De exemplu, prin intermediul companiei pe care o conduce – Janssen Compania Farmaceutică a Johnson & Johnson, a propulsat proiectul Hackathon4Health, care acum se află la a treia ediție și care oferă finantare pre-seed celor care creaza o solutie digitala pentru sistemul de sanatate si pacientii romani. Anul trecut, pe lista câștigătorilor s-a aflat și un sistem inovator de telecomunicație, care semnaliza șoferilor prin radio că se apropie o Ambulanță.

Mai multe despre genialitatea românilor și ce reprezintă acest program găsiți în interviul de mai jos.

EvZ: – Hackathon4Health, denumirea proiectului este cel putin inedita. Cum o argumentați sau cum o explicați pe înțelesul tuturor celor aflați în afara zonei de IT?

Christian Rodseth: – Conceptul de ‘hackathon’ a fost utilizat prima dată în anul 1999, în Canada, şi este, de fapt, format din două cuvinte: ‚hack’ în sensul de programare în scop explorator şi ‚maraton’ al cărui sens este binecunoscut. Ideea noastră, care a stat la baza proiectului, a fost să dezvoltăm o platformă de colaborare pentru profesioniştii IT&C talentaţi şi care activează cu pasiune în acest domeniu, cu scopul de a adresa provocările în digitalizare de la nivelul sistemului de sănătate, generând beneficii pentru pacienţii români. Din perspectiva celor două ediţii anterioare, conceptul nostru a avut succes pentru că am reuşit să cristalizăm sprijinul şi interesul autorităţilor din domeniul sănătăţii, asociaţiilor de pacienţi, profesioniştilor din domeniul sănătăţii, ONG-urilor, mediului academic şi al celui de afaceri. Hackathon4Health a fost lansat la iniţiativa echipei din România a Janssen Compania Farmaceutică a Johnson & Johnson şi a fost dezvoltat prin implicarea echipelor din toate segmentele companiei – OTC-uri, produse pentru consumatori şi dispozitive medicale.

Dacă privim mai atent la originea proiectului, vom descoperi principiile Crezului Nostru în virtutea cărora Johnson & Johnson şi angajaţii săi din întreaga lume, din 175 de ţări, pun pe primul loc beneficiul pacienţilor şi al oamenilor care folosesc produsele companiei, şi au un angajament puternic faţă de comunităţile în care suntem prezenţi.

De la începuturile sale, evoluţia Johnson & Johnson a fost susţinută de puterea imaginaţiei oamenilor. Astăzi, ne imaginăm o lume în care umanitatea urmează să beneficieze de tot ceea ce este mai bun. Vorbim despre o lume în care sănătatea mintală, a trupului şi a mediului sunt accesibile tuturor oamenilor; un mediu în care îmbunătăţim viaţa oamenilor în toate etapele acesteia prin soluţii inovatoare; avem standarde de sănătate publică mai inalte în comunităţile mici şi mari şi în care adresăm cele mai severe crize din domeniul sănătăţii şi cele mai mari provocări ale vremurilor noastre. Aceasta este viziunea noastră când vorbim despre îmbinarea pasiunii, ştiinţei şi ingeniozităţii. Nu numai că vrem să oferim şansa la o viaţă mai sănătoasă, dar vrem să schimbăm în mod profund evoluţia sănătăţii pentru toţi oamenii. Alături de partenerii noştri, vrem să creăm un viitor mai sănătos pentru fiecare persoană în parte, oriunde s-ar afla.

– Cum poate proiectul Hackathon4Health să îmbunătățească digitalizarea sistemului de sănătate?

– Suntem de părere că soluţiile inovatoare cele mai bune din domeniul sănătăţii, prin intermediul cărora putem să adresăm unele nevoi încă neacoperite şi eventuale lipsuri din sistem, pot fi co-create alături de toţi factorii interesaţi care să stea la aceeaşi masă a discuţiilor, şi mai important: alături de comunitatea noastră, de beneficiarii finali. Şi aceasta este ceea ce facem la Johnson & Johnson, în România, încă de când compania este prezentă local, complementar portofoliului nostru de medicamente inovatoare, produse pentru consumatori, OTC-uri sau dispozitive medicale.

