Specialişti ai FMI critică poriectul legii întocmite de comisia prezidenţială. Printre cele mai dure observaţii la adresa proiectului se numără absenţa regulilor prin care ar creşte controlul banilor în sistem, dar şi anumite "scăpări" legislative care ar permite interferenţe politice.
Specialişti ai FMI şi Băncii Mondiale spun că spitalele vor putea acumula în continuare datorii , iar raţionalizarea nu va fi încurajată. Acest lucru ar putea duce la falimentul mai multor spitale, care ar putea fi preluate la un preţ sub cel al pieţei. Legea nu spune, de asemenea, pe ce criterii va fi alcătuit pachetul de servicii de bază, iar introducerea asigurărilor private pentru acest pachet este riscantă, mai spun experţii, pentru că pacienţii bolnavi ar putea fi uşor refuzaţi. Deschiderea pieţei către asiguratorii privaţi necesită un sistem de control şi de monitorizare bine pus la punct. De exemplu, în Olanda, privaţii au avut reclame înşelătoare, pacienţii nu puteau verifica corectitudinea informaţiilor, iar ratele de asigurare au crescut în primul an. În varianta actualei legi nu există un plafon maxim de profit pentru companiilor de asigurări. Legea nu lasă se se înţeleagă nici cum vor fi finanţate spitalele, prin negocierea bugetelor sau printr-un sistem de tip plată/serviciu. Nu este clar nici dacă un individ sănătos poate alege să nu plătească asigurarea de bază.