Editura Evenimentul si Capital

FLOTA României. Ce-am avut și ce-am pierdut. PROSTIA NAȚIONALĂ

Trei fregate și alea vechi. De nave comerciale nu mai vorbim că facem parastas în loc de Ziua Marinei
Autor: | | 5 Comentarii | 5763 Vizualizari

Ziua Marinei, o sărbătoare a marinarilor pentru o țară care nu mai are vapoare maritime comerciale și nici pescadoare oceanice

În decembrie 1989, Flota Comercială a României, adică defuncta „Întrepridere de Expoloatare a Flotei Maritime NAVROM Constanța”, număra 301 nave. Fosta „Întreprindere de Pescuit Oceanic Tulcea” număra și ea peste 50 de pescadoare și 13 nave frigorifice denumite, generic, Polar și numerotate de la 1 la 13, în ordinea intrării lor în serviciu. Fix un an mai târziu, la momentul împărțirii Flotei în cele trei companii: Navrom, Romline și Petromin, Flota Comercială mai număra 288 de nave. Mai erau câteva, în diverse șantiere navale, aflate în diverse stadii de construcție. Apoi, a urmat dezastrul. În plină eră a Guvernului Văcăroiu, susținut politic de FDSN, străbunicul actualului PSD, vapoarele au fost date în locație de gestiune – celebrele contracte de „bare-boat” – către diverși „investitori” privați. Cam ca gestionarii care își luau în chirie, cu drept de preempțiune la cumpărare: alimentarele, gostaturile, frizeriile sau aprozarele unde lucrau. Șmecherii tranziției, cu sereleuri înființate cu un capital social cât o mașină veche au luat în management vapoare de milioane de dolari.

„Acarii Păuni” ai Flotei

Noii „armatori” și-au bătut joc de nave. Nu plăteau chiriile către companiile „mamă”, pe motiv că aveau defecte. Defect era sistemul alimentat de șpăgi la vârful guvernului. Au trecut șapte ani și Flota Maritimă Comercială s-a înjumătățit. La cea de pescuit oceanic situația era și mai urâtă. Mai toate navele fuseseră amanetate, pe la diverse bănci, de niște infractori greci, ajutați de conaționali de-ai noștri. Cei trei directori ai Navrom, Romline și Petromin au fost arestați la „sugestia” fostului președinte al țării Emil Constantinescu. Niciunul nu a fost condamnat. Dar au făcut arest preventiv suficient ca statul român să fie obligat de CEDO la despăgubiri substanțiale. Unul din foștii capi ai Flotei, Andrei Caraiani – de la Petromin, a murit de inimă rea, Manea Ghiocel – de la Navrom a suferit două AVC-uri, iar Gavril Groze – de la Romline, a făcut infarct.

De la 301 vapoare la ZERO nave comerciale cu pavilion românesc

În prezent, cu pavilion românesc, la Autoritatea Navală Română, sunt înregistrate, cu pavilion românesc, ZERO nave comerciale. La fel și pescadoare oceanice sau nave frigorifice. Ziua Marinei a devenit un eveniment al cărui principal organizator este Marina Militară. Nu că așa n-ar fi fost și în trecut. Dar înainte de 1989, până la mijlocul anilor ’90, rada portului Constanța era plină de vapoare comerciale cu pavilionul nostru național, de Ziua Marinei. Toate arborau marele pavoaz și trăgeau din sirene de se auzea până la Medgidia. De aproape două decenii, Ziua Marinei este doar o sărbătoare pentru marinarii militari. Principala navă de luptă, fregata „Mărășești” – construită cu mai bine de 30 de ani în urmă – a fost denumită, pe rând, crucișător ușor – de către Ceaușescu, distrugător- de noua putere de după Revoluție și, mai nou, este fregată.

Niște fregate de paradă, de „Sântă Mărie”

"MAREA MASLUIALA!" Scandal pe facebook dupa FINALA de la Vocea Romaniei!

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI