Într-un film animat realizat de "Marca Toons", antrenorul Barcelonei a fost reprezentat ca un cerşetor care stă la semafor şi îi cere lui Jose Mourinho bani pentru transferuri.
De-a lungul timpului, românii au fost luaţi în mai multe rânduri peste picior de străini. Apucăturile unora dintre conaţionalii care au împânzit Occidentul au fost scoase în prim-plan, uneori fiind chiar hiperbolizate, iar epitetele folosite la adresa românilor n-au fost tocmai măgulitoare: "ţigani", "lăutari" ori "copii ai străzii".
"Este trist să cerşeşti, dar este mai trist să furi"
Până acum, cei care obişnuiau să ne ironizeze erau, de regulă, francezii ori englezii. Acum, însă, pe listă s-au înscris şi spaniolii. "Marca Toons" a realizat un film care îi are ca protagonişti pe Jose Mourinho, antrenorul echipei Real Madrid, şi pe Pep Guardiola, omologul său de la rivala FC Barcelona.
Primul este înfăţişat ca un miliardar, la volanul unei maşini decapotabile, iar cel de-al doilea - ca un cerşetor. Pe când staţiona la un semafor, în faţa stadionului "Santiago Bernabeu", Mourinho este abordat de Guardiola, care, recomandându-se drept un "sărac român", îi cere bani pentru transferul lui Fabregas la gruparea ca talană.
Iată fragmente din dialogul celor doi:
Mourinho: Bună ziua. Oooh, ce faci îmbrăcat aşa?
Guardiola: Ajutor pentru un club de fotbal!
Mourinho: Haide, haide, Pep, tu valorezi mai mult decât atât.
Guardiola: Eu nu Pep, eu un sărac român. Este trist să cerşeşti, dar mai trist este să furi... Sunt disperat, nu am bani ca să fac transferuri... Nu ai cumva nişte bani, 60 de milioane pentru transferul lui Cesc...
Mourinho: Te rog, eu sunt un artist al fotbalului, nu vorbesc despre bani...
"Marca" este recunoscut drept ziarul de casă al clubului Real Madrid, iar filmuleţul respectiv a fost făcut cu scopul a-i ironiza pe rivalii de la FC Barcelona. Cu alte cuvinte, catalanii sunt prezentaţi ca nişte cerşetori.
Trist e însă că tocmai românii au fost aleşi ca "simbol" al celor care întind mâna pe geamurile maşinilor în intersecţii. Nu mai puţin adevărat este că mulţi emigranţi români au avut grijă să contribuie la această imagine.
PRECEDENTE
"Taraful lui Hagi" şi "Urinea Urziceni"
Aproape fiecare confruntare sportivă între România şi Franţa a constituit un prilej pentru jurnaliştii din "Hexagon" să ne facă tot felul de "aroganţe".
La un meci între echipele Paris Saint- Germain şi Universitatea Craiova, disputat în toamna anului 1993, în Cupa Cupelor, postul de televiziune "Canal +" a prezentat pe tot parcursul celor 90 de minute caricaturi ridicole ale fotbaliştilor olteni. La Cupa Mondială din 1994, din SUA, presa din Hexagon se arăta uimită de minunile făcute de "ţiganii din România".
Lăutarul de pe afiş
"Taraful condus de Gheorghe Hagi cântă excelent. Aceşti ţigani minunaţi mai sunt capabili să producă şi alte surprize", a scris agenţia France Presse în 1994, după ce România a eliminat Argentina în "optimile" Cupei Mondiale din SUA.
Unul dintre cele mai mari scandaluri provocate de francezi a avut loc în 2002, când "cocoşii" au jucat un amical cu tricolorii, pe arena "Stade de France", partidă încheiată cu scorul de 2-1 pentru gazde. Organizatorii au creat un afiş de prezentare a acelui meci în care românii erau simbolizaţi printr-un lăutar care cânta la vioară ("ţigani virtuoşi").
Nici Unirea Urziceni n-a scăpat în sezonul trecut, în care a uimit Europa. Ialomiţenii au fost numiţi "Urinea" atât de spaniolii de la "Marca", dar şi de englezii de la "The Mirror".