Evenimentul Zilei > Social > „Gabrielle Chanel, Fashion Manifesto”, expoziție Chanel la Paris
„Gabrielle Chanel, Fashion Manifesto”, expoziție Chanel la Paris

„Gabrielle Chanel, Fashion Manifesto”, expoziție Chanel la Paris

Palais Galliera din Paris, după o renovare de doi ani, s-a redeschis către public - în timpul Săptămânii Modei din Paris, - cu o retrospectivă a cunoscutului designerului francez Coco Chanel, pe 1 octombrie. Palais Galliera din Paris este cel mai important muzeu de modă al orașului; aici au avut loc retrospectivele celebrelor case Givenchy, Balenciaga și Jeanne Lanvin.

Expoziția intitulată „Gabrielle Chanel, Fashion Manifesto urmărește cariera designerului care a revoluționat lumea modei. Peste 350 de rochii, accesorii și bijuterii sunt expuse până în martie 2021, alături de o cameră dedicată parfumului său marca Chanel nr. 5, precum și fotografii vechi, poșete și pantofi.

Despre Gabrielle Chanel și creațiile sale, directorul muzeului, Miren Arzalluz, numește momentul în care femeile din secolul al XX-lea au fost eliberate de constrângerea costumului de tip corset. „A fost un nou tip de eleganță bazat pe libertatea de mișcare, un stil atemporal pentru un nou tip de femeie”, a spus ea. „Acesta a fost „manifestul de modă” al Chanel”.

François Kollar. Coco Chanel în apartamentul ei de la Ritz for Harper’s Bazaar, Paris ©

În muzeul proaspăt renovat, o nouă galerie aflată la un nivel inferior (numită în mod corespunzător „Galeriile Gabrielle Chanel”) adaugă 6.000 de metri pătrați de spațiu expozițional, care (după închiderea expoziției Chanel), va prezenta istoria modei din secolul al XVIII-lea – peste 200.000 de articole vestimentare, în prezent în posesia Palatului, vor fi expuse.

Retrospectiva Chanel este împărțită în zece capitole din viața ei de couturière, fiecare însoțită de un portret al lui Chanel de-a lungul anilor, de la 1930 – când a condus scena modei – până în anii ’60 (a murit în 1971 la 87 de ani) .

Expoziția urmărește umilele sale începuturi, de la deschiderea unui magazin de pălării în 1909 pe bulevardul Malesherbes, până la prima ei casă de modă din 1915, în timpul primului război mondial. Există unele dintre cele mai vechi modele ale sale, încă în stare bună, cum ar fi marinière (bluza tip marinar) din 1916, rochii din anii ’20 Roaring și celebra deja little black dress.

Remarcabilă rămâne perioada anilor 1930, când mănușile, poșetele și ținutele din două piese dau tonul Europei extravagante dinainte de război.

„Chanel a creat în primul rând pentru ea însăși”, a spus directoarea muzeului. „Prin proiectarea hainelor pentru o femeie independentă și activă, ea știa mai mult decât oricine cum să anticipeze și să îndeplinească așteptările femeilor din timpul ei; ea a deschis calea către o nouă eleganță feminină. ”

Fără a se limita la scandalurile vieții ei private – apartamentul ei din Ritz Paris, cum a reușit să supraviețuiască ca antreprenor în timpul celor două războaie mondiale și cum a cooperat cu germanii ca spion în timpul ocupării naziste a Parisului – muzeul a dorit să se concentreze asupra naturii de înaltă calitate a operei sale.

„Am ales să ne concentrăm pe munca croitoresei care a devenit unul dintre cei mai influenți designeri de modă din secolul al XX-lea”, a spus Arzalluz. „Am vrut să ne uităm la cariera sa profesională, la dezvoltarea stilului ei și la contribuția ei la istoria modei.”

Expoziția detaliază, de asemenea, modul în care Chanel s-a opus timpului ei. Designerii de modă bărbați din acea epocă decideau cum ar trebui să arate femeile – asta până când a apărut Chanel. Designerul de modă francez Paul Poiret, unul dintre cei care dominau scena modei, a dat faliment în momentul apariției Gabriellei și casei sale pe piață. Ea a schimbat radical paradigma modei, trecând de la rochii elaborate la simplitate și confort. „Era total în contradicție cu moda vremii ei, care era condusă de o imagine stereotipă a feminității”, a spus Arzalluz. „Stilul ei s-a bazat pe confort și respect pentru anatomia feminină, dar și pe eleganța cochetă a desenelor sale – Chanel a evitat decorarea inutilă”.

Deși cel de-al doilea război mondial a forțat-o pe Chanel să-și închidă magazinul, abia în anii 1950, când Christian Dior și-a deschis casa cu rochiile sale „cu aspect nou” – o întoarcere la figura feminină a clepsidrei – Chanel a revenit rapid. Chiar dacă avea peste 70 de ani în 1954, a avut puterea de a revizui haute-couture, relansându-și casa de modă pentru a lua atitudine față de moda vremii.

Chanel a fost adesea asociat cu eliberarea femeilor pentru că a dat libertății un sentiment de eleganță. Nu numai că a conceput îmbrăcăminte simplă, ci și cu detalii netradiționale – cum ar fi buzunare, eliberând femeile. „Hainele ei combinau obișnuitul și elegantul, masculinul și femininul”, adaugă ea.

Sala dedicată “Chanel nr. 5”, parfumul introdus de Chanel în 1921, este căptușită cu sticle, iar în buclă se redă un clip audio al lui Marilyn Monroe dintr-un interviu din 1952. „Nu port nimic în pat decât cinci picături de Chanel nr. 5”, spune Monroe chicotind. „Nu vreau să spun nud, dar este adevărul.”

Expoziția continuă la parter cu sala dedicată bijuteriilor. Sute de coliere, inele și pandantive sunt vizibile, alături de geanta ei celebră 2.55 din anii 1950. Bijuteriile ornamentale folosite de Chanel au fost un contrast major cu stilul ei minimal. „A dat bijuteriilor-costum un nou statut, și a creat accesorii esențiale pentru aspectul Chanel”, a spus Arzalluz.

Cu peste 350 de piese din colecțiile Palais Galliera și Patrimoine de CHANEL, din muzee internaționale, inclusiv Muzeul Victoria & Albert din Londra, Muzeul De Young din San Francisco, Muzeul de Modă din Santiago de Chile, MoMu din Anvers …, precum și din colecții private, această expoziție este o invitație de a descoperi un univers și un stil care sunt cu adevărat atemporale.

Geanta 2.55 Flap, model între anii 1955 și 1971
Piele de oaie vopsită neagră, metal placat cu aur, fermoar răsucit
Paris, Patrimoine de CHANEL
Fotografie de Julien T. Hamon