Hollywoodul s-a pocăit pe peliculă

Hollywoodul s-a pocăit pe peliculă

Noua sursă de inspiraţie a industriei americane de film este Biblia. Mel Gibson recidivează, în timp ce Moise şi Noe sunt noi supereroi din blockbustere.

Filmele de la Hollywood vin mereu în valuri, fie că aceste grupuri tematice sunt despre basme, vampiri, literatură clasică sau Frankenstein, iar filmele biblice - la mare modă în anii '20-'50 - sunt noul val trendy din Cetatea Filmului. Marile studiouri varsă bugete enorme în poveşti religioase mai ales pentru că, la fel ca literatura clasică, basmele sau Frankenstein, acestea sunt bine cunoscute şi iubite de publicul creştin din toată lumea. S-ar putea să se vândă mai prost în China, dar şi acolo un film precum "Patimile lui Hristos" a încasat 1,6 milioane de dolari, deloc de neglijat. Pelicula regizată de Mel Gibson din 2004 a mai făcut bani şi în alte pieţe non-creştine, precum Hong Kong (două milioane de dolari) sau Japonia (peste 10 milioane de dolari).

De altfel, "Patimile lui Hristos" a fost un mare succes de casă, în ciuda sau poate chiar datorită controverselor legate de filmul lui Mel Gibson, cu încasări de 370 de milioane de dolari, de peste 12 ori mai mari decât bugetul. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/jmIp4F0Ydy8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Potop de ecranizări biblice

În prezent există şase proiecte cu teme religioase, în diferite stadii de dezvoltare, însă precedentele de la Hollywood arată că invazia nu este departe. Studiourile Paramount au dat undă verde filmului cu buget uriaş "Noah/ Noe", cu Darren Aronofsky ("Recviem pentru un vis", "Lebăda neagră") ataşat proiectului ca regizor. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/dYm8boMxry0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Ne puteți urmări și pe Google News

Studiourile Warner Bros s-au legat la cap cu filmul despre eroul evreu Judah Maccabee (Iuda Macabeul), care va fi regizat de suspectul de antisemitism Mel Gibson. Proiectul deja i-a înfuriat pe evreii de la Hollywood. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/vbsVWjMPC3k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Pe lângă asta, mai există un proiect de film cu acelaşi Judah Maccabee, în concurenţă cu cel al lui Gibson. Regizorul Scott Derrickson ("Exorcismul lui Emily Rose") pregăteşte un film despre uriaşul Goliat, învins de David cu o praştie, film numit momentan "Goliath".

Steven Spielberg îl reinventează pe Moise în "Gods and Kings", în timp ce Bradley Cooper îl va juca pe Lucifer într-o adaptare după "Paradisul pierdut" al lui John Milton. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/nIcnA4Hs_lg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hollywoodul, legendar ca templu al păcătelor de toate tipurile, nu a mai fost atât de interesat de Scripturi de acum şase decenii. Atunci regizorul Cecil B. de Mille lansa adaptări după Biblie în şir indian.

PERSONAJ

Filme cu Dumnezeu

Lungmetrajele "Fireproof" (difuzat anul acesta de ProCinema), despre un pompier care îşi salvează mariajul datorită credinţei în Dumnezeu, şi recentul "Courageous", despre o echipă de poliţişti care se luptă cu propriile convingeri religioase şi cu îndoielile legate de "reuşita" carierelor lor de taţi, au fost realizate de aceeaşi echipă de regizori, Alex şi Stephen Kendrick. Ambele pelicule au fost dotate de la bun început cu bugete extrem de mici (jumătate de milion de dolari, respectiv două milioane de dolari), strânse din donaţii de la biserica lor (o congregaţie de 3000 de persoane). Şi ambele au reuşit să acumuleze sume mult mai mari (33 de milioane de dolari, respectiv 27 de milioane), demonstrând că oamenii sunt dispuşi să vadă filme cu valori de producţie reduse şi de amatori, pentru lecţii siropoase şi finaluri fericite deloc surprinzătoare.

