Gabriel Comănescu:„Trecerea portului la primăria Constanţa este o prostie, ce performanţe are o primărie falită ?”

Magnatul Gabriel Comănescu, cel mai bogat om de afaceri constănţean, a cărui activitate în domeniul petrolier este legată direct de portul Constanţa, iese pentru prima dată la atac, respingând oficial o eventuală trecere a portului la primăria Constanţa. Până acum, luările sale de poziţie au fost „camuflate” în protestele adresate autorităţilor centrale de către Organizaţia patronală „Operatorul Portuar”.

Fost coleg de facultate cu „triada” Mazăre-Constantinescu-Strutinschi, care de aproape 15 ani „stăpâneşte nestingherită” destinele Constanţei, Gabriel Comănescu şi-a văzut până acum de afaceri, fără vreo implicare în politică. Însă când interesele operatorilor portuari se văd ameninţate de „ declaraţiile pur politice, atât ale autorităţilor locale cât şi ale guvernului” care par să grăbească, până la alegeri, o eventuală trecere a portului Constanţa la primărie, Gabriel Comănescu, iese la rampă. Deocamdată vorbeşte în nume personal dar susţine că, în următoarele zile, Patronatul Portuar va prezenta o poziţie comună de salvare a portului Constanţa. „ Trecerea portului la primăria Constanţa este o prostie care continuă a fi perpetuată. Primăria să stea acolo unde este. Fondul Proprietatea nu are decât să-şi vândă acţiunile iar „Operatorul Portuar”, să înfiinţeze acel fond de investiţii şi să cumpere pachetul de control şi să existe echilibru între primărie şi stat”, este părerea „singulară” a lui Gabriel Comănescu. O eventuală preluare a portului de către primăria Constanţa, „va bloca toate proiectele europene, este vorba de investiţii majore, ori infrastructura portuară are nevoie de fonduri, de fonduri imense şi păcat că nu se reuşeşte. Tot acest bâlci care se face, afectează portul, că nu se fac investiţii”. Comănescu susţine că şi operatorii portuari gândesc la fel , „ organizaţia „Operatorul Portuar” doreşte dezvoltarea portului Constanţa, reducerea costurilor şi performanţa portului, degeaba noi, operatorii portuari, aducem nave şi lucrăm, dacă portul nu performează”.  Dacă primăria Constanţa ar obţine 33% din acţiunile portului, „ ce face cu investiţiile în port¬, ce performanţe are o primărie falită, de unde bagă bani, ştiu ei ce înseamnă costuri când prima lor grijă e să transforme Silozul vechi din port în Cazino când nici pe celălalt nu l-au reparat? Să fim serioşi”. Comănescu a declarat pentru EVZ că,  „singurul care are dreptul de a cumpăra portul Constanţa este  patronatul „Operatorul Portuar”. Patronatul Portuar este responsabil de întreg traficul din Portul Constanţa şi de veniturile generate astfel de “poarta maritimă” a României, în valoare de circa 1 miliard euro anual, inclusiv de cele incasate de Administraţia Portului Constanţa. Patronatul Portuar reprezintă operatori economici a căror cifră de afaceri este de 16 ori mai mare decât cifra de afaceri a Administraţiei Portului Constanta (APC). Platforma de foraj marin “Uranus”, a şaptea din flota românească Poziţia lui Gabriel Comănescu împotriva cedării portului către Primăria Constanţa a fost expusă de omul de afaceri la finalul evenimentului de prezentare a platformei de foraj marin “Uranus”, a şaptea platformă deţinută de compania petrolieră. A fost o prezentare pur tehnică, în prezenţa personalului companiei, a preşedintelui Eximbank, Traian Halalai, şi a secretarului de stat de la Finanţe, Enache Jiru, fără niciun reprezentant al autorităţilor locale. Reparaţia capitală şi modernizarea platformei “Uranus” este un proiect realizat în cinci luni, în valoare de 45 milioane de dolari, finanţat în proporţie de 80% de Eximbank , cu garanţii guvernamentale. Preşedintele Eximbank ,Traian Halalai, a recunoscut că “este vorba de un proiect cu o contribuţie 100% capital românesc, care dovedeşte că Eximbank este disponibilă să sprijine, conform rolului său, mediul de afaceri românesc, sectoarele energetice, în principal”. “Nu avem de ce să ne temem să forăm în Marea Neagră” Uranus, a fost cumpărată, cu sprijinul Eximbank, de la compania Transocean din Croaţia. „Peste trei zile va pleca pe mare, va fora în Marea Neagră, primul contract este cu compania Petrom, pentru patru perioade consecutive de şase luni, urmând şi alţi contractori. Platforma poate să lucreze la adâncime de apă nu mai mare de 106 metri, cu capacitate de adâncime de sondă de forat de 9000 de metri” spune Gabriel Comănescu. Nu crede că tensiunile din Crimeea ar putea afecta contractul cu Petrom. „Aţi auzit ce a declarat preşedintele României, suntem ţară NATO, suntem ţară comunitar europeană, operăm în zonele continentale ale Mării Negre. Nu văd, nu am auzit de un conflict militar care să ne impună o anumită zonă. Şi dacă era un conflict militar sau un pericol, eram avertizaţi de MAE, de CSAT, aşa că nu avem de ce să ne temem. Mai ales că undeva spre 2015, platforma va lucra şase luni în Marea de Azov pentru altă companie, nu văd de unde sunt probleme”, comentează omul de afaceri. Şi celelalte şase platforme de foraj marin ale companiei sunt funcţionale. Atlas, Orizont, Fortuna operează în Mexic pentru compania naţională Pemex, Saturn  este în Olanda şi se pregăteşte de plecare în Marea Nordului pentru Gazprom Neft în Rusia, Jupiter lucrează în Marea Mediterană pentru Turkish Petroleum în golful Iskenderun în Turcia, Prometeu este în Marea Neagră pentru Petrom, pleacă la Petroceltic şi Uranus-ul pleacă în Marea Neagră. Echipajele sunt în majoritate, româneşti. Într-un echipaj al GSP lucrează în jur de 45 -50 de oameni, restul, pănă la 100 de oameni capacitate, sunt companiile de servicii angajate de operatori, în primul rând Petrom sau alţi clienţi vechi, Turkish Petroleum, Petroceltic, Sterling Resources etc.  Acest articol este proprietatea Evenimentului zilei și este protejat de Legea drepturilor de autor. Orice preluare integrală sau parțială a conținutului se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicațiile tipărite - ziarul Evenimentul zilei, iar pentru publicațiile online - www.evz.ro