Precum Biblia este cea mai citită carte din lume, viaţa lui Iisus din Nazareth este povestea cel mai des transpusă pe pe liculă. De-a lungul timpului, peste 600 de filme l-au avut ca erou principal pe Iisus sau au fost inspirate din viaţa acestuia. Cel mai vizionat film al tuturor timpurilor este „Iisus”, din anul 1979. Acesta lasă cu mult în urmă toate marile creaţii ale Hollywoodului, printre care şi succese comerciale ca „Titanic”, „Războiul stelelor” sau „Pe aripile vântului”.

Până în prezent filmul a fost vizionat de aproape 5 miliarde de oameni. În ciuda succesului răsunător, atât regizorii acestei producţii, John Krish şi Peter Sykes, cât şi actorii din rolurile principale, Brian Deacon şi Rivka Neuman, se numără până astăzi printre marii necunoscuţi ai industriei filmului.

Dar „Iisus” nu este nici pe departe şi cel mai popular, cel mai discutat sau cel mai de succes film care-l are în centrul atenţiei pe Iisus din Nazareth. Filmul „Iisus” este în primul rând un film „de propagandă”, proiectat frecvent de misionarii creştini în regiunile în care îşi desfăşoară activitatea. El a fost finanţat, cu şase milioane de dolari, de organizaţia evanghelică misionară „Campus Crusade for Christ”, din Statele Unite.

Înaintea lui Gibson, Scorsese l-a „chinuit” pe Iisus
 
O serie lungă de filme au atras atenţia unui public larg, aprecierea sau furia acestuia, a criticilor şi, nu în ultimul rând, a bisericilor creştine din lume. Unul dintre filmele care au stârnit controverse în ultimii ani a fost „Patimile lui Hristos”, regizat de Mel Gibson, în care actriţa Maia Morgenstern a interpretat rolul Mariei. În timp ce o parte a criticilor îi reproşau filmului o doză apreciabilă de antisemitism, o altă parte, provenită chiar din rândul tradiţionaliştilor bisericilor catolice şi evanghelice, a fost iritată de spectacolul crucificării sângeroase şi brutale la care Gibson l-a supus pe Iisus în film.

Înaintea lui Gibson au fost alţi regizori care i-au iritat pe creştinii conservatori. În 1988 Martin Scorsese „manipulează” caracterul lui Iisus, ceea ce atrage protestele unor grupări creştine care consideră filmul „o făcătură demonică”. În „Ultima ispită a lui Iisus”, Scorsese îi prezintă publicului un Iisus care până în ultimul moment nu este încântat de ideea ca el să fie cel pedepsit pentru păcatele omenirii.

Jesus Christ Superstar

Transpunerea pentru cinematograf a musicalului „Jesus Christ Superstar” a intrat şi ea, în 1973, în conflict cu biserica. Predicatorul american Billy Graham categorisea filmul în care se renunţa la Învierea lui Iisus drept „blasfemie”, subliniind că „fără Înviere, creştinătatea nu există”. Chiar şi filmul din seria Monty-Python, „Viaţa lui Brian” (1979), care e doar o parodiere îndepărtată a poveştii lui Iisus, a atras furia Bisericii Lutherane, care l-a categorisit drept „pură blasfemie”. Filmul care a iscat probabil cel mai mare conflict între arta cinematografică şi Biserica Catolică a fost „Je vous salue, Marie”, realizat de celebrul regizor francez Jean-Luc Godard în 1985. Papa Ioan Paul al II-lea însuşi a protestat la adresa peliculei lui Godard.
 
Cuvintele Papei au fost redate pe prima pagină a principalului organ de presă al Vaticanlu i , „L'Osservatore Romano”. „Filmul jigneşte şi mutilează învăţăturile fundamentale ale credinţei creştine, el profanează însemnătatea spirituală şi istorică a acestora şi răneşte profund sentimentele religioase ale credincioşilor”, declarase Suveranul Pontif. Godard a realizat o „biografie” a celebrei perechi Maria şi Iosif, într-o variantă modernă, în care Iosif este taximetrist, iar Maria – fiica unui benzinar, căruia un ginecolog îi spune că ar fi însărcinată, deşi ea este încă virgină. 

