Flota Spartan va fi operabilă complet din 2012

Înlocuirea flotei îmbătrânite de avioane militare de transport scurt şi mediu-curier a României va începe efectiv abia peste un an şi se va derula până în 2012.

Livrarea va fi eşalonată astfel: câte un avion în 2008, 2009, 2010 şi câte două în 2011, 2012.

Cele şapte aparate Spartan C27-J, produse de compania italiană Alenia Aeronautica, vor lua locul aparatelor de producţie sovietică AN-26, sunt interoperabile la standarde NATO şi au costat statul român 217 milioane de euro.

Detaliile achiziţiei au fost perfectate vineri, prin semnarea contractului între Ministerul Apărării şi furnizorul italian. Avionul bimotor permite transportul de trupe şi tehnică militară în condiţii de război. Model mai scump Aparatul a dotat deja forţele aeriene din Bulgaria, Lituania şi Grecia, dar la preţuri inferioare celui achitat de ţara noastră.

Diferenţele, susţin surse Alenia, rezultă din configuraţia tehnică pentru care a optat România: un sistem defensiv mai performant şi telecomunicaţii integrate în format NATO, „Link 16“.

Tehnologia e utilizată de forţe aeriene şi navele ale Organizaţiei Nord-Atlantice în timpul misiunilor, şi oferă posibilităţi speciale de criptare şi schimb de date. Tehnologie Eurofighter pentru Spartan Pe de altă parte, oficialii italieni mizează pe faptul că echiparea Spartanului cu „Link 16“ va constitui un atu şi în proiectata licitaţie pentru avionul multi-rol, un contract-mamut, de aproape 3,5 miliarde de euro. Aceasta, în condiţiile în care Alenia Aeronautica s-a înscris deja în cursa deschisă de statul român cu modelul Eurofighter Typhoon, candidat la înlocuirea flotei de MIG-21 Lancer.

„Dacă România va alege şi Eurofighterul, cele două avioane vor fi astfel compatibile“, a declarat pentru EVZ un reprezentant al Alenia.