Soluţiile IT&C pot oferi oportunităţi extraordinare în domeniul sănătăţii pentru toate persoanele, pentru pacienţi şi pentru comunităţi. Vorbesc despre un acces mai rapid şi mai bun la servicii medicale şi la medicamente inovatoare, la educaţie în scopul prevenţiei în domeniul sănătăţii şi despre susţinerea oamenilor pentru a avea vieţi mai sănătoase şi mai fericite, în ansamblu. Cred că un termen potrivit ar fi ‚evoluţie’, respectiv alinierea sistemelor de sănătate la curentul digitalizării şi explorarea acestuia la maximum pentru beneficiul şi bunăstarea pacienţilor. Evoluţia reprezintă un curs natural în viaţa fiecăruia dintre noi. Domeniul digital prezintă un potenţial foarte mare pentru sistemele de sănătate deoarece are capacitatea de a sprijini evoluţia spre un nivel superior al îngrijirii în care medicii şi pacienţii deopotrivă au acces liber la informaţiile medicale, pacienţii nu mai sunt nevoiţi să aştepte programările sau documentaţia în format fizic, rezultatele oferite de medicamente pot fi evaluate cu rapiditate şi comparate cu obiectivele iniţiale de tratament, autorităţile pot avea o evidenţă clară a cheltuielilor şi investiţiilor, medicamentele nu mai sunt la risc să dispară de pe piaţa locală. Tuturor acestor beneficii li se adaugă faptul că recuperarea pacienţilor este mai uşoară şi mai rapidă datorită dispozitivelor medicale noi şi programelor terapeutice îmbunătăţite prin digitalizare.

– Care au fost inovațiile aduse de edițiile anterioare? Spuneți-mi care sunt cele care au ajuns deja pe piață.

– Pentru ambele ediţii consecutive ale proiectului (2017-2018) am avut ca parteneri strategici Ambasada Statelor Unite ale Americii în România şi Camera de Comerţ Americană în România şi sprijinul în implementare din partea Smart Everything Everywhere. În total, Hackathon4Health a adus împreună peste 200 de participanţi care au pregătit peste 40 de proiecte. Dintre acestea, şase au fost câştigătoarele finanţărilor pre-seed oferite de Johnson & Johnson România şi au fost implicate în sesiunile de mentorat din partea echipelor noastre şi a Smart Everything Everywhere. Unul dintre proiectele câştigătoare ale ediţiei din anul 2017, o aplicaţie pentru telefonul mobil care să îi ajute pe părinţi să monitorizeze calendarul de vaccinare a bebeluşilor precum şi starea de sănătate a acestora, este deja disponibilă consumatorilor. De asemenea, proiectele câştigătoare din ediţia anului trecut se află în stadii avansate de testare în piaţă, sunt complet funcţionale şi atât noi, cât şi dezvoltatorii soluţiilor, suntem încrezători în potenţialul lor succes şi lansarea la scară largă.

– Programul se desfășoară doar în România? Ar putea să aducă beneficii de imagine, de strategie, în segmentul de sănătate, țara noastră deținând la momentul actual Președinția Consiliului UE?

– Hackathon4Health este o platformă concepută de Johnson & Johnson România şi participarea la competiţie este deschisă oricărui profesionist din domeniul IT&C din regiunea Europei Centrale şi de Est. Anul acesta, Hackathon4Health are loc in weekendul înainte de debutul Săptămânii eHealth şi în contextul Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene. Fideli principiilor noastre ferme cu privire la colaborare, în contextul hackathonului, am luat legătura cu toate entităţile relevante în domeniul sănătăţii, inclusiv cu autorităţile, şi am primit opinia şi recomandările lor chiar înainte de lansarea primei ediţii a proiectului în anul 2017. Feedback-ul pe care l-am primit a fost unul de susţinere şi încurajator şi pe parcursul celor două ediţii anterioare ale proiectului, şi în curând a celei de-a treia, am menţinut dialogul şi un schimb deschis de idei.

– Ce înseamnă „prevenție” în zona digitală a sănătății?

