La 21 decembrie, parlamentarii au decis soarta uneia dintre cele mai spectaculoase căi ferate din România, inaugurată de Nicolae Ceaușescu în 1987, după 50 de ani de muncă asiduă. În prim-plan apare fosta cale ferată Deva-Brad, dezafectată în 1997, în urma unei alunecări de teren.
În urma deciziei luate în Parlament, rerasamentul şi construcţiile fostei căi ferate Deva–Brad vor ajunge în administrarea municipiului Brad şi a comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa.
La aceasta situație s-a ajuns după adoptarea legii despre transmiterea terenurilor cu o suprafaţă totală de peste 833.000 de metri pătraţi din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate C.F.R. - SA., în domeniul public al municipiului Brad şi al comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, în administrarea consiliilor locale Brad, Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa.
Prin urmare, toate bunurile vor fi preluate de administraţiile locale în maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Confom adevarul.ro, autorităţile locale au solicitat preluarea în administrare a fostului traseu feroviar de la statul român, pentru a-l transforma într-o pistă de biciclete.
Autoritățile locale pregătesc un proiect de interes regional
„Primăriile Brad, Şoimuş, Lucoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, de pe ruta liniei feroviare abandonate, sunt pregătite să iniţieze un proiect de anvergură, de interes regional, pentru dezvoltarea unui traseu turistic ecologic, inclusiv cu resurse financiare din fonduri europene”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Conform sursei citate, calea ferată a fost construită și cu ajutorul prizonierilor sovietici. În prezent, la două decenii şi jumătate de la închiderea ei, din fosta cale ferată au rămas doar terasamentul şi câteva construcţii.
Calea ferată Deva-Brad a fost începută la sfârşitul anilor 1930, iar la 12 decembrie 1987, Nicolae Ceauşescu a fost în trenul care a circulat 36 de kilometri, pornind de la Brad spre Deva.
După alunecarea de teren din primăvara anului 1997 (n.r. - în apropierea viaductului Peştera), cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată. A fost cruțat un sector de 7-8 kilometri, între Deva şi Chişcădaga, pe care mai circulă doar marfare.