VARIANTE

Mesia, în film horror
 
Alţi regizori „au îndrăznit” în ultimii ani să ecranizeze povestea lui Iisus în maniere cât se poate de „nepotrivite”. În „Jesus Christ Vampire Hunter” din 2001, Iisus este un vânător de vampiri care stăpâneşte artele marţiale. În filmul din 2003, „Ultrachrist”, Iisus îşi schimbă costumul sumar, şlapi şi o bucată de pânză, într-unul care aduce cu cel al legendarului Superman, leggings argintiu şi pelerina albastră.
 
După drame, comedii şi trash-uri cu Iisus s-a găsit şi regizorul care să-l transforme pe Mesia în erou de film horror. În pelicula „Zombie Jesus”, Iisus învie ca zombie după trei zile. Industria filmelor porno l-a descoperit de mult pe Iisus ca protagonist, dar realizările acesteia nu ajung, din fericire, în sălile de cinematograf, prin urmare nu nasc polemici. În timp ce creştinii vor sărbători Învierea lui Iisus o dată pe an, industria filmului îl va învia pe Iisus în continuare ori de câte ori va fi nevoie. Astfel, seria filmelor care-l vor avea pe Iisus ca protagonist va continua.
 
Pentru următorii ani sunt anunţate o serie întreagă de producţii care-l vor readuce pe Iisus, într-o formă sau alta, pe marile sau micile ecrane. Printre cele anunţate se numără „For Christ’s Sake” (2009), „Second Coming of Mary” (2009), remake-ul la „Jesus Christ Superstar”, anunţat pentru 2010 sau, poate cel mai important dintre ele, deşi filmul face doar o vagă aluzie la Iisus, este „Jesus Henry Christ”. Filmul ar fi varianta de lungmetraj a scurtmetrajului cu acelaşi titlu din 2003. El va fi produs de actriţa Julia Roberts şi este programat pentru 2011.

STRATEGII

Controversele promovează filmul

Reacţiile bisericii vizavi de peliculele care tratează teme religioase ajută, de regulă, la promovarea filmului şi nu sunt mereu uşor de înţeles. De exemplu, filmul care s-a bucurat de apreciere masivă din partea Vaticanului a fost „Evanghelia după Matei”, din anul 1964, regizat de Pier Paolo Pasolini. La proiectarea filmului la Vatican se spune că, la final, s-a aplaudat 40 de minute încontinuu. Se pare că Biserica Catolică a făcut în acel moment abstracţie de faptul că Pasolini era un creator de filme care nu-şi ascundea homosexualitatea, orientare sexuală condamnată vehement şi oficial de Biserica Catolică

. Dacă de la pelicula regizată de Mel Gibson în anul 2004 nu a mai rulat în cinematografe niciun film cu succes inspirat din viaţa lui Iisus, nu înseamnă ca acestea nu au mai fost realizate. Unul dintre ultimele filme a fost realizat chiar anul acesta, „Color Of The Cross 2 – Ressurection”. Filmul este continuare a unei pelicule din 2006 şi este regizat, ca şi prima parte, de Jean-Claude La Marre. Şi seria de filme ale regizorului haitiano-american ar fi avut „sămânţă” pentru noi controverse.

Dar se pare că Biserica şi-a învăţat lecţia, ştiind că fiecare comentariu din partea sa nu face decât să sporească interesul publicului pentru un film, ori nu a îndrăznit să se atingă de cel realizat de Jean-Claude La Marre, fiind o interpretare sensibilă a subiectului. În filmul lui La Marre, „Color OF The Cross”, Iisus este de culoare. Regizorul şi actorul La Marre a intenţionat, prin această viziune, să „rescrie rolul pe care-l joacă negrii în cinematografie”, considerând că „Iisus este un început bun pentru a rupe această tradiţie”.