Editura Evenimentul si Capital

Francezii au admirat colecţia Brukenthal fără să ştie de unde vine

99b76e177319937d8faa69d52d3dc72c
Autor: | | 3 Comentarii | 0 Vizualizari

50 de tablouri celebre din colectia Muzeului Naţional Brukenthal de la Sibiu au ajuns pentru prima dată în Franţa în cadrul unei expoziţii grandioase găzduite de Muzeul Jacquemart-André din Paris între 11 septembrie 2009 şi 11 ianuarie 2010.

200 000 de vizitatori au admirat timp de patru luni capodoperele picturii flamande din secolele XIV – XVIII, provenite dintr-o colecţie spectaculoasă a României, puţin cunoscută în Europa. Capodopere de Bruegel, Memling, Van Eyck, Jordaens sau Teniers din faimoasa colecţie Brukenthal au fost expuse pentru prima oară la Paris în cadrul unei expoziţii care a atras sute de mii de turişti. Luni de zile galeriile de metro din Paris au fost împânzite de afişe imense, înfăţişând un bărbat cu tichie albastră şi privire melancolică, oferind un inel de logodnă. Acelaşi chip s-a plimbat sute de kilometri, afişat pe bordul autobuzelor care leagă metropola franceză de diferite periferii. Zilnic, de la inaugurarea expoziţiei pe 11 septembrie 2009, în jur de 1800 de parizieni sau turişti au fost gata să stea mai multe ore la rînd pentru a admira în original, între alte capodopere, portretul de pe afiş şi pentru a-i afla povestea. „Omul cu tichie albastră” a fost cumpărat la mijlocul secolului al XVIII-lea la Viena de unul dintre cei mai apreciaţi colecţionari de artă ai vremii, baronul Samuel von Brukenthal, care a fost convins toată viaţa că faimoasa pînză este un Durer. Brukenthal a dus o viaţă foarte barocă „Omul cu tichia albastră” sau „Bărbat cu inel”, doar una dintre splendorile impresionantei colecţii de 1200 de tablouri adunate de guvernatorul transilvan, avea să-şi regăsească paternitatea peste două secole. „În 1991, în cursul unei restaurări, analizele au arătat că tabloul a fost pictat pe la 1430 de pictorul flamand Jan van Eyck, maestru neegalat prin realismul minuţios în arta portretului” precizează istoricul de artă Jan de Maere, unul din cei doi comisari ai expoziţiei „Bruegel, Memling, Van Eyck... La collection Brukenthal” de la Paris. Autor al unui „Inventar al tablourilor flamande din colecţia Brukenthal a muzeului din Sibiu”, Jan de Maere e fascinat de personalitatea baronului transilvan. „Brukenthal a dus o viaţă foarte barocă: organiza banchete, partide de vînătoare, dar cunoştea filozofie, literatură şi a fondat prima lojă masonică din Europa de Est. Ca reprezentant al administraţiei austriece, transilvănenii îl priveau cu neîncredere dar el a animat viaţa publică şi într-un fel a pus bazele unei societăţii civile într-un mediu saxon de comercianţi şi ţărani”, explică Jan de Maere. Impresionează ambiţia enciclopedică Favorit al împărătesei Maria Tereza a Austriei care îl numeşte Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei între anii1777 şi 1787, Samuel von Brukenthal construieşte la Sibiu un palat în stilul Barocului Târziu, după modelul palatelor vieneze, spaţiu generos destinat pasiunii sale pentru artă, concretizată într-una dintre cele mai valoroase colecţii particulare ale vremii, constând din pinacotecă – peste 1200 de tablouri, cabinet de stampe, bibliotecă de aproximativ 16 000 de volume rare şi o colecţie numismatică. Încă din timpul vieţii, Brukenthal a prevăzut ca palatul să devină un muzeu, destinat publicului larg, eveniment petrecut în anul 1817. „Colecţia Brukenthal este extraordinară nu doar prin capodoperele în sine, argumentează istoricul de artă Nicolas Sainte Fare Garnot, comisar al expoziţiei temporare găzduite de Muzeul Jacquemart-André din Paris. Impresionează ambiţia enciclopedică a colecţiei şi personalitatea acestui cunoscător de artă europeană care a conceput un proiect demn de secolul luminilor. Brukenthal devine primul muzeu din Europa centrală şi de Est”, afirmă istoricul francez de artă. De altfel, între proiectul colecţionarului Brukenthal şi destinul muzeului-gazdă de la Paris există similitudini şi corespondenţe la un secol distanţă. Muzeul Jacquemart - André a fost la origine reşedinţa unui cuplu de colecţionari francezi bogaţi, pasionaţi de artă, care au adunat la sfîrşitul secolului al XIX-lea nu mai puţin de 5000 de opere de artă, printre care tablouri ilustre de Bellini, Mantegna, Ucello, Rembrandt, Chardin sau Fragonard. Fără descendenţi direcţi, Edouard André şi soţia sa Nélie Jacquemart, ea însăşi pictoriţă, au hotărât ca templul lor privat de artă să devină un muzeu, deschis publicului larg în 1913. Tablouri cu subînţeles: baronul Brukenthal, un intim al împărătesei Maria Tereza Aflate pentru prima dată în Franţa, cele 50 de capodopere împrumutate de Muzeul Naţional Brukenthal de la Sibiu au fost găzduite la Paris timp de patru luni într-un decor fastuos. