui Eliade in timpul liceului si, chiar daca in perioada comunismului nu le-a putut citi, a revenit la ele dupa Revolutie. „In Liceul „Costache Negruzzi” unde am invatat eu exista o elita care citea Eliade. Cred ca asa m-am molipsit si eu de „boala asta”. Cred intr-adevar ca Eliade poate declansa un fel de pasiune daca citesti cu atentie si te intereseaza operele lui. Apoi n-am mai citit pentru ca era o perioada in care se gaseau greu. Dupa Revolutie insa au inceput sa apara foarte multe titluri de-ale sale si asa am putut sa reiau ce a scris el. Imi plac mai multe carti, printre care „La Tiganci” si „19 trandafiri”, ultima pe care am citit-o.”

CARTE DE VIZITA

Absolventa de Medicina, pasionata de moda > Irina Schrotter s-a nascut pe 5 mai 1965, la Iasi.

> A absolvit Institutul de Medicina Generala din oras, promotia 1989.

> A lucrat un an ca medic la Spitalul de Urgenta, la Sectia de chirurgie plastica si reparatorie. Din 1990 a renuntat la medicina si a inceput afacerile.

> A primit mai multe premii, atat pentru cel mai bun designer, cat si pentru cel mai bun eveniment de moda, „Saptamana Modei Romanesti”, pe care il organizeaza de zece ani. Cel mai important pentru ea este Premiul de „Femeia anului 2000”, acordat de revista „Avantaje”.

> A facut costume de film, teatru si opera, atat pentru productii romanesti, cat si pentru productii straine.

CARTE

„Vietile maestrilor”, de Baird T. Spalding Dupa ce l-a citit pe Eliade, a cautat altceva si a gasit „Vietile maestrilor” de Baird T. Spalding. „Una dintre urmarile scrierilor lui Eliade pentru mine este „Vietile maestrilor” care mi-a confirmat ca semnele de intrebare lasate de opera lui Eliade au un raspuns. E o carte mai mult pentru cunoscatori, dar e o carte buna, care merita citita. Dupa ce am citit Eliade, mi-a ramas in minte ca exista o zona in lume pe care n-am inteles-o, simteam ca mai e ceva dincolo de ceea ce intuiam. Stiam ca mai exista teritorii si culturi care merita descoperite, studiate. Am incercat sa vad ce e dincolo de Eliade. Am cautat deci ceva din alta zona. Nu mai stiu cum, dar mi-a picat in mana „Vietile maestrilor”. Dureaza de cativa ani de cand citesc literatura de genul acesta si cred ca mai sunt ani buni pana voi putea sa-mi conturez o zona precisa, sa aflu tot ce vreau sa aflu”.

CARIERA

Irina Schrotter, un brand puternic

> Irina Schrotter este unul dintre numele de referinta ale modei romanesti.

> Din 1996, Schrotter concepe si organizeaza Festivalul „Romanian Fashion Week”, care are loc in fiecare an, la Iasi.

> Din 2001, participa de doua ori pe an la salonul „Pret- a- Porter Paris” si isi vinde colectiile in magazinele de lux de pe patru continente. > In afara de moda, are afaceri imobiliare, participari in diverse firme de comert, cateva magazine in care vinde marci internationale si dezvolta o retea de bijuterii care nu ii poarta numele. In curand insa va lansa si propria linie de bijuterii.

SFATUL IRINEI SHROTTER

„Fiti mandri ca sunteti romani!”

„Mi-ar placea foarte mult sa vad ca noi, ca populatie, suntem mandri ca suntem romani, pentru ca avem multe motive sa fim. Sta numai in puterile noastre sa facem lumea sa vorbeasca despre noi. Trebuie sa ne facem cunoscuti asa cum suntem, cu bune si cu rele. Sa ne asumam partile negative si sa incercam sa le scoatem in fata pe cele care conteaza”.

FATA NEVAZUTA

I-ar placea sa intre in politica > S-a implicat intr-un proiect pentru a ajuta niste tineri seropozitivi sa intre in industria modei, dar nu vorbeste mult despre actiunile sale caritabile.

> Pe Irina Schrotter o puteati vedea intr-o perioada la televizor, in ipostaza de prezentatoare. Nu spune nu unei noi colaborari, dar nu vrea sa apara la televizor cu orice pret.

> Ar intra in politica daca ar putea sa faca ceva bun. „Din pacate, povestea mea e destul de trista dupa ‘90 incoace. Faptul ca am avut curaj sa spun lucrurilor pe nume m-a costat intr-o perioada in care neocomunismul era o forma cu care ne luptam toti cei care aveam curajul sa vrem altceva in tara asta. Am platit un pret destul de mare, in urma caruia am o condamnare penala pentru trafic de influenta. Nu prea vreau sa-mi mai amintesc, dar uneori e bine. Am un copil de 13 ani care nu intelege daca ii spun lucrurile astea si sunt convinsa ca generatia care nu a trait in acea perioada nu intelege asta. Si e bine sa le spunem ca sa nu se mai intample niciodata”.

> Marturiseste ca din 1990, timp de zece ani de zile, n-a avut nicio vacanta. Totusi, in ultima perioada a reusit sa plece mai des in concediu cu familia.