Nelu Iordache ?i-a cump?rat avion din fonduri europene ca s?-?i transporte muncitorii

Potrivit unui raport al Departamentului de Lupt? Antifraud?, Nelu Iordache ?i-ar fi cump?rat un avion cu banii europeni primi?i pentru construc?ia autostr?zii Arad - N?dlac. În acte, Iordache ar fi motivat c? are nevoie de aparatul de zbor pentru a transporta muncitorii de la Bucure?ti la Arad. Al?i bani europeni s-au dus pe achizi?ionarea unor terenuri pentru construc?ia unui aeroport privat la Aduna?ii Cop?ceni.

UPDATE, 14.33: Descindere ?i la Aeroportul din Timi?oara Surse apropiate anchetei sus?in c? se iau pentru verific?ri o serie de contracte încheiate de-a lungul timpului de institu?ie cu diverse firme. Este vorba, între acestea, de contracte încheiate între AIT ”Traian Vuia” Timi?oara ?i Nelu Iordache, patronul firmelor Romstrade ?i Blue Air, într-un dosar privind posibile deturn?ri de fonduri.

În februarie 2010 compania de transport aerian a lui Iordache a intrat pe Aeroportul Interna?ional Timi?oara, operând mai multe zboruri spre principalele ora?e din ?ar?, între care ?i Bucure?ti, la pre?uri începând de la 30 de euro c?l?toria. În august, acela?i an, cursele Blu Air au fost anulate, ca urmare a adresabilit??ii sc?zute.

Dan Idolu, actualul director al aeroportului timi?orean, a declarat c? verific?rile vizeaz? contracte semnate în timpul fostului manager al principalei aerog?ri din vestul ??rii. Dup? ce Cornel S?m?rtinean ?i-a  încheiat mandatul, au ie?it la iveal? mai multe contracte care au fost semnate în condi?ii discutabile. 

Un avans de 2 milioane de euro pentru un Boeing 737

Iordache a întocmit un contract între Blue Air ?i Romstrade. Operatorul de transport aerian se obliga s? transporte echipele de muncitori din Bucure?ti la ?antierul de la Arad, îns? pentru asta îi cerea firmei de construc?ii un avans de dou? milioane de euro pentru a-?i cumpar? un avion. Aparatul a fost cump?rat de Blue Air cu 2,1 milioane de euro. E vorba de un Boeing 737-400 care poate transporta pân? la 162 de persoane. Transfer ilegal Potrivit investigatiimedia.ro, în ziua în care afaceristul a primit avansul pentru construc?ia autostr?zii, firma Romstrade a mutat banii dintr-un cont în altul, dup? care a început s? fac? pl??i c?tre mai multe firme cu care lucrase ?i în trecut. Aceste firme au primit milioane de lei de la Romstrade dup? ce au facturat c?tre aceasta diferite servicii care, aparent, aveau legatur? cu lucr?rile pentru autostrada N?dlac-Arad. În ziua în care primeau banii, firmele îi returnau c?tre Romstrade, cu men?iunea c? reprezint? pl??i necuvenite. Astfel, banii se regrupau la Iordache, dar într-un alt cont de-al firmei Romstrade. Din acest cont, Nelu Iordache a facut tot felul de pl??i, inclusiv achizi?ia avioanului. Avans pentru aeroport Al?i peste dou? milioane de euro au fost ridica?i cash din banc? de c?tre asociatul lui Iordache în Romstrade, Gheorghe Cruceru. Acesta scotea banii pretinzând c? îi prime?te avans de la Romstrade pentru vânzarea unor terenuri în zona Aduna?ii Copaceni, unde Iordache dore?te un aeroport. Cruceru nu avea niciun teren acolo. Artificiul juridic g?sit de Iordache ?i Cruceru se numeste “promitent” ?i înseamn?, practic, ca unul promite s?-i vând? celuilalt, care la rândul lui promite s? cumpere, un lucru pe care vânz?torul nu îl are în acel moment dar se oblig? s?-l ob?in? pân? la un anumit moment dat. Banii ridicati de Cruceru apar insa in registrul de casa al Romstrade ca fiind incasari cu mentiunea “virament casa”. Pe ce s-au dus banii A pl?tit taxe notariale pentru achizi?iile anterioare de p?mânt la Aduna?ii Cop?ceni, avize de mediu pentru construc?ia aeroportului, lucr?ri ?i instala?ii la un complex pe care îl construie?te în aceea?i zon?, ?i-a pus jaluzele la cl?direa de birouri din Bucure?ti, a pl?tit materiale folosite în trecut la o lucrare de la aeroportul Bac?u sau lucr?ri f?cute de subantreprenorii s?i în diverse contracte mai vechi, inclusiv la ?coli. Pla?ile c?tre ace?ti furnizori au fost mascate de Romstrade, spun inspectorii, prin men?iuni false în facturi. Avansul primit de firma Romstrade din bani europeni a fost de peste 71 de milioane de lei. Nu a f?cut nimic ?i a fost reclamat Din acesti bani, firmele asociate pentru construc?ia autostr?zii ar fi trebuit s? suporte costurile începerii lucr?rii: proiectare, organizare de ?antier ?i programare de utilaje. Pentru ca nu au primit mai nimic de la Romstrade din banii de avans, partenerii lui Nelu Iordache, portughezii de la Monteadriano, l-au reclamat pe acesta la Comisia European?. Inspectorii DLAF au f?cut o anchet? ?i au sesizat DNA-ul, acuzandu-l pe Iordache de folosirea ilegal? a cel pu?in 25 de milioane de lei din banii europeni pentru autostrad? ?i de falsificarea unor documente.