Articolul 35 din Tratatul UE stabilește regula potrivit căreia „între statele membre sunt interzise restricțiile cantitative la export, precum și orice măsuri cu efect echivalent” există excepții de care premierul Ponta se poate folosi
În cererea de reexaminare a Codului Silvic, Iohannis a afirmat că „introducerea unei limitări arbitrare în activitatea operatorilor economici (...) ar putea atrage posibilitatea de a fi invocată încălcarea obligațiilor asumate de statul român în calitate de stat membru al UE”. Președintele s-a bazat pe o informare a Consiliului Concurenței. Articolul 36 din Tratatul UE arată că: „dispozițiile (...) articolului 35 nu se opun interdicțiilor sau restricțiilor la (...) export (...) justificate pe motive de morală publică, de ordine publică, de siguranță publică, de protecție a sănătății și a vieții persoanelor sau animalelor sau de conservare a plantelor, de protejare a unor bunuri cu valoare de patrimoniu național cu valoare artistică, istorică sau arheologică sau de protecție a proprietății industriale și comerciale”. Prevederile pot fi invocate de Guvernul Ponta pentru interzicerea exporturilor.
Pentru protecția sănătății
Guvernul Ponta poate invoca motive de sănătate publică, întrucât dorește evitarea schimbărilor de mediu și catastrofelor naturale subsecvente, apărute ca o consecință a despăduririlor. Pot fi invocate și motive de protecție a sănătății umane, pentru evitarea efectelor negative ale schimbărilor de mediu subsecvente despăduririlor asupra sănătății oamenilor. De asemenea, Executivul are posibilitatea să susțină că dorește protejarea proprietății industriale și comerciale, exploatarea rațională a pădurilor fiind o resursă naturală necesară dezvoltării și a protejării activelor din industrie și comerț. În sfârșit, protecția plantelor poate fi invocată la interzicerea exporturilor de lemn brut, întrucât prin descurajarea consumului de lemn s-ar încuraja conservarea fondului forestier. Consiliul Concurenței, în opinia transmisă Administrației Prezidențiale, susține că „menținerea unei limitări la achiziția/ procesarea de masă lemnoasă (...) ar putea reprezenta o încălcare a Tratatului de funcționare a UE în ceea ce privește libera circulație a mărfurilor”. Și articolul 135 din Constituție, care prevede că exploatarea resurselor naturale se face „în concordanță cu interesul național”, arată că pădurile nu sunt tratate ca o marfă oarecare, așa cum lasă să se înțeleagă Consiliul Concurenței.