O ieşire la iarbă verde nu costă mai mult de 200 de lei, iar cele mai multe dintre articolele achiziţionate pot fi folosite pentru mai mulţi ani.
Sărbătoarea muncitorească de 1 Mai a dat startul ieşirilor la grătar. De acum şi până în toamnă, românii vor demonstra cel puţin la fiecare sfârşit de săptămână că s-au îndrăgostit iremediabil de sfârâitul cărnii pe plită. „Este un comportament occidental. Se atinge un apogeu al consumului în perioadele de libere şi în vacanţă“, consideră Mihai Vişan, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Cărnii.
Costurile reduse ale pregătirii acestei ieşiri fac din „grătar“ una dintre cele mai accesibile distracţii. Per total, o ieşire la iarbă verde nu costă familia mai mult de 200 de lei, iar cele mai multe dintre articolele achiziţionate pot fi folosite pentru mai mulţi ani. Niciodată până acum vânzările de articole destinate acestei distracţii nu au fost atât de mari.
Caserolele cu mici şi cârnaţi, dar şi berea, se vând ca pâinea caldă. În lanţul Carrefour de exemplu, vânzările de articole specifice ieşirii la grătar au crescut cu 150% în perioada din jurul Paştelui, faţă de anul trecut. „Ritmul de creştere a vânzărilor ne-a luat şi pe noi prin surprindere“, spune Andreea Mihai, directorul de marketing al lanţului francez de magazine. Ustensile mai scumpe Grătarul este articolul de bază al ieşirii. În funcţie de înălţime şi performanţe, costă între 25 şi 100 de lei. Poate fi achiziţionat din toate lanţurile de supermarketuri şi chiar şi din benzinării, odată cu alte accesorii indispensabile: cărbunii. „Românii cumpără grătare tot mai performante şi mai scumpe. Nu se mai mulţumesc, precum o făceau în alţi ani, cu produse ieftine“, spune Andreea Mihai, de la Carrefour.
La fel de importante sunt şi ustensilele: furculiţa de inox costă în jur de 15 lei, cutiile alimentare - circa 4 lei, lada izotermă - 50 de lei, iar masa pliantă - nu mai mult de 80 de lei. Dacă ie- şirea la grătar se prelungeşte peste noapte, este nevoie de un cort şi de sac de dormit, investiţie de cel mult 150 de lei. Sporturile au preţuri ceva mai piperate: o bicicletă costă cel puţin 300 de lei, mingea de fotbal cam 100 de lei, în timp ce paletele de badminton se vând chiar şi cu 5 lei. Mititelul bate mielul Cei mai fericiţi sunt producătorii de carne şi bere, întrucât orice ieşire la grătar presupune achiziţia acestor produse. În perioada Paştelui, mititeii şi cârnaţii s-au vândut chiar mai bine decât carnea de miel, potrivit comercianţilor. Vânzările de bere au crescut în acest an cu circa 30% faţă de 2007.
„Vânzările mărcilor noastre de bere în perioada Paştelui au crescut cu 28% faţă de Paştele 2007. În perioada Sărbătorilor, vânzările cresc cu aproximativ 30%-40% faţă de o zi normală“, ne-a declarat Cătălin Ignat, vicepreşedintele producătorului URBB, care îmbuteliază mărcile Tuborg, Carlsberg, Holsten şi Skol.
Marile lanţuri de magazine nu fac publice încă valorile vânzărilor, dar spun că produsele specifice ie- şirii la grătar - atât instrumentele, cât şi alimentele, băutura şi articolele sportive - aduc venituri de circa 10% din rulajul anual.