În proiectul proiectul de buget publicat de către Ministerul Finanțelor Publice la începutul acestei luni, nu nu sunt incuse și fondurile necesare plăților care reprezintă majorarea de 1/4 din diferența dintre salariul de bază prevăzut pentru anul 2022 și cel din luna decembrie 2018, deși legal prin aprobarea OUG 114/2018 această obligație de plată a fost insitituită, scrie RTNews.

Cu alte cuvinte, din bugetul Ministerului Justiției lipește suma de 185 de milioane lei, necesară plății drepturilor salariale anterior.. Pe fondul înghețării celorlalte elemente și drepturi salariale (OUG 114/2018 art. 34 alin. 2) proiectul prezentat de către Ministerul Finanțelor Publice nu conține nicio referire la creșterea salarială susamintită (OUG 114/2018 art. 34 alin. 1) și la momentul acordării acesteia.

Conform sursei citate,ceea ce pune sub semnul întrebării acordarea acestei majorări salariale care, de această dată nu are acoperire bugetară pentru a putea fi pusă în plată. Raportat la faptul că varianta inițială a proiectului care a devenit OUG 114/2018 nu a inclus vreo majorare poate acea cel puțin două explicații:  (i) fie Guvernul încearcă să ascundă o parte din deficitul bugetar suplimentar (2,5 – 3%) cauzat direct de această majorare, pentru a se înscrie în plafonul impus de UE. (ii) fie Guvernul a înșelat așteptările și folosește această strategie pentru a nu acorda majorarea promisă, chiar dacă aceasta nu acoperă nici măcar rata inflației și deprecierea puterii de cumpărare.

La rândul ei, Casa Națională de Pensii a cerut prin adresa H536/29.01.2019 ca ordinele privind majorarea salarială prevăzută la art. 34 alin. 1 din OUG 114/2018 să nu fie puse în practică „până la noi dispoziții”. Încă nu sunt publice cifrele pe care le-au avut cei ce au elaborat bugetul. un alt lucru interesant de observat este că, preventiv, a fost eliminată prin art. 46 din OUG 114/2018  obligația legată de semnarea unei declarații pe proprie răspundere existentă în sarcina prim-ministrului și a ministrului finanțelor publice, prin care cei în cauză atestă „corectitudinea și integralitatea informațiilor din strategia fiscal-bugetară și conformitatea acesteia cu legea, țintele sau limitele pentru regulile fiscale și respectarea principiilor responsabilității fiscale” (L69/2010 art. 29 alin. 4)”, atrag atenția sindicatele din penitenciare.

 

Te-ar putea interesa și: