INFRASTRUCTURĂ. Cea mai aşteptată inaugurare a anului este cea a tronsonului Bucureşti-Ploieşti a cărui construcţie a început în urmă cu cinci ani şi unde lucrează "regii" români ai asfaltului.
În urma deschiderii circulaţiei pe mai multe tronsoane în 2011, România a ajuns la 370 kilometri de autostradă. Câteva zeci de kilometri ar urma să li se adauge în acest an. De departe cel mai aşteptat eveniment al acestui an în domeniul infrastructurii este finalizarea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, cu o lungime de 62 de kilometri, începută încă din 2007-2008. În acest an vor continua lucrările la tronsoanele Coridorului IV Pan-European, care se întinde de la Nădlac la Constanţa, unde mare parte din contracte au fost deja atribuite. Potrivit informaţiilor prezentate de Ministerul Transporturilor, în anul care tocmai s-a încheiat au fost finalizaţi 58 de kilometri de autostradă, iar în prezent se află în execuţie 434 de kilometri. Alte proiecte, totalizând 136 de kilometri, sunt fie în curs de semnare a contractelor, fie în fază de licitare. Instituţia condusă de Anca Boagiu consideră că în 2013 reţeaua de autostrăzi a României va ajunge la 550 de kilometri. Bucureşti-Ploieşti, gata în octombrie Firmele "regilor asfaltului", Costel Căşuneanu şi Dan Beşciu, trebuie să finalizeze lucrările pe cele două secţiuni pe care le au în lucru de pe tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti, până la finalul lunii iunie. Din această secţiune s-au încheiat lucrările pe circa 14 kilometri, unde a lucrat Spedition UMB, firmă controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Potrivit datelor remise de Companie către EvZ, tot în trimestrul doi ar trebui să putem circula şi pe 13,5 kilometri din secţiunea care leagă Moara Vlăsiei de Capitală. Întregul tronson, pe care lucrează italienii de la Pizzarotti şi Tirena Scavi ar urma să fie gata pe 5 octombrie. Finalizăm ce am deschis în 2011 Până în iunie vor fi finalizate lucrările la mai multe proiecte, precum Cernavodă-Constanţa, Timişoara - Arad, centura Aradului sau centura Constanţei. Pe aceste tronsoane se poate circula, chiar dacă parţial, încă de anul trecut, însă lucrările nu sunt terminate. Luna decembrie a însemnat inaugurarea celor circa 32 de kilometri de autostradă dintre Arad şi Timişoara. Tot anul trecut a fost deschisă traficului o porţiune de 14,5 kilometri dintre Medgidia şi Constanţa, una de circa 10 kilometri din centura ocolitoare a Constanţei şi o singură cale de rulare din centura Aradului. 18 kilometri noi pe Autostrada Transilvania De asemenea, 2012 înseamnă şi finalizarea de către Bechtel a 18 kilometri de pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş al Autostrăzii Transilvania. În urma renegocierii contractului din vara anului trecut, americanii de la Bechtel mai lucrează doar pe două tronsoane, care reprezintă 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii. Pentru continuarea lucrărilor, Ministerul Transporturilor a alocat 431,35 milioane lei (circa 100,3 milioane euro). Cel mai probabil înainte de alegeri, Anca Boagiu va apuca să taie şi panglica pentru primii 17 kilometri de autostradă dintre Deva şi Orăştie, urmând ca secţiunea a doua, cu o lungime de circa 15 kilometri, să fie finalizată în februarie 2013. Potrivit ministrului Transporturilor, omul de afaceri Dorinel Umbrărescu s-a angajat să dea în folosinţă până la finalul anului tronsonul de 10 kilometri din autostrada Timişoara-Lugoj pe care lucrează firmele controlate de el, Spedition UMB şi Tehnostrade. Anul acesta va fi deschis traficului şi tronsonul cuprins între Medgidia şi Cernavodă, pe care Compania de Autostrăzi l-a relicitat în primăvara anului trecut. Italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl s-au angajat să dea în folosinţă această bucată din Autostrada Soarelui în acest an, potrivit declaraţiilor făcute de Anca Boagiu. Pentru a se încadra în termen se lucrează pe două schimburi, inclusiv pe timp de iarnă.
LICITAŢIE Lucrări aflate în stand-by 25 de kilometri de pe autostrada care leagă Timişoara de Lugoj aşteaptă încă desemnarea unui constructor, după ce Curtea de Apel a decis reevaluarea ofertelor şi desemnarea unui alt câştigător. Licitaţia pentru construirea acestor kilometri de autostradă a avut loc în primăvara lui 2011. În acest an este aşteptată lansarea licitaţiei pentru secţiunea dintre Gilău şi Nădăşelu de pe Autostrada Transilvania, cu o lungime de 8,7 kilometri. Compania de Autostrăzi estimează că lucrările de construcţie vor costa circa 42,4 milioane de euro. Tot în acest an ar urma să fie lansată licitaţia pentru secţiunile Câmpia Turzii-Iernut şi Iernut-Târgu Mureş. Potrivit Danielei Drăghia, director general al CNADNR, în curs de licitare se află şi două tronsoane de autostradă cu o lungime de aproximativ 72 de kilometri dintre Lugoj şi Deva, precum şi centura Bacăului (30,8 km).
CITIȚI ȘI:
- 2012, anul în care Bechtel mai termină 18 kilometri de autostradă
- Boagiu: ”Autoritățile locale șantajează constructorii de autostrăzi”
- Angajamentul ministrului Anca Boagiu: In primăvara lui 2013 vom avea autostrada Sibiu-Nădlac