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, aristocraţia imperială franceză construieşte în cartierul cîmpiei Monceau, astăzi arondismentul 8 al Parisului, unele dintre cele mai opulente palate – reşedinţe particulare – despre care Zola scria că reprezintă „o etalare, o avalanşă şi o strivire de bogăţii.” Pe bulevardul astăzi numit Haussmann, clădirea de la nr. 158, un palat de factură clasică prin simetrie şi decorul faţadelor, surprinde prin nealinierea flagrantă la celelalte clădiri, riguros aliniate din ordinul prefectului Haussmann, însărcinat de Napoleon al III-lea să schimbe faţa Parisului. Favorizatul nu era altul decît Edouard André, care, moştenitor al unei familii de bancheri francezi protestanţi, încheie la 1875 lucrările la un palat original, mult retras faţă de bulevard, în saloanele căruia în cîteva decenii se vor etala mii de pînze celebre. În decor de pluş, lumini tamisate şi spoturi de efect selecţia din colecţia Brukenthal e pusă în valoare printr-un parcurs care invită vizitatorii parizieni să descopere cîţiva mari maeştri asociaţi unui gen pictural, printre care : Pieter Bruegel, maestru al artei peisajului, Hans Memling şi Jan Van Eyck, doi dintre cei mai prestigioşi portretişti flamanzi, dar şi David II Teniers, celebru pentru scenele sale populare, Titien sau Jacob Jordaens, faimoşi pentru efectul de clar-obscur al reprezentărilor cu tematică religioasă. Perlele colecţiei Brukenthal sunt protejate de o vitrină. „Relaţia lor era una intimă” „La sosirea tablourilor de la Sibiu, am fost emoţionat să asist la despachetarea unui portret excepţional, povesteşte Nicolas Sainte Fare Garnot. Este vorba de „Bărbat cu pipă la fereastră” semnificativ pentru triumful realismului. Frans van Mieris I l-a pictat pe la mijlocul secolului al XVII-lea pe un panou de lemn în relief, ceea ce creează iluzia unui cadru real de fereastră. Chipul reprezentat e cel al unui bărbat care face gestul de a-şi umple pipa, o ironie deci, ştiut fiind faptul că în epocă fumatul era considerat un viciu. Dar bărbatul reprezentat nu fumează, ci doar îşi umple pipa cu degetul mic. Credeţi că e gestul obişnuit ? Nu, în realitate pipa se umple cu indexul, explică muzeograful francez. De fapt, în secolul al XVII-lea era considerat un gest obscen. Acest tablou a fost oferit de împărăteasa Marie-Thérèse a Austriei tînărului baron Von Brukenthal. Relaţia lor era una intimă”, concluzionează comisarul expoziţiei. Însemnele unor blazoane Rămasă zeci de ani în afara circuitului public european în anii cortinei de fier, colecţia Brukenthal de la Sibiu, redescoperită şi revalorizată după 1990 prin studii riguroase, începe să capete nu doar faima pe care o merită pe piaţa internaţională a muzeelor, dar contribuie şi la avansarea cercetărilor de istorie a artei. „Colecţiile trebuie să fie analizate şi trebuie să circule, e de părere istoricul de artă Jan de Maere şi această dinamică poate duce la descoperiri importante. Înainte de transportul tablourilor către Paris, Muzeul din Sibiu a decis să verifice soliditatea straturilor de pictură. La două tablouri s-a descoperit că scenele actuale sunt pictate peste alte scene iniţiale,” dezvăluie istoricul de artă. Astfel, tabloul semnat de Jeremias Van Winghe pe la 1610, înfăţişînd o bucătăreasă flamandă, a fost pictat peste o scenă religioasă, iar într-un colţ al unui tablou de Thomas Key, reprezentînd portretul unui bărbat blond pictat la 1596, a ieşit la iveală un detaliu dintr-o pictură anterioară, respectiv însemnele unor blazoane. „Aceste staruri de hrană spirituală care apar în spatele tablourilor merită cercetate” afirmă Jan de Maere. Admirate, la Paris, de 200 000 de oameni în doar 120 de zile, capodoperele colecţiei Brukenthal se reîntorc acasă după ce au reprezentat o vitrină spectaculoasă pentru România. Principalele canale de televiziune TF1 şi France 2, dar şi presa scrisă, au făcut reverenţe jurnalistice elogioase în faţa valoroaselor opere de artă, menţionînd că provin dintr-o colecţie din România, puţin cunoscută în Europa. De pe afişul expoziţiei reprezentînd Omul cu tichie albastră de Van Eyck, expus pe străzile Parisului, în metro sau pe autobuze, au lipsit însă atît România, cît şi oraşul Sibiu ca elemente de localizare. Consolarea cea mai la îndemînă ar fi că, precum „muzeul Luvru”, sintagma „colecţia Brukenthal” a devenit o marcă în sine, suficientă sieşi şi mai ales recunoscută pe plan internaţional.

