Din Moldova, campania iniţiată de www.evz.ro arată secretele unui municipiu care nu se lasă îmbătrânit de vreme. Sunt aspecte pozitive şi negative, iar mândria locală rămâne un exemplu.
Oraş cu o puternică zestre culturală şi istorică, vechiul târg al Ieşilor se menţine în fruntea municipiilor din Moldova. Locuitorii ştiu că oraşul lor a pierdut din faima de altădată, dar sunt mândri de acesta, chiar şi cu defectele pe care nu le poate masca.
Este unul dintre municipiile cu potenţial turistic în regiune, însă avantajul nu este exploatat suficient. Intrările în oraş nu pot fi considerate o carte de vizită, iar aeroportului îi lipseşte conexiunea rapidă cu centrul oraşului şi un terminal modern.
„La Iaşi, lucrurile merg încet şi prost”, spunea epigramistul Alexandru O. Teodoreanu, iar lista de nemulţumiri este lungă. Astăzi, farmecul de odinioară al „dulcelui târg”, de care poeţii erau îndrăgostiţi, este compromis de tendinţele unei dezvoltări despre care locuitorii spun că este haotică.
Locurile la grădiniţe şi parcările, un lux
La Iaşi, concurenţa de a intra în sistemul de învăţământ începe cu preşcolarii. Statisticile arată că fiecare loc disponibil la grădiniţele de stat este disputat de câte doi micuţi. În ultimii ani, primăria s-a implicat în suplimentarea grupelor, prin modernizarea mai multor spaţii din unităţile de învăţământ.
S-au creat astfel aproape 400 de locuri noi, însă tot nu este suficient pentru a acoperi cererea într-un oraş în care natalitatea a fost, în 2008, de 12,3%, iar sporul natural de 1.145, una dintre cele mai mari valori la nivel naţional, în contextul în care la alte oraşe a fost negativ.
Una dintre problemele comune pentru toate oraşele din România este nivelul mic al salariilor. Piaţa muncii din Iaşi este şi ea sub presiune întrucât sute de absolvenţi de universitate aleg, în fiecare an, să se stabilească aici. Pentru rezolvarea acestei situaţii, din bugetul local s-au alocat, în 2009, 502.000 de lei. Primăria a investit însă mai multe fonduri în cel de-al treilea bazin al ştrandului municipal, 4,2 milioane de lei, la care se adaugă costurile de întreţinere, de 100.000 de lei.
Ieşenii se mai plâng de penele frecvente de curent, în special în zona centrală, de lipsa toaletelor publice, de numărul ridicat al câinilor vagabonzi şi de numărul îngrijorător al hoţilor. Pe lista de nemulţumiri se adaugă traficul strangulat de lucrări de reabilitarea străzilor şi a liniilor de tramvai.
„Anul trecut s-a lucrat în prea multe zone deodată. Oraşul a arătat ca după bombardament. Iar traficul a fost infernal. Nu a fost bine nici ca şofer, nici ca biciclist ori pieton. Este jale mare şi cu locurile de parcare. Dacă ai nevoie să te duci undeva prin centru, de multe ori renunţi să mergi cu maşina, pentru că nu ai unde parca”, a precizat Irina Ion, inginer confecţioner.
La cele peste 108.000 de maşini aflate în evidenţa municipiului, sunt disponibile puţin peste 40.000 de locuri de parcare, la care se adaugă şi cele ale instituţiilor. Şi chiar dacă în ultimii ani au fost demolate garaje pentru a face loc parcărilor, problema este departe de rezolvare. Astăzi, un loc de parcare a ajuns să fie disputat de trei maşini.
Nici despre calitatea aerului nu se poate vorbi la superlativ. Suprafaţa de spaţiu verde oferă doar 20,6 metri de pătraţi pe cap de locuitor, faţă de cei 50 de metri sugeraţi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Însă, chiar şi aşa, ocupă un loc deasupra multor alte municipii din ţară.
Îngrijire medicală de calitate, un brand local
Statutul oraşului Iaşi, ca lider în Moldova în domeniul medicinii, nu poate fi contestat. „E centru regional pentru spitale, universităţi şi şcoli de medicină. La spitalele de aici ajung bolnavi din întreaga regiune”, e de părere Silviu Straton, un locuitor.
Acesta aminteşte şi alte aspecte pozitive cu care oraşul se poate lăuda. „S-au extins reţele de canalizare, s-au modernizat şi asfaltat străzile. Liniile de tramvai sunt reabilitate. Trotuarele şi bordurile au un aer nou. Exită mobilier stradal şi coşuri de gunoi, au fost montate felinare, semaforizarea şi semnalizarea rutieră sunt noi, plăcuţele stradale şi cele ale blocurilor sunt noi şi dau oraşului o imagine îngrijită”, mai adaugă Silviu Straton.
Intră pe "Oraşul de vis" şi acordă propriile note sau votează oraşul preferat!