Gafă de proporții: au uitat să introducă o materie la BAC. Ecaterina Andronescu asigură că Geografia „va rămâne în mod sigur”

Gafă de proporții: au uitat să introducă o materie la BAC. Ecaterina Andronescu asigură că Geografia „va rămâne în mod sigur”

Documentul „Educația ne unește”, prezentat de Ministerul Educației la sfârșitul săptămânii trecute, a revoltat profesorii de geografi e care susțin că din schema propusă pentru Bacalaureat nu se mai regăsește disciplina Geografie. Pe lângă reacția dascălilor și petițiile care se fac în acest sens, Societatea de Geografi e din România a emis un manifest în care explica faptul că lipsa acestei materii ar reprezenta, pur și simplu, o catastrofă. Reporterii EVZ au afl at cum a ajuns Ministerul la această decizie și ce măsuri s-au luat în urma presiunilor publice.

Problema geografiei este una mai veche. Aceasta a fost scoasă întrun mandat anterior de un ministru al Educației și pusă opțional, alături de alte discipline. Deși tradiția, inclusiv interbelică, arată clar că geografia a fost o disciplină importantă la BAC ținând cont de aspectele formative ale acesteia”, a declarat pentru EVZ, Corneliu Iațu (foto), președintele Societății de Geografie din România.

„Este foarte important, din punctul meu de vedere și al profesorilor de geografie în general, ca această disciplină să fie integrată la BAC pentru toate profilurile. Faptul că acum se dorește scoatere ei definitivă, mi se pare o eroare gravă. Am mers pe fir și am constatat că la bază este un document realizat de Institutul de Științe ale Educației de acum doi ani, care se numește „Educația ne unește”. Acest document a fost preluat și prelucrat, fiind adăugate aceste scheme de BAC și pentru educație timpurie, care nu erau prevăzute în actul inițial. Nu se știe cine a constribuit la elaborarea acestui document, în ce condiții, ce au luat în calcul când s-a făcut această propunere. Toate județele fac petiții și strâng semnături pentru păstrarea materiei, pe care le vom înainta ministrului Educației, alături de Comitetul Național de Geografie, Societaea Profesională de Geografie și de alte organisme”, a mai spus Corneliu Iațu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministerul a reacționat

Contactată de EVZ, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat reporterilor că „acesta este un document de viziune. El oferă un set de propuneri privind modul în care putem să facem două lucruri în viitor. Primul, să asigurăm un curriculum diferențiat – în așa fel încât să putem vorbi de personalizarea educației pe clasă, pe elev, potrivit potențialului intelectual pe care îl are, potrivit talentului specific fiecărui copil. În al doilea rând, să încercăm să flexibilizăm sistemul de învățământ și rutele profesionale, prin abordarea unui curriculum foarte flexibil. L-am prezentat public și îl supunem dezbaterii publice și preluăm toate amendamentele argumentate.

Decizia finală asupra disciplinelor care vor fi incluse ca probe separate și opționale la examenul de Bacalaureat se va lua în urma consultărilor publice, la care vor participa toți actorii implicați în Educație, Ministerul vizând, cu prioritate, interesul elevului”, ne-a declarat Ecaterina Andronescu. Cât despre înlăturarea disciplinei Geografie, ministrul a susținut contrariul: „Va rămâne în mod sigur în aria științelor socioumane. În scenariul propus este specificat faptul că în cadrul examenului de Bacalaureat se va susține și o „probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competențele dobândite în parcursul școlar obligatoriu, creativitatea, cunoștințele, abilitățile, aptitudinile și atitudinile absolventului”. Aceasta probă nu a fost descrisă în mod exact în această etapă, conținutul acesteia urmând a fi discutat, în detaliu, cu specialiști”.

Educația nu trebuie să aibă culoare politică

Florin Lixandru, secretar de stat pentru învățământ preuniversitar din Ministerul Educației, a declarat pentru EVZ că „așa cum este și sloganul „Educația ne unește”, sperăm să ne unim forțele indiferent de culoarea politică, interese, și să gândim o viziune și o lege a educației care să vină în sprijinul educației, al elevilor”

Ieri au început să rumege noua lege

Dezbaterile pe acest document vor avea loc în perioada 2 - 26 aprilie 2019, în cadrul unor evenimente organizate la nivel național și local, iar observațiile se vor putea transmite și la adresa de e-mail viziune@edu.gov.ro, concluziile urmând a sta la baza noii legi a educației naționale