Invitaţie pentru copiii romi: înapoi la şcoală

Copiii romi care au abandonat şcoala sau, pur şi simplu, nu au frecventat- o niciodată beneficiază de o a doua şansă.

Acesta este chiar numele programului prin care ei învaţă să scrie, să citească şi să treacă prin disciplinele pe care nu le-au făcut la timp, precum istorie, geografie, desen, muzică, la vârste cuprinse între 14-18 ani.

„A doua şansă“ este un proiect implementat de Fundaţia „Salvaţi Copiii“ şi presupune recuperarea materiei conform programei şcolare pentru clasele I-IV, la care se adaugă activităţi de asistenţă socială, consiliere psihologică şi asistenţă medicală. Şcoala nr. 71 „Iovan Ducici“, din Capitală, este un astfel de centru, unde copiii se întorc de pe străzi, de la cerşit sau de la muncă, în sala de clasă. Au fost selectaţi copii-cazuri sociale La „Iovan Ducici“, şcolarii recupera- ţi au tot ce le trebuie: o sală de clasă curată, o doamnă învăţătoare, manuale realizate special pentru acest program, profesor de limba engleză, în persoana celebrei Andreea Raicu, o masă caldă la prânz, o baie pe zi, dacă doresc.   „Pentru acest program au fost selectaţi copiii cu situaţii sociale şi familiale deosebite, în urma unor anchete sociale, copii care au neapărată nevoie de acest ajutor“, spune directorul şcolii, Mihai Meliţă. Cei opt copii, care fac parte din acest proiect, au vârste cuprinse între 14 şi 18 ani. „Copiii au fost testaţi şi încadraţi fiecare întrun an şcolar, în funcţie de nivelul cunoştinţelor, iar regimul de predare este simultan“, precizează directorul. Se laudă acasă cu ce au învăţat Adina Năstasie le predă copiilor patru ore în fiecare zi, de luni până vineri. Este învăţătoarea lor, cea care le pune poate prima dată pixul în mână. „Nu este uşor să lucrezi cu ei. Sunt copii care provin din familii dezorganizate, copii abuzaţi emoţional, copii exploataţi prin muncă. Dar le place la şcoală, vor să înveţe. Mulţi conştientizează că aceste cursuri le sunt necesare pentru un viitor loc de muncă“, spune pedagogul.

Mulţi încep procesul de şcolarizare învăţând să facă liniuţe şi punctuleţe, şi asta la 16 sau chiar la 18 ani. „Sunt puţin speriaţi, unora le e ruşine, dar se obişnuiesc, şi apoi se instalează un sentiment de mândrie că au învăţat“, povesteşte Adina Năstasie. Unii dintre ei merg acasă, în sânul familiei, şi se laudă cu ce au învăţat, atrăgând astfel spre şcoală alţi copii, dintre fraţi sau prieteni, mai spune învăţătoarea. De la fier vechi la teme Andreea Raicu este voluntar în acest proiect şi profesor de limba engleză pentru copii, în fiecare săptă mână. Implicată în multe asemenea proiecte, vedeta mărturiseşte că aceşti copii, proveniţi din familii sărace şi cu dificultăţi, nu încetează să o uimească. „Am în clasă un copil care a venit pentru prima dată la oră, de la începerea cursurilor.

A recuperat cunoş tinţele uimitor de rapid, aproape că la sfârşit îi depăşea pe cei prezenţi de la bun început“, spune entuziasmată Andreea. Ea recunoaşte că e nevoie de multă răbdare în lucrul cu ei, pentru că nu sunt copii care s-au dezvoltat normal.

„Este totuşi un salt pentru ei. Dacă ieri erau trimişi după fier vechi sau la cerşit la metrou, azi scriu şi primesc teme pentru acasă. Majoritatea au probleme emoţionale, mulţi dintre ei nu se adaptează programului şi îl abandonează, dar pentru cei câţiva salvaţi merită tot efortul“, susţine vedeta.