Într-un clip care face furori pe net, Tolea şi Serioja îi îndeamnă pe basarabeni să meargă duminică la urne. Umorul a devenit un ingredient obligatoriu al mobilizărilor electorale.
Serioja meştereşte sub capota unei maşini vechi şi are nevoie de o şurubelniţă. Aşa că-i cere una lui Tolea. Colegul mecanic se ridică de pe canapea, caută printre scule şi scoate una oarecare. Nu e instrumentul dorit de Serioja. "Iaca vezi, dacă o alegeai singur nu erau probleme. Amu mă înţelegi?". "Ce să înţeleg?", întreabă Serioja. "Să te duci la alegeri!".
Cum ar veni, şurubelniţa aceea nepotrivită e partidul care se instalează în fruntea ţării când oamenii n-au chef să meargă la vot. E unul dintre spoturile care fac furori pe mailuri sau pe reţelele de socializare, înaintea alegerilor locale de duminică din Republica Moldova. Într-un alt spot, Serioja se joacă plictisit cu alarma aceleiaşi maşini şi răsfoieşte o carte. Se ridică enervat când aude o altă replică a lui Tolea: "Fii om, du-te la alegeri!". În cursul zilei de astăzi urmează să fie lansat ultimul clip din cadrul campaniei.
Valera şi Sioma le-au zis basarabenilor să stea acasă
Nu e prima campanie electorală în care Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM) foloseşte umorul pentru a-i îndemna pe cetăţenii Republicii Moldova să meargă la vot. Într-un clip deja celebru din toamna anului trecut, înaintea alegerilor parlamentare, Valera (actorul Ion Coşeru) şi Sioma (Petru Gaibu) - doi cetăţeni rufoşi - îi îndemnau pe basarabeni să rămână acasă în ziua alegerilor. Sioma îl trage pe Valera în faţa camerei: "Eu cu Valera numaidecât o să ne ducem la alegeri! (...) Voi staţi acasă! Vedeţi mâinile astea? Viitorul vostru e în mâinile noastre! Aşa-i, Valera?". "Ne ducem!", încheie, hotărât, Valera. În ziua alegerilor, au băgat buletinele de vot în urne sub ochiul camerei de filmat şi au făcut declaraţii. "Am votat numai pentru noi!", a zis Sioma. "Pentru noi şi pentru cei care nu vor să ajungă ca cei din reclamă", a completat Valera. Cei doi au avut atâta succes încât au ajuns eroii unui show televizat.
Andrian Gheorghiştean (20 de ani), cel care-l joacă pe Serioja în noile clipuri, nu ştie dacă ar vrea să devină protagonistul unei emisiuni de divertisment, ca "înaintaşii" săi. Andrian este student la actorie şi îl joacă pe Serioja cel nepăsător. "Am mers pe această soluţie, a umorului, pentru a-i convinge să meargă să voteze. Am vrut să arătăm cum e cu cei care nu se arată preocupaţi să-şi aleagă conducătorii. Am încercat să facem ceva ca lucrurile să meargă mai bine în ţară."
Tolea, omul cu şurubelniţa
Denis Dumitru e cel mai cunoscut Tolea din Republica Moldova. Când i s-a propus să-l joace pe omul îmbrăcat în salopetă, care îşi trimite colegul la vot folosind exemplu o pildă despre o şurubelniţă, a acceptat pe loc. "Lumea mă recunoaşte pe stradă, mă strigă Tolea, zâmbesc şi merg mai departe. Trebuie să recunosc că sunt mult mai cunoscut acum", explică Denis.
De câte ori a fost oprit, nimeni nu l-a întrebat cu cine votează. "Nici n-aş spune, doar îi îndemn la vot", spune hotărât tânărul actor, în vârstă de 23 de ani.
Cei care au venit cu ideea spotului, moldovenii de la CNTM sunt modeşti. "N-a fost o idee deosebită. Ajutaţi de băieţii de la agenţia de publicitate, am zis să fie ceva din popor, să prindă la oamenii din clasa medie", explică Sandu Coica, unul dintre liderii CNTM. La primul clip, o parte dintre tinerii moldoveni n-au fost încântaţi de replici precum "şăzî uăi cu cheili celea". "Ni s-a reproşat limbajul uzual. Dar mă bucur, tinerilor li s-a deschis apetitul pentru un limbaj mai curat, mai cultivat", îşi laudă colegii de generaţie, Sandu. <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/xNEL0MNdi00" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/ImCw8W332og" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> "Am mers pe soluţia umorului, pentru a-i convinge pe oameni să meargă să voteze. (...) Am încercat să facem ceva ca lucrurile să meargă mai bine." ANDRIAN GHEORGHIŞTEAN, actor
BALANŢA PUTERII
Participarea crescută i-a defavorizat mai mereu pe comunişti
- La ultimul scrutin din Republica Moldova, cel desfăşurat pe 28 noiembrie 2010, au participat 63,3% dintre cei 2.810.936 de cetăţeni cu drept de vot. Poate fi considerată o participare mulţumitoare, în comparaţie cu cea înregistrată la referendumul organizat cu doar câteva luni înainte, pentru stabilirea modului de alegere a preşedintelui. Au mers atunci la urne 30,2% dintre cei înscrişi pe liste, iar referendumul a fost invalidat.
- La alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009, cele care au declanşat protestele din Capitala Republicii Moldova, rata de participare a fost de 57,5%, iar la repetarea scrutinului, pe 29 iulie 2009, a urcat puţin, până la 58,7%. Destul cât să răstoarne balanţa în defavoarea comuniştilor.