În 2010, Berceanu inaugurează 0 km de autostradă

Conform termenelor aprobate, până la finele acestui an ar trebui să putem circula pe încă 275 de kilometri de autostradă, dar aceştia rămân doar pe hârtie.

Pachetul de măsuri pentru relansare economică al guvernului Boc pentru 2009-2010 nu prevede finalizarea niciunui kilometru de autostradă până la sfârşitul acestui an.

Asta chiar dacă în proiectele Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se arată că, până în decembrie 2010, ar trebui finalizaţi nu mai puţin de 275 de kilometri de autostradă.

În „măreţul” program - prin care autorităţile se laudă cu alocarea unor sume fabuloase, de mi liarde de euro -, obţinut de EVZ, se menţionează pentru 2010 doar: „continuăm să investim masiv în infrastructura de transport pentru autostrăzi”, fără a se preciza numărul de kilometri finalizaţi.

Ceea ce este adevărat, anul trecut, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a reuşit să dea în folosinţă primii 42 de km de pe Autostrada Transilvania, dar diferenţa până la cei 836 de km, promişi până în 2012 în campania electorală din 2008, este imensă.

Totodată, ministrul a recunoscut, la începutul anului, că fondurile alocate pentru acest an, atunci când s-a aprobat bugetul, nu-i permit să finalizeze prea multe proiecte.

Trebuia să avem gata deja 118 km pe autostrada Bechtel

Conform contractului de construcţie al Autostrăzii Transilvania, încheiat în urmă cu şapte ani, pe 28 februarie 2010 românii ar fi trebuit să circule pe 118 km de autostradă.

Anul trecut, CNADNR a „spart” circa 1,4 miliarde de lei pentru 42 km de autostradă de la Turda la Gilău. În acest an, autostrada Transilvania are alocată, conform pachetului de relansare economică al guvernului, suma de circa 700 milioane de lei, cu 100 milioane de lei mai puţin decât datoriile CNADNR faţă de Bechtel.

„În prezent, Bechtel a primit numai un sfert din banii pe care îi are de încasat de la CNADNR. S-ar putea ca Bechtel, până la 1 aprilie, să mai primească încă 300 milioane de lei. Aceşti bani ar fi încasaţi de Bechtel abia la sfârşitul lunii aprilie”, ne-au declarat surse avizate din Ministerul Transporturilor.

Potrivit acestora, nu există momentan bani pentru plata datoriilor. „Faţă de luna noiembrie 2009, când certificatul de plată a lucrărilor la autostrada Transilvania a fost de circa 50 milioane de euro, ultimul certificat de plată a fost în valoare de circa 500.000 de euro. Nu există bani nici pentru finalizarea tronsonului 2B Câmpia Turzii-Gilău. Mai sunt 10-12 km de autostradă din acest tronson, pe care constructorul l-a evaluat la circa 150 milioane de euro”, ne-au precizat sursele. (A contribuit Ovidiu Mil)

„Tehnic, noi putem termina 100 de kilometri de autostradă. Dar de la 100 în jos, pot fi şi zero, dacă banii merg la DN-uri, întreţinere. Depinde unde lucrăm.“, RADU BERCEANU, ministrul transporturilor