Ce a AFLAT Nicolae Ceausescu, inainte cu 11 zile sa fie OMORAT! Greseala care l-a costat viata

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Cultură

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
19:28 RAREȘ BOGDAN contra DACIAN CIOLOȘ. Jocurile de putere din spatele unei nominalizări neașteptate. 18:10 Update PROCURORII din CONSTANȚA au ieșit ÎN STRADĂ. Își SUSPENDĂ ACTIVITATEA: "Vrem justiție independentă!" 15:59 DESANT EUROPEAN la București. Se vor CERE și DA explicații în LEGĂTURĂ cu KOVESI 15:24 Dosarul Tel Drum. Dragnea A LOVIT ÎN PLIN. Adio, emoţii? Decizie de ultimă oră în Justiţie. Breaking news 14:59 PROTEST. 100 de judecători și procurori din CLUJ își suspendă activitatea o săptămână. Magistrații vor face grevă 11:40 Tandemul Lazăr-Kovesi DECIDE ce instituție se ocupă de Tel Drum. Culisele SCANDALULUI dintre DNA și Secția de investigare a magistraților 10:50 Kovesi, AGENT SECRET. Ce scrisoare a primit DRAGNEA: „Nu mai este un SECRET” Breaking news 19:06 Președintele Parlamentului European A FĂCUT ANUNȚUL așteptat. Kovesi nici NU ȘTIE ce o așteaptă 16:25 Cerere HALUCINTANTĂ în CAZUL Kovesi. „Să-i RETRAGEM CETĂȚENIA!” 15:30 Kovesi este devastată. SEMNAL NEGRU de la Bruxelles. N-a fost niciodată în cărţi. Breaking news 13:24 Lazăr A CEDAT NEVOS după aroganţa lui Toader. Este CEL MAI DUR ATAC în direcţia ministrului Justiţiei 11:50 Ultima LOVITURĂ pentru KOVESI! PLÂNGERE PENALĂ de la fosta ȘEFĂ a DIICOT, Alina BICA 10:30 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 18:16 BREAKING NEWS. DEZASTRU pentru KOVESI! Îi FUGE PĂMÂNTUL DE SUB PICIOARE... PRIMELE REZULTATE în procesul de selecție pentru Parchetul European 17:24 Kovesi LOVEȘTE DUR la Bruxelles. Instituțiile europene AU FOST ALERTATE 13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata