Iadul bagajelor pierdute

Haosul de pe aeroportul  Henri Coanda face din recuperarea valizelor ratacite un vis urat, din care calatorul se trezeste cu bucuria vacantei "sifonata".

Vinovate sunt, uneori, companiile aeriene low-cost care nu au un sistem integrat de urmarire a bagajelor, alteori sunt de vina cele doua firme de handling de pe Aeroportul „Henri Coanda”, cele care se ocupa de bagaje dupa ce avionul le aduce la destinatie.

De obicei, raspunderea revine companiei cu care pasagerul a efectuat ultimul zbor. Dar calatorul caruia nu-i sunt gasite valizele nu stie pe cine sa traga la raspundere, pentru ca fiecare companie de zbor arunca pisica moarta in curtea celorlalte firme.

Pe urmele valizelor pierdute

In cele mai multe cazuri, bagajele declarate disparute sunt gasite insa procesul cautarii poate dura de la o zi la o luna sau poate mai mult. Daca un calator a avut ghinionul sa piarda zborul pentru care a avut bilet, lucrurile se complica si harta drumurilor pentru cautarea lucrurilor pierdute ajunge sa arate ca un paienjenis. Reconstituirea unei calatorii in lumea bagajelor pierdute se soldeaza, in 2% din cazuri, cu esec.

Prima actiune pe care o intreprinde pasagerul cand constata ca bagajele au avut o alta ruta decat a lui este sa intrebe la cea din urma companie aeriana cu care a zburat, spune Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al companiei Tarom. Calatorul e indrumat sa faca reclamatie la firma GlobGround, care se ocupa de recuperarea bagajelor pierdute, unde afla ca angajatii de aici ii cauta valizele timp de cinci zile.

Daca nu reusesc sa gaseasca bagajul, inseamna ca lucrurile sale ori nu au ajuns la destinatie, ori nu mai au eticheta de identificare, „sunt 79 de motive pentru care bagajele pot sa nu fie gasite”, dupa cum ne-a explicat o angajata a GlobGround.

In acest caz, pasagerul este trimis inapoi la ultima companie cu care a calatorit, unde are de intocmit o alta reclamatie. Nu sunt putine cazurile si in aceasta etapa bagajele raman de negasit, asa incat cei care au zburat cu mai multe companii pentru aceeasi calatorie (spre exemplu, Bucuresti - Atena, Grecia: cursa Tarom; Atena - Nicosia, Cipru: cursa Aegean Airlines) ajung sa faca reclamatie si la cealalta firma.

Cine trebuie tras la raspundere?

Dupa calatoria de vacanta, faci o calatorie nebuneasca prin hatisurile birocratiei, care nu intotdeauna se sfarseste cu gasirea valizelor. Pasagerul este trimis catre aeroportul pe care a schimbat avionul, de la Departamentul de Relatii Internationale de acolo va primi numere de telefon de la oficiile „Lost&Found”.

In cazul in care nu i se descopera bagajul, urmeaza alte telefoane, inapoi in tara, iar itele cautarii incep sa se intortocheze. Calatorul ia din nou la rand toate companiile aeriene si firmele de recuperare a bagajelor. Daca nu le gaseste,  poate cere daune ultimei firme cu care a zburat.

In transportul aerian international se aplica limitarea raspunderii civile reglementate prin Conventia de la Varsovia, tratat international care stabileste ca despagubirea nu poate depasi valoarea de 20 USD per kilogram, indiferent de natura bagajelor sau de continutul acestora.

STUDIU DE CAZ

Si-a recuperat valiza abia dupa o luna

Unul dintre pasagerii care erau cat pe ce sa-si piarda definitiv valizele cu care au calatorit este actrita Iarina Demian, care, timp de mai multe saptamani, a trecut printr-o epuizanta cautare, incheiata cu gasirea bagajului numai dupa ce presa a inceput sa puna intrebari companiilor din aeroport.

Aventura recuperarii bagajelor Iarinei Demian a inceput in dimineata zilei de 26 iunie, cand actrita s-a intors dintr-o calatorie in Palma de Mallorca, Spania.

„In drumul meu catre Bucuresti trebuia sa schimb avionul la Madrid. Pentru ca aeroportul acela este urias, n-am reusit sa prind zborul Tarom la care aveam bilet si am luat un avion al companiei Blue Air, iar cand am ajuns pe Otopeni, la ora 5 dimineata... ia bagajul de unde nu e!”, povesteste ea, indignata. A facut reclamatie pentru valiza pierduta la ghiseul firmei GlobGround, si nu era singura persoana in aceasta situatie.

Iarina Demian a dat peste 50 de telefoane

Urmatoarele doua saptamani si le-a petrecut dand telefoane peste telefoane la toate firmele care ar fi putut avea legatura cu valiza pierduta.

Trecusera mai bine de 15 zile de cand facuse prima reclamatie, telefoanele pe care le-a dat n-au facut decat sa o irite si mai mult, pentru ca era pasata de la un functionar la altul, de la o companie la alta si i se parea ca toata lumea a abandonat cautarea bagajului ei.

GlobeGround, Blue Air, Tarom, aeroportul din Madrid, nici un birou n-a ratat in cautarile ei si ceea ce o supara cel mai tare era ca nimeni nu-si asuma raspunderea pentru ce i s-a intamplat.

Bagajul pierdut putea fi gasit in numai doua zile

Din momentul in care, dupa doua saptamani de efort, epuizata nervos si tot mai lipsita de speranta, a incetat sa mai inroseasca liniile telefonice, nimeni de la firmele din aeroport n-a mai sunat-o. Apoi, dupa aproape o luna de la disparitia bagajelor actritei, presa a inceput sa puna intrebari prin aeroport, oamenii companiilor s-au dezmortit imediat si cautarea a reinceput.

In doar doua zile, valiza Iarinei Demian a fost gasita. „Sunt sute de oameni in situatia mea care nu se gandesc sa sune presa pentru a reclama problemele pe care le au si-si pierd pentru totdeauna bagajele”, asta o deranjeaza pe actrita.

„Pe 26 iunie am pierdut valiza, timp de 4 saptamani nu m-a sunat nimeni de la Tarom ori de la GlobGround, unde am depus reclamatii si, brusc, ma trezesc ca, pe 24 iulie, dupa ce am spus povestea mea presei, ma suna insusi directorul Tarom sa-mi spuna ca se va ocupa personal de problema mea. Si in doua zile m-au sunat ca s-a gasit o valiza cam jerpelita si cu manerul rupt, deci si fara eticheta de identificare, care s-a dovedit a fi a mea! Si era la o firma de handling care deserveste alte companii decat cele cu care am zburat eu!”

STUDIU IN EUROPA

British Airways, record negativ la ratacit valize

Dintre companiile aeriene nationale din Europa, British Airways se situeaza pe primul loc in pierderea valizelor pasagerilor, cu 16,9 bagaje ratacite la mia de calatori, arata un studiu al Asociatiei Companiilor Europene de Aviatie pe ultimele trei luni ale anului 2006. Tot printre primele s-au situat si KLM, Lufthansa, Air France si LOT (Polonia).

Desi nu e ferita de reclamatii privind ratacirea valizelor, Tarom se situeaza, in acest clasament, printre cele mai serioase companii aeriene, cu numai 7,5 bagaje pierdute la mia de pasageri. Mai bine decat noi se descurca Air Malta - 3,5 bagaje la mie - si Turkish Airlines - 3,4 bagaje ratacite la mia de calatori. Studiul a fost realizat pe un numar de 22 de companii.