Pe lângă alte calităţi, un aspect fizic plăcut reprezintă un avantaj la angajare, mai ales în domenii în care se lucrează cu publicul.
De multe ori, în recrutare frumuseţea este judecată la fel ca şi alte calităţi: în funcţie de contribuţia pe care o are în obţinerea rezultatelor. În joburi precum promoter, recepţioner, manechin, model, stewardesă, interacţiunea cu clientul poate să nu fie de lungă durată. Prin urmare, angajatul respectiv îşi poate dovedi calităţile prin apariţia sa.
„Selecţia şi recrutarea în aceste domenii respectă adesea nişte canoane fizice - înălţime, greutate. Însă chiar şi la un concurs de frumuseţe nu este suficient doar aspectul. El trebuie dublat de alte calităţi precum încrederea în sine, naturaleţea, isteţimea“, spune Ioana Moholea, project manager al Perspective Group.
În vânzări, televiziune sau relaţii cu publicul, aspectul fizic e cel care deschide plăcut o discuţie. Mai departe însă e nevoie de o serie de trăsături care ţin de personalitatea, abilităţile şi educaţia persoanei din acel post.
Clienţii, mai toleranţi
Un aspect fizic plăcut îţi asigură un drum către succesul în carieră şi chiar în viaţă.
„Există numeroase studii, atât referitoare la succesul profesional, cât şi la reuşita în viaţa de familie, a persoanelor cu proporţii echilibrate, aşa că nu putem să ignorăm acest aspect. Oamenii, inclusiv clienţii, sunt mai toleranţi, au răbdare mai multă atunci când interacţionează cu o persoană cu atribute fizice plăcute, proporţionate, sau cu o persoană foarte îngrijită, îmbrăcată corect şi cu gust“, este de părere Nevenca Doca, directorul de resurse umane al Băncii Transilvania.
Conform studiilor privind limbajul corpului, 70% din mesajul pe care îl transmite o persoană este de natură vizuală. Mai ales în cadrul unui interviu, este esenţial ca mesajul pe care îl transmite candidatul să corespundă cu cel aşteptat de angajator. „Însă ar fi superficial să spunem că aspectul fizic este pe deplin responsabil de impresia vizuală pe care o face o persoană. Mai multă influenţă au personalitatea candidatului şi inteligenţa, acestea devenind vizibile prin înfăţişarea, gesturile şi conversaţia sa“, spune Daniela Bichir, vicepreşedinte de resurse umane şi calitate al Siveco.
DACĂ NU EŞTI MISS
Ce e de făcut ca să te afirmi?
În aria promoterilor, hostesselor, prezentatorilor TV sau PR, aspectul fizic contează foarte mult. În foarte multe alte domenii, în cazul unei persoane care nu frapează prin frumuseţe, dar în rest are „tot ce îi trebuie“ şi este foarte bine pregătită, după 15 minute de conversaţie, toate calităţile îi vor eclipsa „defectul“! Totul este să ai încredere în tine şi în pregătirea ta, să ai o atitudine demnă, o ţinută îngrijită şi să fii onest, iar succesul vine de la sine!
STUDIU Persoanele atrăgătoare câştigă mai mult
Oamenii consideraţi frumoşi sunt plătiţi mai bine decât cei care nu sunt la fel de atrăgători, arată un studiu efectuat de Universitatea din California şi publicat în „Journal of Economic Psychology“, şi citat de „The Independent“. Cercetătorii au descoperit că persoanele cu aspect fizic plăcut câştigă cu 12% mai mult decât cei care sunt mai puţin atrăgători. Principalul motiv este acela că angajaţii frumoşi sunt văzuţi ca fiind mai cooperativi şi mai săritori. (Călin Cornea)