Fie că doriţi să cumpăraţi un aliment, fie că intenţionaţi să faceţi o cheltuială mai mare pe electronice ori să comandaţi pe internet, este util să respectaţi câteva sfaturi pentru a nu fi păcălit.
Citiţi atent informaţiile de pe etichetă, verificaţi termenul de valabilitate şi certificatul de garanţie, întrebaţi dacă preţul are adăugat ulterior alte costuri şi cereţi bon fiscal. Aceste sunt câteva dintre regulile de care trebuie să ţineţi cont la cumpărături. Eticheta, "Biblia" produselor alimentare "Eticheta ne ajută să mâncăm mai sănătos, întrucât ştim exact ce cumpărăm. În schimb, o etichetă vagă sau înşelătoare poate reprezenta un obstacol în calea unei alimentaţii echilibrate", este opinia Alexandrei Machitescu, responsabil relaţii publice în cadrul Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din (ANPCPPS) România. Pe eticheta oricărui produs alimentar trebuie să existe lista ingredientelor în ordine descrescătoare, după proporţia fiecărui ingredient. Alte date ce trebuie verificate la alimente: specificarea prezenţei ingredientelor provenite din organisme modificate genetic, indicarea ţării de origine a produsului - este obligatoriu pentru anumite categorii de produse alimentare (cum ar fi carnea de vită sau viţel, ouăle, peştele, mierea, fructele şi legumele), data durabilităţii minimale, dar şi indicarea condiţiilor de păstrare. Preţul: scris clar, la vedere, fără costuri ascunse "Am fost să-mi cumpăr un aparat de ras şi preţul din stand era de 200 de lei, la caserie era 250 de lei", şi-a exprimat nemulţumirea Mihai Paraschiv. Specialiştii sunt de părere că în astfel de situaţii nu sunt normale pentru că: "Oricare ar fi natura produsului sau serviciului indicarea clară a preţului îi permite consumatorului nu numai să cunoască valoarea sa, ci şi să compare diverse produse şi servicii", a explicat Machitescu. La produsele de tip vrac este necesar să se precizeze costul cantităţii. Preţul indicat trebuie să fie preţul total cu toate taxele incluse: T.V.A. şi alte comisoane incluse în cost. Garanţie de doi ani la electrocasnice Când achiziţionaţi un obiecte electronic sau electrocasnic este neapărat nevoie de un certificat de calitate şi de unul de garanţie. Multe magazine au garanţii sub doi ani. Mihai Titichi, avocat şi expert la Centrul European al Consumatorului, atenţionează: "Termenul de un an este unul de garanţie comercială. Acest lucru nu înseamnă că nu se beneficiază de garanţia legală de doi ani care se aplică indiferent de voinţa comerciantului şi pe care acesta nu o poate anula", ne-a spus acesta. "Garanţia legală de doi ani se aplică indiferent de voinţa comerciantului, iar acesta nu o poate anula.“ MIHAI TITICHI, avocat şi expert la Centrul European al Consumatorului CUMPĂRĂTURI ONLINE Produsul pot fi returnat în 10 zile, fără explicaţii "Din lipsa timpului necesar turului prin magazine, în ultimii ani, o parte dintre noi preferă să achiziţioneze bunuri şi servicii prin telefon, e-mail sau comandă din catalog şi, într-un număr tot mai mare, prin internet. "De multe ori însă, produsul primit nu seamănă nici pe departe cu cel din poză", a atras atenţia Alexandra Machitescu. Cum se poate apăra un consumator? În primul rând, verificaţi comerciantul. Trebuie să vă ofere acces la informaţii de baza, precum adresa sa, caracteristicile esenţiale ale produsului sau serviciului, cheltuielile de livrare; modalitatile de plată, de livrare sau de prestare; dreptul de denunţare unilaterală a contractului. "În cazul vânzării la distanţa beneficiezi, în principiu, de o perioadă de reflecţie de zece zile lucrătoare în care se poate renunţa la achiziţia făcută, fără niciun motiv şi fără nicio penalitate", a mai explicat reprezentanta ANPCPPS. Citiţi şi:
- EXCLUSIV. Cum sunt furaţi românii la cântar. Dezvăluiri complete
- Laptele e falsificat cu apă, făină, ulei şi untură