După un asemenea succes de proporţii, producătorul acestor două filme, Sherwood Pictures, a bătut palma cu două companii asociate Sony Pictures: Affirm Films şi Provident Films. Potrivit cronicarului de la "The Hollywood Reporter", filmele sunt atrăgătoare datorită personajelor bine structurate.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/uzc0v5P5kg8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/i9VT_NBIVfs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

KNOW HOW

Regulă: "povestea să rămână în limitele teologiei"

Cel mai recent hit biblic, controversatul "Patimile lui Hristos", regizat de Mel Gibson, din 2004, a încasat în total 476 de milioane de dolari, tot ajustat la inflaţie. "Care sunt acele poveşti cunoscute de toată lumea şi foarte spectaculoase, care pot fi exploatate cu tehnologia noastră contemporană, la scară şi mai mare?", se întreabă unul dintre producătorii filmului "Goliath", Wyck Godfrey, citat de "Hollywood Reporter", care a văzut cum vin şi pleacă valurile de adaptări după benzi desenate, jocuri video şi basme.

Necontroversate şi sigure

"Ne-am petrecut vieţile auzind analogii sportive la povestea lui David versus Goliat. Dar, înainte de orice poveste asemănătoare cu David şi Goliat, exista chiar povestea cu David şi Goliat. Aşa am vândut proiectul", a mărturisit Godfrey. Acesta a mai spus că poveştile biblice din Vechiul Testament propun personaje care ţin de arhetipuri mai puţin controversate, care sunt pe placul unui public mai mare, faţă de cele din Noul Testament, care divid cultele, mai ales dacă pot fi "upgradate" cu efecte speciale de ultimă oră.

Drum deschis de "Stăpânul inelelor"

Filme precum "Samson şi Dalila", "David şi Batsheba" (1951), "Ben Hur" (1959) şi "The Greatest Story Ever Told" (1965) au apărut toate în perioade extrem de fertile în ceea ce priveşte progresul tehnologiei - ecranul lat la cinema a fost revitalizat în 1953. Lungmetraje sau francize de dimensiuni grandioase precum "Stăpânul inelelor" şi "Avatar". Iar poveştile biblice conţin asemenea elemente de grandios: arca şi potopul din povestea lui Noe în proiectul lui Darren Aronofsky, despărţirea Mării Roşii de către Moise, în "Gods and Kings" sau războiul din rai între îngeri din "Paradisul pierdut" pot fi acum reprezentate mult mai spectaculos.

Stewart Hazeldine a conceput scenariile şi pentru "Paradisul pierdut", şi pentru "Gods and Kings". El a declarat că filozofia lui în ceea ce priveşte povestea este să rămână în limitele teologiei. "A trebuit să aleg între o abordare neobişnuită şi cu alegeri neortodoxe sau elemente diferite şi interesante în poveste, rămânând în limitele teologice", a spus el.

Godfrey observă la rândul lui că poveştile biblice care se află în faza de pre-producţie aparţin şi de alte genuri, la fel de comerciale, precum acţiune şi aventură.

TELEVIZIUNE

De la filme la seriale mai e doar un pas

Deloc surprinzător, şi televiziunile americane au abordat poveştile biblice, pregătind pentru sezonul următor mai multe seriale cu acest specific. ABC lucrează la "Hallelujah", un serial despre eterna luptă dintre bine şi rău, cu numere muzicale şi cor gospel şi acelaşi ABC mai dezvoltă un serial cu tematică spirituală de la co-creatorul "Lost", Carlton Cuse, în timp ce televiziunea pentru femei Lifetime a conceput un serial construit în jurul capelanului unui spital.

"Există posibilitatea de audienţe mari", a spus pentru "Hollywood Reporter" Michael van Dyck, un impresar care construieşte o reţea de branduri despre credinţă.