Editura Evenimentul si Capital

Garile uitate ale Capitalei

Autor: | | 1 Comentarii | 0 Vizualizari

Din opt statii de tren, doar patru mai sunt accesibile calatorilor.

Tarani cu papornite, vaci, doamne cu rochii dantelate coborau laolalta, la orele diminetii, din trenul abia tras in Gara Filaret din Capitala. Aceeasi harmalaie ca pe peronul din strada Cutitul de Argint se auzea, in perioada interbelica, si in celelalte sapte gari din Bucuresti.

La fiecare 60 de minute, trenurile trase de locomotive cu aburi suierau prin statiile Nord, Est (Obor), Vest (Baneasa sau Mogosoaia), Mica Viteza (Basarab), Cotroceni, Militari, Progresul si Dealul Spirii, astazi Casa Poporului.

Cel mai interesant traseu, schitat in hartile din 1930, era prin Parcul Herastrau, unde exista gara "Bolintineanu", cu acces din Calea Floreasca, continuand spre halta Cotroceni, pe podul de peste raul Dambovita.

"Inainte de a intra in aceasta statiune (statie - n.r.) si imediat dupa trecerea raului Dambovita, care traverseaza Bucurestiul, vedem in partea stanga a liniei ferate frumosul Institut Botanic, apoi, dupa trecerea soselei, mica halta care deserveste resedinta princiara de la Cotroceni", scrie Stelian Petrescu in cartea "Calauza Cailor Ferate".

Prima gara, un bufet-monument

Si astazi, dupa aproape 50 de ani de la inchiderea Garii Filaret, prima din Bucuresti, de pe strada Cutitul de Argint, se mai aud pe acelasi peron suduielile oamenilor care trebuie sa ajunga iute la Gheboaia sau la Bruxelles, in Belgia. Transformata in autogara interna si internationala, cladirea construita de englezii de la "Barkley", in 1869, adaposteste birturi, depozite de marfa si o fantana arteziana uscata.

"Ce frumusete de intrare era aici! Cum vindeau turcii braga, ciubuc si sirop, iar oltenii, iaurtul ala al lor, care statea teapan cand il rasturnai din canile de lut!", isi aminteste Titus Tarbu (72 de ani). Sofer de cursa lunga si al multor personalitati, dupa cum ii place sa precizeze, barbatul regreta ca n-a apucat sa dea o fuga cu trenul de la Filaret, la clasa I.

"Acolo urcau numai boierii, iar vagonul era tapitat cu lemn de mahon", explica bucuresteanul, fara sa uite cum, de langa vagoanele de clasa a II-a, se descarcau vaci, gaini si alte oratanii direct in carute.

Peronul prezidential, fara linie

Dintre toate garile impanzite prin Bucuresti de-a lungul timpului, doar patru mai sunt in prezent frecventate de calatori: Gara de Nord, Basarab, Obor si Progresu. Restul au fost distruse, altele vandute ori lasate de izbeliste. Mai mult, surse din cadrul CFR spun ca cel putin trei locomotive care functionau la sfarsitul anilor 1800 au fost oferite unor companii straine.

In Gara Baneasa, unde sunt de fapt doua statii, cea prezidentiala si cea obisnuita, nu mai are nici trenuri si nici macar sine. "Mutam liniile la cativa metri de peron, pentru ca se va distruge podul ala subred, de peste sos. Bucuresti-Ploiesti", explica un muncitor de la firma "Arcada", cea care se ocupa de lucrarile de la Gara Baneasa. El a mai spus ca se va ridica un alt pod, dar crede ca "tot degeaba, de vreme ce nimeni nu mai ia vreun tren de aici, nici macar Basescu".

Fiul lui Dancila a dat BAC-ul la Grup Scolar Videle! Ce nota a putut sa ia...

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Bucureşti

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI