Iată ce știm despre navele implicate:

Grace 1 / Adrian Darya 1 -Pe 4 iulie, petrolierul iranian Grace 1, care naviga sub pavilion panamez, a fost arestat în largul Gibraltarului (extremul sud al Spaniei) de către autoritățile acestui teritoriu britanic, asistate de un detașament de pușcașii ai Marinei Regale britanice.

Gibraltar și Statele Unite au afirmat că suspectează că nava transporta petrol destinat Siriei, țară vizată pentru sancțiuni, ceea ce Teheranul a negat.

După ce a fost lăsat să plece pe 15 august, petrolierul, redenumit Adrian Darya 1, părăsește Gibraltar pe 18 august, sub pavilion iranian, în ciuda unei solicitări de ultimă oră din partea Statelor Unite pentru a i se prelungi staționarea.

Guvernul de la Gibraltar a afirmat că a primit un angajament scris de la Teheran de a nu trimite cei 2,1 milioane de barili de petrol către Siria la bordul navei, angajament negat de Iran.

Petrolierul nu a părăsit Mediterana de atunci. Teheran susține că și-a vândut marfa, dar refuză să dezvăluie identitatea cumpărătorului.

În septembrie, Londra și Wahsington au acuzat Teheranul că a livrat petrolul de pe navă în Siria.
Dar site-ul TankerTrackers.com, care monitorizează mișcările petrolierelor, a spus că este îndoielnic faptul că Adrian Darya 1 și-a descărcat încărcătura, afirmând că nava se află în fața portului Tartous din Siria.

O altă navă este MT Riah. Gardienii Revoluției, armata ideologică iraniană, preiau pe 14 iulie un „petrolier străin” cu o capacitate de două milioane de litri de țiței, cu tot cu cei 12 membri ai echipajului, acuzând că nava transporta petrol de contrabandă primit de la „navele iraniene și navele străine” în strâmtoarea Ormuz, scrie AFP.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE

Te-ar putea interesa și: