Deşi costă cel puţin câteva sute de lei, dispozitivele de localizare sunt foarte dorite şi apreciate de şoferii din ţara noastră.
După ce românii au trecut de febra celularului, a bluetoothului la ureche sau de cea a playerului muzical, a venit acum vremea unui alt dispozitiv. Este vorba de sistemul de poziţionare globală - Global Positioning System (GPS) - destinat automobilelor. Foarte mulţi români, fie că au nevoie de el sau nu, au un astfel de terminal agăţat de o ventuză la mijlocul parbrizului. Şi cei care locuiesc de ani de zile într-un oraş, îi cunosc fiecare străduţă şi fundătură şi nu prea călătoresc dincolo de periferiile lui, îşi cumpără, totuşi, un GPS.
„Este util deoarece îţi arată blocajele existente în trafic“, ne-a spus Irina, o şoferiţă. „Dacă cumva ai ghinionul să te rătăceşti prin Budapesta, spre exemplu... îţi salvează câteva ore de umblat aiurea. Unii îşi iau numai pentru România, pentru a găsi rute ocolitoare sau cel mai scurt drum“, a mai spus ea. Cu toate acestea, multe dintre modelele existente nu sunt atât de avansate încât să indice blocajele. Asta ca să nu mai vorbim de faptul că unii utilizatori se plâng că pentru România nu prea se găsesc hărţi performante care să-ţi arate drumul, darămite blocajele.
„Problema României este că nu prea are hărţi detaliate. (…) Când am ajuns pe la Sibiu odată, nu am mai văzut nimic în afară de drumul naţional. În rest, se poate folosi pentru diverse chestii. De exemplu, mi-am localizat terenul agricol de la ţară şi l-am măsurat cu GPS-ul. Se iau coordonatele şi calculează singur distanţele cu o eroare de vreo 10-15 metri“, ne-a explicat Ovidiu cum îşi foloseşte propriul GPS. „Dacă pleci afară, e foarte util pentru că hărţile lor sunt foarte bune. L-am testat în Germania şi merge foarte bine“, a adăugat el. Se vând bine vara şi de Sărbători
„În ultimul timp s-a observat o preferinţă a clienţilor pentru GPS-urile care conţin harta Europei de Est sau întreaga hartă a Europei. Sunt foarte utile pentru excursiile în afara ţării sau pentru cei care preferă maşina, avionului“, ne-au declarat oficialii magazinului on-line www.OneStop.ro. Vânză rile de GPS-uri au crescut în semestrul al doilea al anului 2007 cu 78% la OneStop.
„De altfel, în lunile de vară au fost foarte căutate aceste dispozitive, deoarece a fost sezon de vacanţă şi mulţi au preferat să plece într-o excursie cu maşina în Europa. Vânzările au crescut şi în sezonul Sărbătorilor de Iarna, GPS-ul fiind considerat de mulţi un cadou foarte potrivit pentru Crăciun“, ne-au mai spus cei de la OneStop. Valoarea medie a unui GPS la acest magazin on-line este de 1.000 de lei, iar cel mai căutat brand este MyGuide. Cele mai vândute modele la OneStop sunt: ASUS A696 SIRF STAR III - 1.113 lei, GPS MyGuide 3120 Navigator MYG- 3120 - 683 de lei şi GPS MyGuide 3160 FULL EUROPE - 845 de lei.
Conform datelor furnizate de magazinul on-line www.PCfun.ro, segmentul GPS-urilor reprezintă sub 2% din totalul pieţei on-line. În 2007, vânzările de dispozitive GPS au reprezentat 1% din vânzările PCfun şi aceasta este şi estimarea pentru 2008. „Preţul mediu de achiziţie este de 270 de euro. Cele mai vândute mărci la PCfun au fost Garmin şi Mio. Există o preferinţă pentru aparatele ce au incluse hărţile ţărilor din Europa“, ne-a declarat Mădălin Durca - director de marketing la PCfun. „Există fluctuaţii în vânzările acestor dispozitive, fiind două vârfuri de vânzări: în perioada verii şi de Sărbători“, a adăugat el. CINE CUMPĂRĂ
Profilul clientului de GPS > provine din mediul urban
> este bărbat
> vârsta: 25-35 de ani
> studii superioare
> buget alocat acestui tip de achiziţie: 800-1.250 de lei
> venit mediu lunar pe familie: 2.500- 3.500 de lei
> motivaţia cumpărării: instrument util pentru excursiile cu maşina în ţară şi în Europa (hărţi complete, care asigură rapiditatea orientării).
Sursa: OneStop.ro