Începe modernizarea sistemului de urgență, la trei săptămâni după ce Alexandra a sunat degeaba la 112

Începe modernizarea sistemului de urgență, la trei săptămâni după ce Alexandra a sunat degeaba la 112

STS are „undă verde” pentru modernizarea sistemului de urgență 112, după ce a bătut palma cu un operator de telefonie mobilă, prin semnarea unui contract de 183 de milioane de lei, din fonduri nerambursabile. Anunțul a venit din partea STS la trei săptămâni după ce Alexandra Măceșanu a sunat în zadar de trei ori la 112 și a anunțat că a fost sechestrată în casa lui Gheorghe Dincă, unde a fost bătută și violată.

Sistemul 112 mergea bine „pe hârtie”: într-un raport care face referire la implementarea 112, Comisia Europeană preciza, în anul 2017, că România, alături de alte țări, reușește să localizeze un apel de urgență în mai puțin de 10 secunde.

Surse din MAI au explicat însă, pentru EVZ, că mult-lăudatul sistem european de urgență SNAU, implementat în România în 2008, nu poate localiza victima care cere ajutor prin telefon.

În realitate, 12 ore le-a luat polițiștilor din Olt să stabilească exact locul unde se află sechestrată Alexandra Măceșanu, victima criminalului Gheorghe Dincă din Caracal, în urma apelului la 112.

Ne puteți urmări și pe Google News

În urma tragediei din Caracal a ieșit la iveală că, de fapt, preluarea apelului la 112 se realizează în mai puțin de 10 secunde, nicidecum localizarea. O spune Viorel Florescu, polițistul de la IPJ Olt către care a fost direcționat apelul Alexandrei.

Practic, apelul Alexandrei la 112 a fost preluat de STS Olt, direcționat către IPJ Olt (unde a răspuns polițistul Viorel Florescu), apoi redirecționat către Poliția Caracal.

Din spusele lui Viorel Florescu, citat de Antena 3, rezultă care sunt deficiențele Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU): că un singur polițist trebuie să preia contra cronometru toate urgențele de la 112 pe o tură de 24 de ore – motiv pentru care de multe ori situația îl depășește pe respectivul agent – , că în acel timp limitat trebuie să afle cât mai multe informații de la victimă și că abia apoi trebuie să decidă care este cel mai apropiat echipaj de poliție.

Modernizare totală pentru sistemul 112

STS a dat publicității, luni, un comunicat de presă prin care arăta că a semnat cu Asocierea Orange Romania SA - Atos Convergence Creators SRL un contract de furnizare echipamente şi aplicaţii informatice pentru modernizarea infrastructurii hardware (n.r. – aparatură) şi software (n.r. – programe informatice) a SNUAU, în urma unei licitaţii câştigate de cele două firme. Valoarea contractului este de peste 183 de milioane de lei.

Citit printre rânduri, comunicatul STS arată că autoritățile urmăresc să remedieze exact deficiențele despre care vorbea polițistul Viorel Florescu: reducerea timpilor de așteptare, distribuirea intelgentă a apelurilor, intervenții mai rapide.

„Valoarea contractului este de 183.698.974,87 lei fără TVA, acesta fiind finanţat în procent de 85% din fonduri externe nerambursabile (…) ”, se arată întrun comunicat dat publicității luni de STS. Prin implementarea contractului se va realiza:

  • modernizarea la nivelul a 40 de județe a infrastructurii hardware și software a SNUAU;
  • reducerea timpului de așteptare până la preluarea apelurilor de urgență prin distribuirea inteligentă a apelurilor;
  • intervenții mai rapide și mai eficiente la urgențe prin crearea de capabilități de recepționare a apelurilor de urgență și a informațiilor de localizare asociate, care prezintă un grad de acuratețe mai mare și care asigură localizarea mai precisă a apelanților aflați într-o situație de urgență;
  • colaborare mai eficientă între instituţiile publice care coordonează şi gestionează activităţile de intervenţie în caz de urgenţă, prin crearea unui tablou operaţional comun, cu detalii relevante pentru luarea deciziilor;
  • posibilitatea recepţionării şi ataşării de date suplimentare pe durata apelului de urgenţă precum transmisii video şi de imagini de la locul evenimentului, pentru fundamentarea deciziei de intervenţie, precum şi extinderea accesibilităţii serviciului de urgenţă pentru persoane cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, în acord cu cele mai noi cerinţe la nivel european.