– Johnson & Johnson, prin cele trei sectoare ale sale – medicamente inovatoare, dispozitive medicale, OTC-uri şi produse pentru consumatori – este compania din domeniul sănătăţii care are cea mai extinsă prezenţă din întreaga lume. Angajamentul nostru este să transformăm domeniul sănătăţii prin adoptarea revoluţiei digitale şi să permitem utilizarea inteligentă, eficientă şi în siguranţă a datelor pentru beneficiul pacienţilor, ştiinţei şi cercetării. Spre exemplu, considerăm că interoperabilitatea registrelor electronice de sănătate va fi un pas esenţial în întrebuinţarea la un potenţial maxim a datelor pacienţilor cu scopul de a genera beneficii pentru pacienţi, furnizori de servicii medicale, cercetători (din domeniul public şi cel privat), industrie şi guverne. Pacienţii şi-ar putea monitoriza starea de sănătate mai bine şi s-ar putea implica mai mult în menţinerea acesteia permiţând medicului să aibă acces la informaţii relevante, oricând, într-un mod holistic şi în conformitate cu principii de confidenţialitate, siguranţă şi securitate. Accesul la această informaţie prin intermediul unor portaluri şi interfeţe corespunzătoare ar contribui la creşterea încrederii pacienţilor datorită transparenţei. Mai mult decât atât, prin punerea la dispoziţie a acestor informaţii oricărui medic din Uniunea Europeană, atunci când este cazul, anumite analize medicale nu ar mai fi realizate de două ori, iar costurile şi procesele administrative ar fi reduse. Profesioniştii din domeniul sănătăţii ar avea în acest fel o perspectivă completă cu privire la istoricul medical al pacientului, putând asigura continuitatea serviciilor de îngrijire. De asemenea, ar fi evitată eventuala înţelegere greşită a informaţiilor medicale, sau nu ar fi omise informaţii, iar medicul va putea să ofere cele mai potrivite servicii pacienţilor săi având, totodată, posibilitatea să identifice sinergiile corecte în scopul prevenţiei. Statele membre ar putea să îşi dezvolte o platformă online interconectată spre a fi folosită de toate unităţile medicale pentru a echilibra costurile şi beneficiile raportat la bugetele alocate sănătăţii. O asemenea platformă permite obţinerea unor date mai exacte în domeniul sănătăţii, îmbunătăţirea monitorizării reacţiilor adverse şi centralizarea informaţiilor privind starea de sănătate a populaţiei, alături de crearea unor programe de prevenţie specifice, îmbunătăţirea sistemelor de compensare şi dezvoltarea unor politici sustenabile în domeniul sănătăţii.

– Digitalizarea poate reprezenta și o vulnerabilitate în contextul în care aceste sisteme trebuie să acopere masele și mai există și GDPR?

– Admitem potenţialul enorm pe care tehnologiile digitale îl oferă din perspectiva faptului că pot revoluţiona sistemele de sănătate şi pot îmbunătăţi domeniul sănătăţii pentru noi toţi. În cadrul Johnson & Johnson vedem oportunităţile fantastice pe care statisticile ‚big data’ le pot oferi sănătăţii publice, modul în care inteligenţa artificială poate fi folosită în diagnosticarea timpurie a bolilor şi modul în care întrebuinţarea instrumentelor digitale poate contribui la consolidarea incluziunii sociale şi economice. Totodată, adopţia noilor instrumente digitale trebuie să meargă în acelaşi ritm cu aplicarea principiilor de echitate, confidenţialitate şi transparenţă, astfel încât toate segmentele societăţii să poată beneficia de noile tehnologii.

– Johnson & Johnson e un gigant în industria farmaceutică, iar piața românească este fidelă produselor acestui brand. Vedeti un viitor și mai bogat în investiții, care ar putea ajuta societatea românească să prospere?

– Johnson & Johnson contribuie la îmbunătăţirea sănătăţii oamenilor de peste 130 de ani şi este compania din domeniul sănătăţii cu cea mai extinsă prezenţă din întreaga lume. Datorită diferenţelor mari de la nivelul sistemelor de sănătate din diverse regiuni geografice, este foarte important să folosim această dimensiune globală a companiei noastre şi a expertizei pe care o avem în adresarea nevoilor locale ale oamenilor şi pacienţilor din fiecare ţară. Privim investiţiile printr-o perspectivă 360 de grade cu scopul de a le oferi pacienţilor români acelaşi nivel de acces la medicamentele inovatoare de care beneficiază şi locuitorii celorlalte state din Uniunea Europeană. Ceea ce contează pentru noi, în primul rând, sunt rezultatele, nu neapărat sumele investite, deoarece misiunea noastră este să ajutăm oamenii să aibă vieţi mai sănătoase. Reuşim acest lucru prin proiectele de dezvoltare a capabilităţilor şi prin investiţiile directe realizate aici.

 

 

 

 

 

Te-ar putea interesa și: