Ineficiența totală a altor guverne i-a oferit premierului Viorica Dăncilă ocazia de a se lăuda cu cifrele, oricum slabe, ale Executivelor PSD, în ceea ce privește realizarea infrastructurii rutiere. Premierul a afi rmat, ieri, că în timpul guvernelor social-democrate s-au făcut 500 de kilometri de autostradă, în timp ce în altele nu au construit nici măcar un kilometru. Dăncilă a făcut declarația în Craiova, la deschiderea Formului Industriei Auto Europene 2019. Din 1989 până în prezent, PSD (sub diversele sale denumiri) a făcut parte din guverne aproape 17 ani.
După atâţia ani în care lucrurile au mers cu încetinitorul, Guvernul pe care îl conduc a luat în piept această provocare. Şi vom demonstra că se poate. Oamenii au dreptate să fie supăraţi pentru ritmul în care s-a lucrat în acest domeniu. Însă, adevărul trebuie spus până la capăt: în guvernările PSD s-au făcut peste 500 kilometri de autostradă din cei existenţi. În alte guvernări au fost făcuţi zero kilometri”, a declarat premierul Dăncilă.
Aluzie la Traian Băsescu
Șefa Executivului a trimis săgeți către fostul președinte Traian Băsescu. Dăncilă a făcut aluzie la o declarație a acestuia, cu mulți ani în urmă, când a explicat că România nu ar avea nevoie de autostrăzi.
„Să nu uităm că ministrul Transporturilor din anul 1999, devenit apoi preşedintele României, ne explica faptul că România nu are nevoie de autostrăzi, ne ajung drumurile naţionale. Ne luptăm de ani buni cu această mentalitate profund greşită, dar şi cu o serie de piedici puse parcă intenţionat de unii. Da, este o problemă esenţială pentru dezvoltarea viitoare a României, însă acest lucru nu îl putem rezolva decât punând umărul la acţiune, nu făcând circ şi declaraţii politice”, a mai adăugat premierul.
Promisiuni versus realitate
În ultimii 5 ani miniștrii transporturilor și prim-miniștrii s-au întrecut în promisiuni legate de dezvoltarea infrastructurii rutiere, promisiuni ce aveau să devină doar amăgiri electorale. Dacă politicienii șiar fi ținut promisiunile, România ar fi trebuit să aibă în prezent 8.000 de kilometri de autostrăzi. Realitatea este, însă, cu totul alta. În România ultimilor 29 de ani s-au construit mai puțin de 750 de km de autostrăzi. În 2014, fostul ministru al Transporturilor Dan Șova promitea finalizarea la sfârșitul anului a 100 de kilometri și o medie de 250 de km începând cu 2015. Urmașul său în fruntea Transporturilor, Ioan Rus, vorbea în 2015 despre 725 de kilometri realizați în următorii ani și de 184 de kilometri de autostradă fazată și 1.800 de kilometri de drumuri expres. Ministrul tehnocrat din cabinetul lui Dacian Cioloș, Sorin Bușe, a fost ceva mai modest în promisiuni, dar în special în realizări. Deși a promis 160 de kilometri de autostradă, la finalul mandatului nu s-a realizat niciun kilometru. Fostul ministru al Transporturilor din 2017, revenit în funcție la începutul anului acesta, Răzvan Cuc a promis chiar că se va „muta pe șantiere” pentru a-și ține promisiunile. „Dacă le pornim nu ne mai opreşte nimeni”, a declarat fostul premier Mihai Tudose.
Lenea e cucoană mare
Lucian Șova a fost ministrul guvernului Dăncilă al cărui nume a avut o rezonanță puternică ca urmare a telenovelei demiterii lui. Anul trecut, când era demisionar, Șova a găsit vinovații pentru situație.
Ministrul a făcut, în luna noiembrie, o vizită neanunţată pe şantierul autostrăzii urbane, care leagă Bucureştiul de autostrada A3.
„Au întâmpinat probleme de lene, cred, și de slabă mobilizare, pentru că de mai bine de cinci luni, cel puțin, n-au mai întâmpinat nicio problemă administrativă.”, a declarat Lucian Șova referindu-se la constructor.
Frica păzește drumurile proaste
Prezent la același eveniment la Craiova, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc a acuzat statul paralel pentru lipsa autostrăzilor din România. Cuc susține că mulți angajați din companii nu au semnat contracte de frica DNA, din teama de a ajunge la închisoare. „A fost tot timpul teroare, tot timpul eu le-am cerut angajaților din minister, din companii să dea dovadă de mai mult curaj în abordarea problemelor, să nu se lase intimidați de ceea ce vedeau pe la televizor: plimbări pe la DNA, arestări dimineața. În contextul acesta, mulți oameni au spus că nu vor să facă act adițional la contract, că s-ar putea interpreta, în condițiile în care pe noi ne-ar fi ajutat să deblocăm un proiect sau să mergem mai departe, și era un lucru legal, dar le era frică să semneze”, a declarat ministrul.
Departe de nevoi
România are nevoie de o reţea de aproximativ 3.000 de km de autostrăzi, dar în prezent sunt daţi în funcţiune doar 746, spunea Michael Stanciu, preşedintele Asociaţiei Române a Inginerilor Consultanţi. „Până în 2020 sunt planificaţi 307 km. Asta ar da o rată de 51 de kilometri pe an. Pentru următoarea perioadă, până în 2030, avem un rest de 1.947 de km. Asta ar da o rată anuală de 185 km pe an. Oare este realistă o astfel de rată?”, declara Stanciu.